TB: op naar de top

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
stino

TB: op naar de top

Bericht door stino »

hellow,

ik heb vandaag mijn uitnodigingsbrief voor de infosessie TB op 25/08 mogen ontvangen. Ik kan mijn nieuwsgierigheid nog moeilijk onder stoelen of banken kwijt en heb daarom al enige tijd hier op het forum rondgeneusd.Veel zaken zijn al wat duidelijker geworden, er staat hier toch al veel meer dan in de vage omschrijvingen op de site van de nmbs zelf.
Maar één puntje (wel een belangrijk) wordt nergens echt besproken:
Hoe zit het eigenlijk met de doorgroeimogelijkheden van een treinbestuurder? Ik kan me moeilijk voorstellen dat die tot aan zijn pensioen treintje moet blijven rijden, wat op zich niet zo slecht is, maar toch..
Ik ben zelf iemand die nadat een doel bereikt is, niet op zijn lauweren blijft rusten, maar graag een volgende uitdaging aangaat, om zo constant het beste van jezelf te geven, dan hebt ge u achteraf nooit iets te verwijten :wink:
Ik heb hierover wat vragen gesteld aan iemand die met de opleiding bezig is, maar kreeg wat gekke termen (zoals tosci of zoiets :oops: ) naar mijn hoofd geslingerd waar ik niet echt veel van begreep.

Dus mijn vraag is eigenlijk de volgende: Wat zijn de carrièremogelijkheden van een TB binnen de nmbs? En hoe evolueert men daarin, is dat een tempo dat jezelf in de hand hebt, door vaak aan tussentijdse examens mee te doen, of werkt dat meer volgens anciënniteit :?:

alvast bedankt!
Speedy
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:11
Locatie: FR

Bericht door Speedy »

Als treinbestuurder zijn er verschillende mogelijkheden maar het is geen kader binnen de NMBS waar je gemakkelijk doorgroeit.

Eenmaal geslaagd als treinbestuurder kan je meedoen aan examens voor

-Eerste treinbestuurder (kan je pas meedoen als je 2j aan't rijden bent)

Een eerste treinbestuurder kan de volgende funcites hebben:
-dienstleider permanentie : permanentie beheert de treinbestuurders van verschillende depots in 'real tim' en dit in een 3x8. Wil dus zeggen dat de permanentie altijd bemand moet zijn. Het is een treinbestuurder z'n belangrijkste contactpunt als er iets mis gaat.
Er zijn in Vlaanderen 'permanentie 3X8' in Antwerpen, Brugge, Gent, Hasselt en Brussel.
-Administratieve functie bv 'dienstabel' = planning treinbestuurders opmaken
-Een eerste treinbestuurder kan soms ook gewoon blijven rijden
Hangt er beetje vanaf wat je zelf wilt en welke functies er moeten ingevuld worden.

-Technisch OnderSectorChef Instructie (tosci):
Dit is een 'instructeur'. Zij werken voornamelijk:

-Op 'TCT'=per depot zijn er één of meerdere tosci's die verantwoordelijk zijn voor het opleiden, opvolgen & evalueren van de treinbestuurders.
-Als tractieverdeler: Wat de permanentie voor een treinbestuurder is , dat is de tractieverdeler voor het materieel. Is normaal gezien functie van 'tosci', maar in de praktijd zitten er meer bestuurders en eerste treinbestuurders wegens te weinig tosci's.
Traktieverdelers zitten allemaal in Brussel en werken in een '3x8'

-Technisch Sectorchef (tsi) (=hoofdinstructeur)


Vormt samen met de ingenieur de leiding vd TCT.
(TCT = technische cel treinen, die omvat meerdere depots)
Er zijn ook tsi's die in Brussel bij de directie werken.

Dat is het zo ongeveer. En voor je het nog vraagt, voor Thalys moet je geen eerste treinbestuurder zijn maar wel
-min. 5j ervaring op reizigerstreinen zonder zware fout
-min. 14/20 (liefst 16) halen op je 3jaarlijkse ondervraging
-goed aangeschreven staan..
Dit is zo voor Antwerpen Centraal. Weet nie hoe het op dit gebied in Brussel zit.
Laatst gewijzigd door Speedy op 10 aug 2007, 00:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

heel juist enkel de permanentie hasselt ben je vergeten :-)

wat bertreft de voorwaarden voor thalys/eurostar verwachten ze kennis van drie talen (NL, FR en EN) indien je dit in depot brussel zuid wil doen, de rest is alles zoals hierboven reeds beschreven :-)
Speedy
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:11
Locatie: FR

Bericht door Speedy »

En terwijl ik toch aan't typen ben:
Je zal normaal (als alles vlot loop) beginnen te Antwerpen. Hier beetje info over TCT Antwerpen.

TCT Antwerpen omvat volgende depots:
-Antwerpen Centraal (reizigers nationaal en internat.)
-Antwerpen Noord (goederen nationaal en internationaal)
Beide depots hebben een 'bureau instructie' met verschillende tosci's.
(denk stuk of 5 in Antwerpen Centraal en nog stuk of 9 in Antwerpen Noord)
Is Antwerpen Noord is er een koermeester. (3X8) Die beheert de lokomotieven te Antwerpen Noord + de dienstaanvang vd treinbestuurders

Dan heb je nog de centrale diensten vd TCT: (allemaal te Antwerpen C)
-permanentie treinbesturing 3x8
-bureau personeel
-bureau premies
-bureau treindienst
-bureau 'dienstabels' (planning treinbestuurders Antwerpen Nd en Antw C)
-bureau vd TSI
-bureau vd ind. ingenieur (=leider TCT)

Bij de spoorwegen zijn we verzot op afkortingen.
Antwerpen Noord=FNND
Antwerpen Centraal = FN

Alle andere afkortingen zijn op internet wel te vinden.
Ik zelf ben treinbestuurder in Brugge wat dan weer 'FR' als afkorting heeft.
Logica hoef je er niet achter te zoeken..
Laatst gewijzigd door Speedy op 12 aug 2007, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Speedy
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:11
Locatie: FR

Bericht door Speedy »

Steven schreef:heel juist enkel de permanentie hasselt ben je vergeten :-)

wat bertreft de voorwaarden voor thalys/eurostar verwachten ze kennis van drie talen (NL, FR en EN) indien je dit in depot brussel zuid wil doen, de rest is alles zoals hierboven reeds beschreven :-)
Is nu aangepast
Die Limburgers toch hé..altijd vergeten worden... :oops:
PumaKBS

Bericht door PumaKBS »

Vandaag, zeg ma gisteren eigenlijk want tis al laat, 9 augustus werd ik verwacht in de Frankrijkstraat in Brussel voor de eliminerende selectietesten voor TB op de pc :P

ik was er door en mocht dan nog twee extra testen afwerken op de pc, één over uzelf en het ander gaat over hoe snel je leert enzo ...

Nu maar wachten op de uitnodiging voor het gesprek, de uiteindelijke aanwerving zou gebeuren op 26 november :D
stino

Bericht door stino »

thanks speedy voor de uitgebreide uitleg :!: :idea:
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Bericht door 260689 »

Speedy schreef: Logica hoef je er niet achter te zoeken..
heeft de NMBS ooit logica gekent??? :? :?
Kevin_

Aan Speedy

Bericht door Kevin_ »

Speedy treinbestuurder in Brugge, dan zou ik je al moeten gezien hebben...
ik werk daar momenteel...

Ik ben 1 van die 3 osch's die wachten op hun opleiding...


grtz Kevin
Speedy
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:11
Locatie: FR

Re: Aan Speedy

Bericht door Speedy »

Kevin_ schreef:Speedy treinbestuurder in Brugge, dan zou ik je al moeten gezien hebben...
ik werk daar momenteel...

Ik ben 1 van die 3 osch's die wachten op hun opleiding...


grtz Kevin
Enige vd nieuwe o/chefs die ik daar al gezien heb is (dacht ik toch ) Wouter ? Nogal sportieve kerel maar héél goeie o/chef in wording.
Doe in Brugge vooral goederentreinen dus dan zal je me weinig zien. (aflos normaal op spoor 1 of 1bis.)
1/3de van m'n diensten is reizigers maar zit voor't moment paar weken thuis na sportongeval... :roll:
Kevin_

Bericht door Kevin_ »

Jep, idd, de wouter, en dan ook nog reinhard en stefaan...
maar ik ben daar in afwachting voor de opleiding van New Passengers, voor de nieuwe dienst RDV...den 20ste deze maand beginnen we eraan.

Grtz
Speedy
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:11
Locatie: FR

Bericht door Speedy »

Kevin_ schreef:Jep, idd, de wouter, en dan ook nog reinhard en stefaan...
maar ik ben daar in afwachting voor de opleiding van New Passengers, voor de nieuwe dienst RDV...den 20ste deze maand beginnen we eraan.

Grtz
Opleiding New Passengers ? Blijven jullie dan in Brugge op't perron werken of wa is de bedoeling ?
SterkinElentriek

Bericht door SterkinElentriek »

Ook zo'n mooi overzichtje voor technicus en eerste technicus?
Kevin_

Bericht door Kevin_ »

Neen, 20 augustus keer ik terug naar brussel voor de effectieve opleiding...
Wij komen naast traffic control te zitten in Frankrijkstraat en onze afdeling zou RDV noemen
Speedy
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:11
Locatie: FR

Bericht door Speedy »

Kevin_ schreef:Neen, 20 augustus keer ik terug naar brussel voor de effectieve opleiding...
Wij komen naast traffic control te zitten in Frankrijkstraat en onze afdeling zou RDV noemen
En RDV staat voor ?
Plaats reactie