L25N ?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13025
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

L25N ?

Bericht door Shrek »

Tijd om hier eens aan verder te doen :)

We waren zomer 2009, in juli waren 2 hoogspanningsmasten omgevallen.
Omdat de bouw van een nieuwe, stevige hoogspanningsmast redelijk lang duurt werd besloten om een noodlijn te bouwen.
De hoogspanningslijn door Lint is immers onmisbaar voor een betrouwbare elektriciteitsvoorziening. Bepaalde gebieden lagen op dat moment maar een blikseminslag weg van een blackout... Een noodlijn was dus absoluut nodig.
Deze lijn kwam ten oosten van het vernielde tracé en gaat door landbouw- en bosgebied.
Omdat we in België leven moet er voor alles natuurlijk een vergunning aangevraagd worden, voor een tijdelijke hoogspanningslijn is het niet anders. Pas eind augustus was deze er en kon er met de bouw begonnen worden.
Hiervoor moeten eerst de bomen op het traject gesnoeid worden, vervolgens bouwt men een stalen V-constructie op die met kabels wordt vastgezet. Dit gaat zeer snel: het bouwen zelf van de hele tijdelijke lijn duurt maar een weekje
Het kleine hoogspanningslijntje (723/722) hangt net iets te laag om er een tijdelijke hoogspanningslijn onder door te trekken, daarom worden de onderste kabels weggehaald en blijft alleen lijn 723 in dienst.

Op de foto zie je een tijdelijke hoogspanningsmast liggen voor de montage, lijn 723 op de achtergrond (en nog verder weg lijnen 60/61 en 138/139).


Waar de noodlijn een weg kruiste werd een houten constructie geplaatst, zowel langs de weg als erover. Erlangs om te voorkomen dat tijdens de opbouw een kabel op de weg zou vallen, erover om te vermijden dat een te hoge vrachtwagen vuurwerk zou maken.


De omgevallen hoogspanningspalen zijn inmiddels opgeruimd, het bos is ook al gekapt.


Zo ziet een afgewerkte noodmast eruit, de container links is de verpakking ervan.


De isolatoren van de noodmasten zijn gemaakt van een zeer goed isolerende kunststofsoort, duur spul dus :wink:


Even terug naar de treintjes:
Om absoluut zeker te zijn dat er nooit een kabel of trekkoord op de bovenleiding terecht komt wordt er een net over gespannen.
Zeer kleurrijk allemaal:


Ook de pyloon ten noorden van de spoorweg, die scheef stond maar niet omgevallen was, is inmiddels afgebroken. De fundering moet nog uitgegraven worden.


Tegen de winter is ook de bouwvergunning voor de definitieve masten er en kunnen die ineengezet worden.
Een reusachtige meccano:


De nieuwe pylonen zien er misschien hetzelfde uit als de oude, maar ze zijn weldegelijk steviger uitgevoerd.


De katrollen waarmee de hoogspanningskabels op hun plek getrokken worden:


Het trekken van de kabels zelf is niet zo goed te zien, maar het komt hierop neer:


In maart wordt dan begonnen met het trekken van de kabels, maar er loopt iets grondig mis. Een zware kabel van lijn 61 schiet los en valt op de onderliggende lijn 138. Een kortsluiting en veel schade zijn het resultaat.
Met hulp van een grote kraan worden de masten en kabels van lijn 138 gerepareerd:


Tegen het einde van de lente is lijn 61 dan eindelijk definitief gerepareerd. De noodlijn wordt afgebroken, aan lijn 60 wordt de laatste hand gelegd:

Intussen is ook lijn 60 klaar, de situatie is dus weer zoals voor de zware storm van juli vorig jaar.
Ik kijk alvast uit naar het volgende zware onweer :mrgreen:
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Bericht door msts.be »

Dan trek je toch gewoon de Diabololijn door naar Antwerpen via de E19 ? Veel makkelijker en geen last van omwonenden etc.. kunnen ineens de Thalys op een "volwaardige" HSL van Parijs tot Amsterdam rijden ipv telkens op halfslachtig gemoderniseerde lijnen :roll:

Zie ook mijn post daarrond in DEZE topic..
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23035
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

idd leuk idee maar telkens jij het woord weinig gebruikt ivm plaatsgebruik krijg ik wat rillingen. hoe korter je een boog maakt voor een trein hoe trager hij er door mag waardoor je tijdsverlies doet.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13025
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Steven schreef:idd leuk idee maar telkens jij het woord weinig gebruikt ivm plaatsgebruik krijg ik wat rillingen. hoe korter je een boog maakt voor een trein hoe trager hij er door mag waardoor je tijdsverlies doet.
de bocht naar L15 is nu toch ook al extreem kort, trager wordt het zeker niet met een brugje eraan vast :P
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23035
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

die boog zouden ze gerust 90 km/u mogen maken van mij
426 Hemi

Bericht door 426 Hemi »

Interessant. Is dat de originele transport tycoon of de gepatchde versie? Zou je dat scenario mss kunnen beschikbaar stellen als download? :lol: :)
Wover

Bericht door Wover »

Ik heb even geleden ook een plannetje gemaakt:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13025
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

en waarom telkens 6 sporen in die kleine stationnetjes? :P
Wover

Bericht door Wover »

2 doorgaande sporen en 4 perronsporen voor spitsuren en om goederentreinen te laten uitwijken voor reizigerstreinen (of andersom natuurlijk).
Nekvin

Re: L25N ?

Bericht door Nekvin »

hebde wel een pak meer volk nodig, we geraken er nu al ni aan
Plaats reactie