De spoorwegen werven aan???

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Hoefnix

Bericht door Hoefnix »

Bij DLC staan er twee info-avonden geplant, één in juli en één in augustus.
Juiste datum ken ik niet, maar op voorhand inschrijven is verplicht.
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

Aan hoefnix en aan Tim: Wat zijn eigenlijk jullie beweegredenen om bij Dlc te beginnen en niet bij Nmbs? Ik ben zelf nogal overtuigd nmbs'er (tot vervelens toe wellicht voor sommigen :oops: ) Maar misschien zijn er wel argumenten die ik over het hoofd zie?

Twijfel is het begin van alle wijsheid, zei Socrates ooit...

Gegroet
Hoefnix

Bericht door Hoefnix »

Behalve het ontbreken van enige reactie langs NMBS zijde?

Ik heb het gevoel dat ik jou met geen enkel argument mijn eventuele keuze voor DLC kan verantwoorden.
Laten we de vraag omkeren, blijkbaar ken jij de nmbs van binnen en van buiten.
"Wat zijn de argumenten om naar NMBS te gaan en niet naar DLC"
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

de bureaucratie bij de nmbs is inderdaad een nadeel. Je moet wat geduld oefenen maar eens je binnen bent, blijf je binnen. Waarom ik bij nmbs zit?

Ten eerste woon ik nogal ver van antwerpen. Bij de nmbs kun je je laten overplaatsen, dlc heeft enkel een vestiging in antwerpen.
Alles is er goed geregeld op vlak van financien(altijd op tijd betaald), ziekteverzekering enzovoort...
Er zijn doorgroeimogelijkheden. Je hoeft niet de rest van je dagen met treinen te rijden.
Er is ook een goede verlofregeling: 26 verlofdagen, 13 kd's, 65 compensaties en 65 rusten op een jaar In de goederendienst heb je daarbij ook nog 10 tot 20 overgangen (als je de nacht gedaan hebt) Daar kan Dlc helemaal niet aan tippen. De lonen bij beide bedrijven zijn vergelijkbaar maar in de prive werk je er meer dagen voor. Bedenk dat je bij de nmbs meestal terugkrijgt van de belastingen. Hoe het bij dlc zit op dit vlak, weet ik niet...


Er zijn ook de vrijbiljetten die je hebt om gratis te reizen in zowat heel europa, ook op de eurostar en de thalys...

Ook heel belangrijk: bij ons weet je ver op voorhand wanneer je moet werken, behalve dan de periodes dat je buiten reeks staat (ongeveer 20 procent van de tijd sta je buiten reeks) Voor familiemensen niet onbelangrijk...

Nog iets: bij nmbs is uw onafhankelijkheid als treinbestuurder gegarandeerd: Niemand kan u onder druk zetten, jij bent 100 procent baas op uw trein. Niemand kan u verplichten overuren te doen. Niemand andrs behalve jijzelf beslist of uw trein in orde is. Je kunt deze beslissing nemen zonder te moeten vrezen voor uw job.

Als er u fysiek iets overkomt waardoor je niet meer met treinen kunt rijden, zul je binnen de nmbs kunnen blijven, uw inkomen is dus gegarandeerd.

enz.... enz.... heb wat weinig tijd nu...

Groeten
TBbart

Bericht door TBbart »

Bon, ik heb vandaag gelukkig dan toch mijn brief met uitnodiging voor infoavond van de nmbs gekregen (voor 14juli).
Mijn mening 'miljaarde' over DLC: ik kwam reeds 2 keer een DLC trein tegen in FGSP waar de treinbestuurder me van aansprak (omdat ik fotografeerde) en me op het hart drukte niet bij DLC te gaan.
Oké, ik geloof best dat de werkomstandigheden bij DLC minder goed zijn dan bij de NMBS, ... stel dat het nu niet lukt bij de NMBS dan ga ik toch naar DLC, ... niet dat ik iets tegen de nmbs heb. Maar kijk, de vernieuwde opleidingsprocedure staat nog maar in de startblokken. Men moet nog testen (zogezegt) en de scherpheid van die opleidingsprocedure regelen. De kans dat goede tb's in wording daardoor niet bij de nmbs kunnen gaan werken is dus wel reel.
Dus tim en hoefnix hun keuze naar DLC toe is wel begrijpelijk.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Bericht door Tim »

Bij mij is de reden simpel: Ik heb meegedaan bij de NMBS maar was niet door die psychotechnische broltest.
Bij DLC moet je zo'n test niet doen, en vermits ik toch wel zeer graag treinbestuurder wil worden was de keuze snel gemaakt :wink:
Nu zou ik wel 6 maand kunnen wachten tot ik opnieuw bij de NMBS kan deelnemen maar daar heb ik helemaal geen zin meer in.
Mister_Q

Bericht door Mister_Q »

Onbegrijpelijk dat mensen geen 'statuut' verkiezen, maar wel een onzeker bestaan... In tijden zoals nu is bovenstaande van groot belang.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

Mister_Q schreef:Onbegrijpelijk dat mensen geen 'statuut' verkiezen, maar wel een onzeker bestaan... In tijden zoals nu is bovenstaande van groot belang.
Gelukkig dat die er zijn , die betalen de belsting
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

dentheo schreef:
Mister_Q schreef:Onbegrijpelijk dat mensen geen 'statuut' verkiezen, maar wel een onzeker bestaan... In tijden zoals nu is bovenstaande van groot belang.
Gelukkig dat die er zijn , die betalen de belsting
iedereen betaald belastingen ongeacht zijn manier van werken
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

Steven schreef:
dentheo schreef:
Mister_Q schreef:Onbegrijpelijk dat mensen geen 'statuut' verkiezen, maar wel een onzeker bestaan... In tijden zoals nu is bovenstaande van groot belang.
Gelukkig dat die er zijn , die betalen de belsting
iedereen betaald belastingen ongeacht zijn manier van werken
Niet correct, een ambtenaar krijgt meer van de belasting (100) dan hij terugbetaald(30).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

van mijn loon gaat gemiddeld meer af naar belastingen dan een gewoon werknemer, dit is geen verzinsel gewoon feiten, ik hou bijgevolg van een zelfde brutoloon minder over, door dat ik (bewust of ni maakt even ni uit) alleenstaande ben gaat er zelfs nog meer af :-)

ik betaal dus belastingen en da was mijn punt, jij doet het uitschijnen of wij alles zuiver in de hand zouden krijgen.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Bericht door Bibke »

dentheo schreef:
Steven schreef:
dentheo schreef: Gelukkig dat die er zijn , die betalen de belsting
iedereen betaald belastingen ongeacht zijn manier van werken
Niet correct, een ambtenaar krijgt meer van de belasting (100) dan hij terugbetaald(30).
Theo,


Niet juist, ik betaal, als federaal ambtenaar, met 2 kinderen ten laste ook 45% belastingen.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

Bibke schreef:
dentheo schreef:
Steven schreef: iedereen betaald belastingen ongeacht zijn manier van werken
Niet correct, een ambtenaar krijgt meer van de belasting (100) dan hij terugbetaald(30).
Theo,
Niet juist, ik betaal, als federaal ambtenaar, met 2 kinderen ten laste ook 45% belastingen.
Maar ge krijgt als federaal ambtenaar nu eenmaal alle loon d.i. 100 % van de belasting daarvan moet je dan 45% teruggeven. Maar de 55% die je mag houden zijn toch ook van de belasting.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Bericht door Bibke »

Dat is eigen aan de ambtenarij. Idem gemeenteambtenaren en Vlaamse ambtenaren. Er zijn nu eenmaal openbare diensten nodig die uiteraard geen materiele zaken produceren. Maar dat is ook het geval voor bedienden in de privé.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

dentheo schreef:
Bibke schreef:
dentheo schreef: Niet correct, een ambtenaar krijgt meer van de belasting (100) dan hij terugbetaald(30).
Theo,
Niet juist, ik betaal, als federaal ambtenaar, met 2 kinderen ten laste ook 45% belastingen.
Maar ge krijgt als federaal ambtenaar nu eenmaal alle loon d.i. 100 % van de belasting daarvan moet je dan 45% teruggeven. Maar de 55% die je mag houden zijn toch ook van de belasting.
wie zegt dat ons loon zuiver betaald word van de subsidies die de spoorwegen ontvangen? ze hebben ook gewone inkomsten waar lonen van betaald kunnen worden .
Plaats reactie