L4 Never ending story
L4 Never ending story
Bijna elke week hoort of leest men wel een ander verhaal over de HSL 4.
Een paar weken geleden maakte de NMBS nog bekend dat de verbinding Antwerpen-Centraal naar Noorderkempen niet in september kon van start gaan en voor 'onbepaalde tijd' was uitgesteld.
Nu lees ik in het augustus nummer van 'Op de baan' weer een heel ander verhaal.
Daar geeft men nu de volgende data:
30 september 2007: Antwerpen naar Noorderkempen op 1 spoor(!)
9 december 2007: Amsterdam-Rotterdam met snelheidsbeperking tot 160 km/h.
oktober 2008 (!) : Rotterdam- Belgische grens.
Het stuk Belgische grens tot Noorderkempen: kan ook in 2008 nog niet gebruikt worden.
Dit is toch te gek om los te lopen!
Bij mijn weten is er aan de Belgische grens geen station.
Misschien kan men daar een houten barak bouwen en vandaar bussen inleggen naar Noorderkempen, met nog een bijkomende douanekontrole. Dan is men met een beetje geluk op een dag van Amsterdam tot in Brussel of omgekeerd.
Men ontwerpt ETCS om een eenvormig systeem te hebben in heel Europa en dan blijkt het onmogelijk te zijn om de grens Belgie-Nederland te passeren.
Waar is men eigenlijk mee bezig?
Een paar weken geleden maakte de NMBS nog bekend dat de verbinding Antwerpen-Centraal naar Noorderkempen niet in september kon van start gaan en voor 'onbepaalde tijd' was uitgesteld.
Nu lees ik in het augustus nummer van 'Op de baan' weer een heel ander verhaal.
Daar geeft men nu de volgende data:
30 september 2007: Antwerpen naar Noorderkempen op 1 spoor(!)
9 december 2007: Amsterdam-Rotterdam met snelheidsbeperking tot 160 km/h.
oktober 2008 (!) : Rotterdam- Belgische grens.
Het stuk Belgische grens tot Noorderkempen: kan ook in 2008 nog niet gebruikt worden.
Dit is toch te gek om los te lopen!
Bij mijn weten is er aan de Belgische grens geen station.
Misschien kan men daar een houten barak bouwen en vandaar bussen inleggen naar Noorderkempen, met nog een bijkomende douanekontrole. Dan is men met een beetje geluk op een dag van Amsterdam tot in Brussel of omgekeerd.
Men ontwerpt ETCS om een eenvormig systeem te hebben in heel Europa en dan blijkt het onmogelijk te zijn om de grens Belgie-Nederland te passeren.
Waar is men eigenlijk mee bezig?
Re: L4 Never ending story
Hé ik dacht dat je dat al wist.Adler schreef:Bijna elke week hoort of leest men wel een ander verhaal over de HSL 4.
Een paar weken geleden maakte de NMBS nog bekend dat de verbinding Antwerpen-Centraal naar Noorderkempen niet in september kon van start gaan en voor 'onbepaalde tijd' was uitgesteld.
Men ontwerpt ETCS om een eenvormig systeem te hebben in heel Europa en dan blijkt het onmogelijk te zijn om de grens Belgie-Nederland te passeren.
Waar is men eigenlijk mee bezig?
Wanneer je met je GSM telefonerend naar Nederland rijdt kan het best zijn dat je verbinding even wegvalt als je buiten het bereik van de Belgische zendmast komt. Er moet dan namelijk even omgeschakeld omdat je signal via nederland terug moet komen.
Zo'n kleine onderbreking kan het nieuwe europese beveiligingssysteem bij hoge snelheid niet hebben..... stop.
Dit is de eerste maal dat dit systeem over landsgrenzen gaat....
Re: L4 Never ending story
En daar denkt men nu pas aan en dat moet jaren duren om dat 'probleem' op te lossen ?dentheo schreef: Zo'n kleine onderbreking kan het nieuwe europese beveiligingssysteem bij hoge snelheid niet hebben..... stop.
Ik dacht dat de E stond voor European.
Re: L4 Never ending story
Niet waar, op de lijn Wenen-Budapest is ETCS-1 geïnstalleerd en dat gaat ook over de landsgrenzen.. natuurlijk is er een groot verschil tussen Level 1 en Level 2, maar het is dus wel degelijk een grensoverschrijdende lijn..dentheo schreef: Dit is de eerste maal dat dit systeem over landsgrenzen gaat....
Re: L4 Never ending story
Klopt maar bij ETCS-1 komt voor zover ik weet GSM-R niet voor in de "kritische" lijn van de beveiliging....msts.be schreef:Niet waar, op de lijn Wenen-Budapest is ETCS-1 geïnstalleerd en dat gaat ook over de landsgrenzen.. natuurlijk is er een groot verschil tussen Level 1 en Level 2, maar het is dus wel degelijk een grensoverschrijdende lijn..dentheo schreef: Dit is de eerste maal dat dit systeem over landsgrenzen gaat....
-
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
- Locatie: Zeist, Nederland
Het is toch echt de techniek. De HSL is uitgerust met level 2 (versie 2.2) van ETCS. Als backup systeem geldt over de gehele lijn level 1. Men heeft echter bij de "bestelling" van ETCS over het hoofd gezien dat versie 2.2. niet voorziet in de koppeling van 2 aansluitende ETCS-beveiligingen (lees: beveiligingen van verschillende fabrikanten). Daar is men pas later achter gekomen. Er is toen uitvoerig door Nederland en België gestudeerd op de oplossing. Één van de opties was de grenspassage op het niveau van level 1 te doen. Ter hoogte van de grens zou dan de maximale snelheid 160 km/uur zijn (het maximum bij level 1). Uiteindelijk heeft men in Nederland besloten ETCS op te waarderen tot versie 2.3, de "europese" standaard, die wel voorziet in aansluiting tussen twee aangrenzende ETCS beveiligingen. In Nederland is daar een gigantisch gedonder over, omdat de opwaardering er voor zorgt, dat de HSL pas een jaar later in gebruik genomen kan worden.13'erke schreef:Met een simpele aanpassing van gsm-r kan het net van de twee operatoren aan elkaar geschakeld worden, het is hier niet de techniek die het laat afweten, maar (weer) de koppigheid van politici.
Over hoe dat in België zit, weet ik niet. Maar is daar wellicht iets vergelijkbaars aan de hand: dat men tijd nodig heeft voor de opwaardering en daardoor niet of slechts mondjesmaat kan gaan rijden? En hoe zit dat trouwens op de HSL tussen Luik en de duitse grens? Moet daar niet ook opgewaardeerd worden?
Wim
Op de manier waarop het nu gedaan wordt wel, ja. Overigens, nadat men deze tekortkoming van ETCS 2.2.2 had ontdekt is er een aanbesteding geweest voor de koppeling van de twee ETCS-beveiligingen met versie 2.2.3. Daarop kwam 1 offerte en die heeft minister Peijs vervolgens een jaar laten liggen in de hoop dat er nog iets goedkopers zou komen. Dat kwam niet en toen werd met een jaar vertraging toch op die ene offerte ingegaan. En daar heb al een jaar vertraging.wimpiespoor schreef:Men heeft echter bij de "bestelling" van ETCS over het hoofd gezien dat versie 2.2. niet voorziet in de koppeling van 2 aansluitende ETCS-beveiligingen (lees: beveiligingen van verschillende fabrikanten). Daar is men pas later achter gekomen. Er is toen uitvoerig door Nederland en België gestudeerd op de oplossing. Één van de opties was de grenspassage op het niveau van level 1 te doen. Ter hoogte van de grens zou dan de maximale snelheid 160 km/uur zijn (het maximum bij level 1). Uiteindelijk heeft men in Nederland besloten ETCS op te waarderen tot versie 2.3, de "europese" standaard, die wel voorziet in aansluiting tussen twee aangrenzende ETCS beveiligingen. In Nederland is daar een gigantisch gedonder over, omdat de opwaardering er voor zorgt, dat de HSL pas een jaar later in gebruik genomen kan worden.
Groetjes,
Rian
Rian, als ik het dus goed begrijp is het enige probleem de nationale handover RCB-RCB aan de grens (RCB = Radio Control Block).
Toch moeilijk te begrijpen dat dit zoveel geld en tijd vraagt om dit probleem op te lossen.
En dit verklaart dan nog niet de problemen om het stuk Antwerpen tot Noorderkempen in gebruik te nemen.
Toch moeilijk te begrijpen dat dit zoveel geld en tijd vraagt om dit probleem op te lossen.
En dit verklaart dan nog niet de problemen om het stuk Antwerpen tot Noorderkempen in gebruik te nemen.
-
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
- Locatie: Zeist, Nederland
Als je goed wil begrijpen hoe het aan Nederlandse kant zit moet je het Rapport van de Nederlandse Rekenkamer en dan in het bijzonder pagina 40 en volgende lezen.Adler schreef:Rian, als ik het dus goed begrijp is het enige probleem de nationale handover RCB-RCB aan de grens (RCB = Radio Control Block).
Toch moeilijk te begrijpen dat dit zoveel geld en tijd vraagt om dit probleem op te lossen.
En dit verklaart dan nog niet de problemen om het stuk Antwerpen tot Noorderkempen in gebruik te nemen.
Dat geeft geen antwoord hoe het aan Belgische kant zit. Ook misschien versie 2.2 geïnstalleerd die omgebouw moet worden naar versie 2.3 waaardoor voorhands het baanvak niet of slechts mondjesmaat is te gebruiken?
Wim
Klopt, dat zou aan de Angel loks liggen die de kast ( ERTS ?) nog niet zouden hebben....Adler schreef:Rian, als ik het dus goed begrijp is het enige probleem de nationale handover RCB-RCB aan de grens (RCB = Radio Control Block).
Toch moeilijk te begrijpen dat dit zoveel geld en tijd vraagt om dit probleem op te lossen.
En dit verklaart dan nog niet de problemen om het stuk Antwerpen tot Noorderkempen in gebruik te nemen.
Alhoewel, ik meen dat er al een Angel goedgekeurd is voor de Betuweroute in NL...
Ook was er ik Belgie nog wat "geneuzel" over enkele details op het betuurderspaneel en een ander concept voor het meten van de persluchtlek op het remsysteem.