Onlinetickets voor trein in de lift

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Onlinetickets voor trein in de lift

Bericht door Patrick »

De verkoop van treintickets via het internet zit in de lift. Tegenover vorig jaar is het aantal maandelijks verkochte vervoerbewijzen voor binnenlands treinverkeer zelfs verdubbeld.

Dat blijkt uit cijfers van staatssecretaris voor Overheidsbedrijven Bruno Tuybens (sp.a).

De laatste zes maanden verkocht de NMBS 70.405 online tickets voor binnenlands verkeer en 174.876 online tickets voor internationaal verkeer.

Opgesplitst per maand zijn er een aantal opvallende cijfers. Zo werden in december 2005 11.493 online tickets verkocht voor binnenlands verkeer, een groei van 64 procent te genover december 2004. In januari 2006 was er zelfs sprake van een groei van 282 procent tegenover januari 2005. Tuybens geeft toe dat het aandeel van de online verkoop in de totale verkoop beperkt blijft, onder meer toe omdat een aantal producten zoals de passformules nog niet op het internet beschikbaar zijn.

Bron: De Morgen 09.03.2006
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Daar moet toch gemakkelijk mee te frauderen zijn, als je een gekocht vervoerbewijs kunt afprinten, dan kun je toch ook een nagemaakt afprinten. :!:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

daar heeft davy in een andere topic al eens iets over gezegt :P
volgens hem is frauderen niet mogelijk :wink:
Wout

Bericht door Wout »

Daar zitten idd n aantal beveiligingen in.
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Ik lees niet alle topics voor ik een reactie zet. Maar onlinetickets zou ik toch nooit gebruiken. Al dat bankgedoe op het Internet, die codes moeten toch te kraken zijn door mensen die er veel van kennen :?:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Jonathan schreef:Ik lees niet alle topics voor ik een reactie zet. Maar onlinetickets zou ik toch nooit gebruiken. Al dat bankgedoe op het Internet, die codes moeten toch te kraken zijn door mensen die er veel van kennen :?:
jep alles is te kraken, maar de kans dat het bij jou gebeurt is volgens mij kleiner dan dat je op weg naar het stionsloket word overvallen :wink:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Shrek schreef:
Jonathan schreef:Ik lees niet alle topics voor ik een reactie zet. Maar onlinetickets zou ik toch nooit gebruiken. Al dat bankgedoe op het Internet, die codes moeten toch te kraken zijn door mensen die er veel van kennen :?:
jep alles is te kraken, maar de kans dat het bij jou gebeurt is volgens mij kleiner dan dat je op weg naar het stionsloket word overvallen :wink:
Vind ik ook. Zoals de kans dat je Visakaartgegevens gekopieerd worden door een malafide handelaar ergens aan de andere kant van de wereld ook veel groter is, dan dat iemand het nu bepaald op de door jou over het internet verzonden gegevens gemunt heeft.
Klanten van Citibank kunnen trouwens gebruik maken van Citi Internet Number. Dan krijg je voor elke transactie een nieuw fictief kaartnummer, dat maar 2 maand geldig is, en slechts voor het bedrag dat je moet betalen. Handig én veilig.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

alle banken hebben wel een soort van beveiliging, maar niets is 100%
Alles is door mensen gemaakt en kan dus ook door mensen doorbroken worden :roll:
Frank
Berichten: 229
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:48

Bericht door Frank »

Jonathan schreef:Maar onlinetickets zou ik toch nooit gebruiken. Al dat bankgedoe op het Internet, die codes moeten toch te kraken zijn door mensen die er veel van kennen :?:
Vroeger moest je gewoon een papieren overschrijvingsformulier invullen, handtekenen en in de bus van de bank deponeren. Dat was véél makkelijker te 'kraken' dan het huidige systeem van internetbankieren.

Uiteindelijk kwam het erop neer dat je met iemands rekeningnummer genoeg had om geld over te laten schrijven naar jouw rekening. Is trouwens meerde malen aangetoond door tests ten velde. Als de gedupeerde niets merkt (grote kans) kom je er vlot mee weg.

Vergeet ook niet dat we in ons land echt wel voor zijn met beveiliging van internetbankieren. Het systeem van de Digipas bijvoorbeeld is veel geavanceerder dan wat men in de States gebruikt. (daar kan je veel met het (niet zo geheime) SOFI-nummer) http://www.informationweek.com/showArti ... =163701864
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

niet alleen de digipass, ook gelijkaardige dingen als bij kbc enzo zijn veilig. Gewoon omdat er op tv af en toe reportages zijn over hackers betrouwen sommige mensen het niet :roll:
maar het is volgens mij echt niet onveiliger dan andere dingen :P
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Het ene systeem is sowiso veiliger of een andere.
Kleinere banken hebben meestal een (goedkopere) mindere online beveiliging, maar hebben ook weinig kans om aagevalle te worden. Grote banken (kbc, fortis,...) hebben wel een erg degelijke beveiliging, maar het risico tot pogingen van hacken is natuurlijk groter.
Bij mijn weten is KBC-online het veiligste systeem (zij zijn ook al het langst daarmee bezig, en ervaring heb je nooit te veel).
Ik maak gebruik van KBC-online, overal, zelfs op het schoolnetwerk, en heb nog nooit iets kwijt geweest. Volgens mijn is de kans dat je in een bank zelf wordt overvallen even groot of uw account wordt gehacked van online bankieren. Er zijn grotere risico's in het leven...
Wover

Bericht door Wover »

ik denk niet dat kbc het veiligste is ze. Gewoon zien dat je de sleutel in het mapje "KBC-Online" kan namaken, en dan nog de sleutel op de diskette, en dan het paswoord kunnen achterhalen. Bij Fortis moet je het nummer van de digipass hebben, de gebruikersnaam zelf en natuurlijk de digipass zelf, ofwel het algoritme van de digipass kunnen achterhalen, maar dat is volgens mij onmogelijk...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

de sleutel namaken of copieren zoals het hoort kan in princiepe enkel als je online bent :-) via hun site dus en dus moet je reeds ingelogd zijn bij kbc :-) ik heb hem al ooit zitten kopieren naar ander mapke via verkenner en da gaf al storingen :-) zo 3 korte storingen en je kan al achter nieuwe sleutel krossen bij de bank :-) de ene bank is al wat beter als de andere maar ze doen wel allemaal hun best om alles zo veilig mogelijk te krijgen, ik werk al jaren met kbc en heb nog geen fouten gehad via het internet, druk er zelfs men rekeninguitreksels mee af en da loopt perfect (als den inkt ni op is, lol)
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

De Bank van de Post is een ander paar mouwen. Redelijk goed beveiligd, maar mijn ouders drukken de afschriften zelf af, en op een bepaald moment was er een nummer gewoon tussenuit gevallen, letterlijk, zelfs, er staan 2 afschriftblaadjes per pagina, en nummer 68 en nummer 70 stonden op 1 blad, geen spoor te bekennen van nummer 69.

Zouden ze daar bijbedoelingen mee gehad hebben? :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

hehe lol :-)
allez terug on topic, de online treintickets :-)
Plaats reactie