Dat gaat niet zo simpel zoals een schakelaartje omkeren. De leidingen bijleggen, transformatoren bij plaatsen, isolatoren vervangen ...
Dat is een duur grapje voor een hele lijn.
Voor een grensstation waar je op bepaalde sporen de spanning kan veranderen zoals in Luxenburg is dat al wat beter te doen.
Dat gaat niet zo simpel zoals een schakelaartje omkeren. De leidingen bijleggen, transformatoren bij plaatsen, isolatoren vervangen ...
daar ging de topic juist over: wegen de voordelen ervan op tegen de nadelen?
daarom zocht ik naar voorbeelden in andere landen waar ze op grote schaal de spanning op lijnen veranderd hebben
blijkbaar is dat nog nergens gebeurd
nee heel massaal heb ik dat nog niet weten gebeuren, omdat naast de bovenleiding ook voldoende aangepast materieel moet zijn om dan op die lijn te kunnen rijden, dus de kosten zijn op meerdere vlakken dan alleen maar effe de spanning veranderen he
Anders moet je eens op deze site kijken , die de voordelen en nadelen van elk systeem vergelijkt ..
De site is wel in het Engels maar dat zal niet echt een probleem zijn denk ik..
natuurlijk kan je 250 km/h rijden onder 3 kv, verlaag gewoon de spanning op de HSL en voila de vraag is dan alleen hoeveel tientallen kilometers je nodig hebt om aan die 250 te graken
Dat gaat niet zo simpel zoals een schakelaartje omkeren. De leidingen bijleggen, transformatoren bij plaatsen, isolatoren vervangen ...
daar ging de topic juist over: wegen de voordelen ervan op tegen de nadelen?
daarom zocht ik naar voorbeelden in andere landen waar ze op grote schaal de spanning op lijnen veranderd hebben
blijkbaar is dat nog nergens gebeurd
Ik denk dat nederland al begonnen is met overschakelen. Ik geloof dat de Betuwelijn onder 25kV is.