Overschakeling naar 25kV

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

dus zou een omschakeling naar 25kv in belgië of nederland een primeur zijn?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Shrek schreef:dus zou een omschakeling naar 25kv in belgië of nederland een primeur zijn?
zoveel primeur is dat ni meer :-) de nieuwe lijnen worden bijna allemaal op 25 kv gezet :-) L1, L2, L166, L165, L42
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

ik bedoel de spanning veranderen :wink:
sable

Bericht door sable »

Da zal wel zo zijn! :D
Bert

Bericht door Bert »

Shrek schreef:ik bedoel de spanning veranderen :wink:
Dat gaat niet zo simpel zoals een schakelaartje omkeren. De leidingen bijleggen, transformatoren bij plaatsen, isolatoren vervangen ...
Dat is een duur grapje voor een hele lijn.

Voor een grensstation waar je op bepaalde sporen de spanning kan veranderen zoals in Luxenburg is dat al wat beter te doen. :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Bert schreef:
Shrek schreef:ik bedoel de spanning veranderen :wink:
Dat gaat niet zo simpel zoals een schakelaartje omkeren. De leidingen bijleggen, transformatoren bij plaatsen, isolatoren vervangen ...
daar ging de topic juist over: wegen de voordelen ervan op tegen de nadelen? :wink:
daarom zocht ik naar voorbeelden in andere landen waar ze op grote schaal de spanning op lijnen veranderd hebben :P
blijkbaar is dat nog nergens gebeurd :P
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

nee heel massaal heb ik dat nog niet weten gebeuren, omdat naast de bovenleiding ook voldoende aangepast materieel moet zijn om dan op die lijn te kunnen rijden, dus de kosten zijn op meerdere vlakken dan alleen maar effe de spanning veranderen he
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Bericht door msts.be »

Anders moet je eens op deze site kijken , die de voordelen en nadelen van elk systeem vergelijkt ..
De site is wel in het Engels maar dat zal niet echt een probleem zijn denk ik..
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

stel even vast da 3kv blijkbaar perfect doenbaar is tot 250 km/u
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Bericht door Elgar »

In Italïe ligt er toch een hogesnelheidslijn tussen Rome en Florence (Firenze) onder 3000V=, weet wel niet wat de maximale snelheid daar is...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

het was die lijn die op die site vermelde da het toegelaten was om er 250 te rijden onder 3kv
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Bericht door Elgar »

Inderdaad! Ik zal in het vervolg een beetje verder lezen... :wink:
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

In de VS zijn er blijkbaar wel een aantal veranderingen van systeem geweest, volgens wikipedia, toch...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

natuurlijk kan je 250 km/h rijden onder 3 kv, verlaag gewoon de spanning op de HSL en voila :P de vraag is dan alleen hoeveel tientallen kilometers je nodig hebt om aan die 250 te graken :P
sable

Bericht door sable »

Shrek schreef:
Bert schreef:
Shrek schreef:ik bedoel de spanning veranderen :wink:
Dat gaat niet zo simpel zoals een schakelaartje omkeren. De leidingen bijleggen, transformatoren bij plaatsen, isolatoren vervangen ...
daar ging de topic juist over: wegen de voordelen ervan op tegen de nadelen? :wink:
daarom zocht ik naar voorbeelden in andere landen waar ze op grote schaal de spanning op lijnen veranderd hebben :P
blijkbaar is dat nog nergens gebeurd :P
Ik denk dat nederland al begonnen is met overschakelen. Ik geloof dat de Betuwelijn onder 25kV is.
Plaats reactie