Trouwens, roepen ze in Duitse binnenlandse treinen om in meerdere talen?
Ik was vorige zomer in het station Montabaur, op de hogesnelheidslijn Keulen - Frankfurt, en daar roepen ze om in het Duits en het Engels voor de ICE's. Er stoppen enkel binnenlandse ICE's.
Toen ik in 1997 op vakantie was in Duitsland, riepen ze in de binnenlandse treinen alleen om in het Duits . In de IR's en IC's lagen wel informatie folders in het Duits en het Engels.
Voor te verkopen spreken ze alle talen. Vraag aan een verkoper de weg en hij gaan geen Nederlands kunnen. Vraag aan die zelfde man iets over zijn winkel of inlichtingen ver zijn producten, dan spreek hij wel "Nederlands".
Een TBG heeft toch (gedeeltelijk) ook een commerciële taak, dus ...
Heb ook eens de ICE Keulen-Frankfurt genomen. Hoe hij in het station aangekondigd werd weet ik niet meer. De omroeptaal in de trein ook niet maar de tekst die boven de deuren verscheen, zoals bij aankomst in het station, was viertalig Duits-Engels-Frans-Nederlands. Op de IC Frankfurt-München was het eentalig Duits in de heenrit en niets in de terugrit (ook niet toen we 10 min. zijn blijven staan op 200m van het eindstation ).
Trouwens, roepen ze in Duitse binnenlandse treinen om in meerdere talen?
Ik was vorige zomer in het station Montabaur, op de hogesnelheidslijn Keulen - Frankfurt, en daar roepen ze om in het Duits en het Engels voor de ICE's. Er stoppen enkel binnenlandse ICE's.
Toen ik in 1997 op vakantie was in Duitsland, riepen ze in de binnenlandse treinen alleen om in het Duits . In de IR's en IC's lagen wel informatie folders in het Duits en het Engels.
Voor te verkopen spreken ze alle talen. Vraag aan een verkoper de weg en hij gaan geen Nederlands kunnen. Vraag aan die zelfde man iets over zijn winkel of inlichtingen ver zijn producten, dan spreek hij wel "Nederlands".
Inderdaad! Toen we in Turkije op reis gingen en we een dagje naar Antalya gingen, konden al die verkopers daar ineens zeer goed Nederlands praten!
ze liggen idd ni ver van elkaar aangezien de L26 iets voorbij het station van haren zuid over L36 gaat richting diegem wel te verstaan alwaar er ook een vertakking is om treinen eventueel van de 26 op de 36 te krijgen in de richting van leuven
momentje mannen we wijken hier nogal af, het gaat hier over tweetaligheid, nog effe zeggen da wat de overstappen betreft best is zien op http://www.nmbs.be bij gen project