'k Heb het over vloerbekleding die aan de stoelen aan het wegslijten is. Die zwakke vloer zelf is nog een probleem apart. Maar komt allemaal op hetzelfde neer: bedenkelijke kwaliteit en slechte afwerking.Wover schreef:Bwa, dat heeft niets met slijtage te maken hoor, de ondergrond is gewoon slecht aangebracht, een te zwakke constructie ofzo...
mw 41 op lijn 166-165
dat gaan ze toch nooit doen, allé dan staan er tientallen 41'ers niks te doenWover schreef:Op een stoptreinlijntje een 13 inzetten zou onnozel zijn, een MS96 25kV zou misschien mogelijk moeten zijn, en dat zal waarschijnlijk binnen een paar jaar zo zijn als er nieuw materiaal komt en de MS96 kunnen verschoven worden

We moeten over reeks 41 eerlijk zijn, Het zijn geen stellen om lange IC of IR- ritten te doen, het zijn stoptreinen.
voor een stoptrein heeft het toch een vrij hoogstaand niveau: vergelijk met AM86 of klassiekskes (airco, aparte zetelsipv banken,...)
Als je dan nog eens vergelijkt met het materiaal dat er vervangen is door deze stellen (en kom nu nie zeggen dat M2 comfortabele rijtuigen zijn)
de nadelen zijn:
- niet geschikt voor IR treinen (zoals Neerpelt-Antwerpen)
- betrouwbaaarheid
- brandgevaar (maar dat kunnen we ook over locs van reeks 11 zeggen)
voor een stoptrein heeft het toch een vrij hoogstaand niveau: vergelijk met AM86 of klassiekskes (airco, aparte zetelsipv banken,...)
Als je dan nog eens vergelijkt met het materiaal dat er vervangen is door deze stellen (en kom nu nie zeggen dat M2 comfortabele rijtuigen zijn)
de nadelen zijn:
- niet geschikt voor IR treinen (zoals Neerpelt-Antwerpen)
- betrouwbaaarheid
- brandgevaar (maar dat kunnen we ook over locs van reeks 11 zeggen)
Hallo,
1801: staat half geplukt te FAZ (AC Salzinnes), te wachten op sloop
1802: scherm in Kinkempois
1803: staat geplukt bij Rails et traktion in Raeren. Bestemd voor de 1806, al gered van de schoothoop bij Luxfer.
1804: scherm in Kinkempois
1805: TSP, Saint-Ghislain
1806: staat geplukt bij Rails et traktion in Raeren. Bedoeling was de loc te herstellen, maar blijkbaar zit dat plan in de frigo of de diepvriezer...
Groeten,
Joris de Mol
Nog geen enkele!Shrek schreef:zijn de meeste 18nen ondertussen al niet in de treinenhemel terechtgekomen?
1801: staat half geplukt te FAZ (AC Salzinnes), te wachten op sloop
1802: scherm in Kinkempois
1803: staat geplukt bij Rails et traktion in Raeren. Bestemd voor de 1806, al gered van de schoothoop bij Luxfer.
1804: scherm in Kinkempois
1805: TSP, Saint-Ghislain
1806: staat geplukt bij Rails et traktion in Raeren. Bedoeling was de loc te herstellen, maar blijkbaar zit dat plan in de frigo of de diepvriezer...
Groeten,
Joris de Mol
Hallo,
Groeten,
Joris De Mol
Om precies te zijn, die was dacht ik pas bij 130 km/u uit de weerstanden, en daar een goederentrein meestal slechts 100km/u rijdt...Steven schreef:
zo kan je het zacht stellen
een oude reeks 18 was niet geschikt voor goederentreinen aangezien die te lang in de aanzetweerstanden bleef zitten. te veel gevaar op overhitting en dus niet echt gezond voor dergelijke loc
Groeten,
Joris De Mol
Inderdaad dat ging ik ook zeggen, reeks 11 heeft relatief veel kilometers gedaan en naar het schijnt zijn niet alle bestuurders er even voorzichtig mee (schijnt dat je de ventilatie kan uitschakelen in de stuurpost en dat Nederlandse bestuurders dit ook vaak doen... rara hoe zou het dan komen dat er brand onstaat). MW41 had al problemen vanaf dag 1 (met airco, deuren, enz).
IC-diensten zullen ze daar zeker niet mee doen, denk niet dat er nog IC-diensten bestaan over diesellijntjes
, veel van deze lijnen hebben amper maximumsnelheid van 90 km/h (bvb lijn 122).
M2 was alleen in 1ste klas comfortabeler, van 1ste klas van je niet spreken in een MW41, alleen van een aparte coupé met zetels met andere bekleding (als je erop zit voel je geen verschil met 2de klas, enfin, ik toch niet).
IC-diensten zullen ze daar zeker niet mee doen, denk niet dat er nog IC-diensten bestaan over diesellijntjes

M2 was alleen in 1ste klas comfortabeler, van 1ste klas van je niet spreken in een MW41, alleen van een aparte coupé met zetels met andere bekleding (als je erop zit voel je geen verschil met 2de klas, enfin, ik toch niet).
Ik vind de 41ers prima stelletjes hoor. Het is allicht beter dan wat wij in NL aan vergelijkbaars hebben rijden. Daar zit veelal helemaal niet eens meer een toilet in. Dan kan je nog beter eentje hebben waarvan de deur een beetje gammelt niewaar? Die deur ben ik het wel mee eens trouwens hoor, daar moet wel even wat aan gedaan worden. Ik heb er verleden week ook mee staan klooihannessen 

Ik heb een maand 41'ers liggen kuisen, vloeren schrobben incluis, en ik zou echt niet weten waar je het over hebtDietrich schreef:'k Heb het over vloerbekleding die aan de stoelen aan het wegslijten is. Die zwakke vloer zelf is nog een probleem apart. Maar komt allemaal op hetzelfde neer: bedenkelijke kwaliteit en slechte afwerking.Wover schreef:Bwa, dat heeft niets met slijtage te maken hoor, de ondergrond is gewoon slecht aangebracht, een te zwakke constructie ofzo...

En over dat rammelen, dat is misschien 1/10 dat daar last van heeft (alleszinds toch bij de MW's van Hasselt, die in het Gentse (depot Oudenaarde?) zijn er erger aan toe denk ik).
Elk materieel heeft problemen van dag 1, reeks 13, M6'en,... hebben allemaal gelijkaardige problemen. Bij de MW41 heb ik één keer gehad dat er geen airco was, maar geen enkele keer een deurprobleem gehad.MW41 had al problemen vanaf dag 1 (met airco, deuren, enz).
Antwerpen - Neerpelt/Hasselt is op een klein stuk in Balen na 120kph over de hele lijn hoorIC-diensten zullen ze daar zeker niet mee doen, denk niet dat er nog IC-diensten bestaan over diesellijntjes Wink, veel van deze lijnen hebben amper maximumsnelheid van 90 km/h (bvb lijn 122).

M2 was een zaligheid in 1ste klasse, maar in 2e klasse was er amper comfort.M2 was alleen in 1ste klas comfortabeler, van 1ste klas van je niet spreken in een MW41, alleen van een aparte coupé met zetels met andere bekleding (als je erop zit voel je geen verschil met 2de klas, enfin, ik toch niet).
Zoals je zelf zegt worden MW41'ers ook niet ingezet op IC-diensten, dus een comfortabele 1e klasse is voor mij niet echt nodig, aangezien het toch redelijk beperkte reizen zijn (<30 minuten) en je nog steeds het voordeel hebt dat je rustiger zit (veel minder motorgeluid, geen irritante medepassagiers).
Dag,
Ik hou het bij een 2:
- 1ste klas is bedroevend slecht - de slechtste plaatsen in de hele trein bevinden zich precies in die afdeling - ik vind het een echte strafbank als je met je neus tegen die kale muur zit aan te kijken; bovendien is het stel zo opgevat dat de helft van de reizigers uit 2de klas door 1ste moeten, en voor één keer is dat niet hun fout;
- wc-deuren onbetrouwbaar;
- een algemeen gevoel van rommel en rammel: zwakke en onzorgvuldig aangebrachte materialen;
- veel te kleine ruimte achter de stuurpost: als de deur van de stuurpost opengaat is uitstappen onmogelijk;
- trillingen;
- ongeschikt voor IR-treinen: men heeft geprobeerd om met één type de mw 44/45 en de echte treinen met HLD62 en M2 te vervangen - het verschil tussen beide was te groot om dat met één type op te vangen;
- geen ruimte voor TBG, zodat die vaak in eerste komen zitten. Op dat moment blijven er nog 4 bruikbare plaatsen over. Ik moet toegeven dat de toestand op dit vlak nu beter is dan bij de indienststelling.
Het enige positieve is dat ze de aftandse motorwagens van de mw 44/45 hebben vervangen, en dat ze in de zomer in de Ardennen makkelijker de grote troepenbewegingen van scouts e.d. kunnen opvangen.
Pos
Ik hou het bij een 2:
- 1ste klas is bedroevend slecht - de slechtste plaatsen in de hele trein bevinden zich precies in die afdeling - ik vind het een echte strafbank als je met je neus tegen die kale muur zit aan te kijken; bovendien is het stel zo opgevat dat de helft van de reizigers uit 2de klas door 1ste moeten, en voor één keer is dat niet hun fout;
- wc-deuren onbetrouwbaar;
- een algemeen gevoel van rommel en rammel: zwakke en onzorgvuldig aangebrachte materialen;
- veel te kleine ruimte achter de stuurpost: als de deur van de stuurpost opengaat is uitstappen onmogelijk;
- trillingen;
- ongeschikt voor IR-treinen: men heeft geprobeerd om met één type de mw 44/45 en de echte treinen met HLD62 en M2 te vervangen - het verschil tussen beide was te groot om dat met één type op te vangen;
- geen ruimte voor TBG, zodat die vaak in eerste komen zitten. Op dat moment blijven er nog 4 bruikbare plaatsen over. Ik moet toegeven dat de toestand op dit vlak nu beter is dan bij de indienststelling.
Het enige positieve is dat ze de aftandse motorwagens van de mw 44/45 hebben vervangen, en dat ze in de zomer in de Ardennen makkelijker de grote troepenbewegingen van scouts e.d. kunnen opvangen.
Pos
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
De bekleding komt vaak los aan de steunen van de zetels. Ik dacht dat Spoorvreter of OOMMS hiervan een foto had, maar kan die niet meteen terugvinden. Ook de vuilbakken zijn ronduit vuil soms, sommige krijg je al niet meer dicht. Het moet zijn dat het in Antwerpen dan beter is.Ik heb een maand 41'ers liggen kuisen, vloeren schrobben incluis, en ik zou echt niet weten waar je het over hebt
In Oudenaarde staan trouwens geen MW41, deze bevinden zich allemaal in Merelbeke.
Je hebt de goede voorbeelden eruit genomen.Elk materieel heeft problemen van dag 1, reeks 13, M6'en,... hebben allemaal gelijkaardige problemen. Bij de MW41 heb ik één keer gehad dat er geen airco was, maar geen enkele keer een deurprobleem gehad.

Wat betreft MW41, ik herinner mij nog levendig het/de artikel(en) uit De Beiaard (een weekblad uit de streek Zottegem-Geraardsbergen) over de MW41 die in dienst genomen werd in 2001, naar het schijnt gingen de deuren gewoon uit zichzelf open terwijl het stel aan het rijden was. Airco al even erg. Ik geloof dat er vandaag de dag zelfs nu en dan problemen zijn met die airco.
De lijnen in de kempen zijn misschien zo kort, maar als je van Geraardsbergen naar Gent moet ben je tussen de 40 en de 56 minuten op de baan in hetzelfde stel. Rustig zit je alleen als je geluk hebt dat je niet op die wand moet kijken (zie ook antwoord van Vic). En die kans is redelijk groot want dat zijn 4 plaatsen op een totaal van 12.Zoals je zelf zegt worden MW41'ers ook niet ingezet op IC-diensten, dus een comfortabele 1e klasse is voor mij niet echt nodig, aangezien het toch redelijk beperkte reizen zijn (<30 minuten) en je nog steeds het voordeel hebt dat je rustiger zit (veel minder motorgeluid, geen irritante medepassagiers).
Had de NMBS een protoype laten bouwen dan hadden al deze problemen waarschijnlijk vermeden kunnen worden. Men heeft gewoon blindelings een grote order gemaakt zonder ooit 1 stel gezien of getest te hebben, en dan nog bij een constructeur (Alstom Barcelona) die bekend stond omwille van de problemen.
Oh ja dat heb je bij wel meer materieel. Dat de 1e klas gewoon 2e klas is maar dan met groene ipv blauwe stoeltjes. Of zelfs helemaal identiek, met alleen een stickertje "1" erboven ipv "2". Malligheid. Nou ja, in de spits heb je in de 1e klas dan allicht een betere kans om te zitten, maar om daar de helft extra voor te lappen is van de gekke natuurlijk.overweg13 schreef: - 1ste klas is bedroevend slecht - de slechtste plaatsen in de hele trein bevinden zich precies in die afdeling - ik vind het een echte strafbank als je met je neus tegen die kale muur zit aan te kijken;
bovendien is het stel zo opgevat dat de helft van de reizigers uit 2de klas door 1ste moeten, en voor één keer is dat niet hun fout

Alleen bij Sprinter en M5 is 1ste klas ook zo gelijkend, alleen hebben die tenminste nog deftige aparte coupés zonder plaatsen waar je op een wand moet kijken (en dat mag je letterlijk nemen, je zit er echt tegen op misschien 30 cm na).
Ik geloof ook dat je normaal niet door 1ste klas mag, in feite mag je zelfs niet op het platform blijven tussen 1ste klas-coupés of 1ste klas en einde trein/stuurpost. Bij dit stel is het natuurlijk beetje lastig, als je die regel zou toepassen dan heb je slechts 1 dubbele en een enkele deur meer per zijde terwijl men er nu al met moeite vlot uit geraakt.
Ik geloof ook dat je normaal niet door 1ste klas mag, in feite mag je zelfs niet op het platform blijven tussen 1ste klas-coupés of 1ste klas en einde trein/stuurpost. Bij dit stel is het natuurlijk beetje lastig, als je die regel zou toepassen dan heb je slechts 1 dubbele en een enkele deur meer per zijde terwijl men er nu al met moeite vlot uit geraakt.