Kennis van de media over binnenlandse spoorwegen
Kennis van de media over binnenlandse spoorwegen
Niet enkel de VRT zet op zijn website foto's van buitenlandse spoorwegen bij artikelen over binnenlandse spoorwegaangelegenheden, ook de Metro doet hetzelfde. Vandaag staat bij het artikel 'Swingend sporen' dat over een initiatief gaat gesteund door de NMBS, een foto van een Duits spoorwegcomplex.
Men zou toch verwachten dat de journalisten van de Metro, die heel nauw is verbonden met de NMBS, een betere kennis hebben van de Belgische spoorwegen.
Men zou toch verwachten dat de journalisten van de Metro, die heel nauw is verbonden met de NMBS, een betere kennis hebben van de Belgische spoorwegen.
De NMBS heeft er in elk geval veel in de pap te brokken, anders krijg je niet elke week minstens een hele pagina.Steven schreef:ik dacht dat metro een uitgave was via DE Persgroep (onder meer het laatste nieuws, ....) dus echt verbonden met het spoor zijn die niet.
En het blad richt zich toch in de eerste plaats op de gebruikers van openbaar vervoer, een beetje meer kennis daarvan zou dus zeker geen kwaad kunnen.
Waar het mij over gaat is het feit dat het aantal journalisten in dit land die iets afweten van spoorwegen op de vingers van 1 hand kunnen geteld worden.
En dat terwijl de NMBS toch 1 van de grootste werkgevers is en dat de spoorwegen enorm belangrijk zijn voor de economie van een land.
Ze weten wel alles over het laatste nieuwe automodel maar vraag niets over treinen.
Als een journalist van een openbare omroep bij een bericht over Antwerpen-Centraal een foto zet van een of ander Engels station, dat zegt al genoeg denk ik.
En dat terwijl de NMBS toch 1 van de grootste werkgevers is en dat de spoorwegen enorm belangrijk zijn voor de economie van een land.
Ze weten wel alles over het laatste nieuwe automodel maar vraag niets over treinen.
Als een journalist van een openbare omroep bij een bericht over Antwerpen-Centraal een foto zet van een of ander Engels station, dat zegt al genoeg denk ik.
tja de journalist staat in het juiste station maar de bewuste fotograaf van dienst blijkbaar nietAdler schreef:Waar het mij over gaat is het feit dat het aantal journalisten in dit land die iets afweten van spoorwegen op de vingers van 1 hand kunnen geteld worden.

Die foto's komen allemaal van persagentschappen, fotodatabanken enz waar journalisten tegen betaling de foto mogen gebruiken, in de krant en veel sites vind je vaak van waar een bepaalde foto komt. Waarschijnlijk hebben ze ook hier gewoon een foto eruit genomen, of een oude hergebruikt (bespaart kosten denk ik).
Inderdaad die foto's komen van persagentschappen maar u gaat me toch niet vertellen dat Belga geen foto's heeft van Belgische stations. Men neemt zo maar, niet gehinderd door enige kennis, de eerste de beste foto waar treintjes of sporen opstaan.Dietrich schreef:Die foto's komen allemaal van persagentschappen, fotodatabanken enz waar journalisten tegen betaling de foto mogen gebruiken, in de krant en veel sites vind je vaak van waar een bepaalde foto komt. Waarschijnlijk hebben ze ook hier gewoon een foto eruit genomen, of een oude hergebruikt (bespaart kosten denk ik).
Feit is dat de media in ons land geen enkele belangstelling hebben voor de spoorwegen. De enige keren dat er nieuws wordt gebracht over de spoorwegen is over negatieve zaken zoals stakingen, vertragingen, bomalarmen, pannes, agressie, ongevallen en wat dies meer zij.
Neem nu bijvoorbeeld de nieuwe spoortunnel in Antwerpen. Dit project heeft 765 miljoen euro gekost. Wat heb ik hierover gezien op VRT of VTM? Twee of drie minuten in het tv-journaal bij de opening en dat is het, en verder wat negatief nieuws over de problemen bij het begin.
Elk ander land waar een zo duur en belangrijk projekt wordt verwezenlijkt zou hier minstens enkele documentaires over geven op tv.
Idem voor het nieuwe Traffic Control Centre, waarom wordt hier eens geen documentaire over gemaakt?
Op tv zie je nooit iets informatief over de spoorwegen, enkel maar negatief nieuws.
De enige uitzending die er ooit is geweest was de serie 'Het leven zoals het is' op de VRT over het Brusselse Zuidstation en dat is alweer een paar jaar geleden.
Hetzelfde kan gezegd worden over de geschreven pers.
In landen zoals Duitsland, Zwitserland en zelfs Nederland, om er maar enkele te noemen, vind je in elke tijdschriftenwinkel in de stations hele rekken met niets anders dan tijdschriften en boeken over de spoorwegen. Hier moet je heel goed zoeken om één of twee tijdschriften te vinden.
Ik weet ook niet hoe dit komt maar ik vind het heel jammer dat er niet meer positief en informatief nieuws wordt gebracht over de spoorwegen in ons land.
Laatst gewijzigd door Adler op 14 mei 2007, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik lees hem maar al te graag, hij slaat de nagel op de kop eigenlijk. Het gaat niet alleen over vertraging en over treinen, maar ook over bussen. Spijtig genoeg is zijn ruimte gehalveerd....Dietrich schreef:Ik lees die column eigenlijk niet meer, heb (misschien verkeerdelijk?) de indruk dat het altijd gaat over vertraging x of vertraging y.
Ik volg je volledig.Dietrich schreef:Ik lees die column eigenlijk niet meer, heb (misschien verkeerdelijk?) de indruk dat het altijd gaat over vertraging x of vertraging y.
Ik heb nogal vaak de indruk dat hij nogal eenzijndig de negatieve punten belicht. En zoiets schept bij de reizigers mijn inziens nog een negatievere indruk, terwijl dit eigenlijk helemaal niet nodig zou zijn.