IC/IR 2008

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13082
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

dat ms96 er niet mocht komen was waarschijnlijk door hun draaistroommotoren die vervuiling van signalen geven. in heel belgië zijn ondertussen de lijnen daaraan aangepast, misschien hebben de nederlanders dat op hun grensbaanvakken ook gedaan he :P
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2085
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Bericht door FLV-FGSP »

Shrek schreef:dat ms96 er niet mocht komen was waarschijnlijk door hun draaistroommotoren die vervuiling van signalen geven. in heel belgië zijn ondertussen de lijnen daaraan aangepast, misschien hebben de nederlanders dat op hun grensbaanvakken ook gedaan he :P
Nee, de MS96'en staan zo afgeregeld dat ze platvallen bij minder dan 2000V op de bovenleiding.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Bericht door msts.be »

FLV-FGSP schreef:Nee, de MS96'en staan zo afgeregeld dat ze platvallen bij minder dan 2000V op de bovenleiding.
Wat hebben ze dan bij de 13'en die naar Maastricht rijden gedaan ? Of hadden die die beperking niet ?
super1500

Bericht door super1500 »

rvdborgt schreef: Hoe zijn die dan tot 1998 naar Maastricht gereden?

That is the question...

zowel voor AM80 als AM96.
super1500

Bericht door super1500 »

Trainspotterke schreef:
Wover schreef:Het beste zou zijn dat ze een nieuwe IR verbinding Antwerpen - Lier - Heist od Berg - Aarschot - Leuven - Tienen - Landen - Luik zouden inleggen. Dat dan als alternatief aan de nieuwe verbinding die men via Nekkerspoel wil laten rijden. Eventueel kunnen ze hem aan kant Antwerpen verlengen tot Essen/Roosendaal en aan kant Luik tot Eupen of Aachen of Maastricht.
Ik denk dat het zinloos is om twee snelle verbindingen te creëren tussen Antwerpen en Leuven, wetende dat het traject over Mechelen-Nekkerspoel toch de snelste zal zijn.
vraag is wat wil men bereiken: een snelle verbinding, waarbij het aantal passagiers ondergeschikt is aan de reistijd; of een snelle verbinding waarbij de reistijd ondergeschikt is aan de rendabiliteit(aantal vervoerde reizigers)?

in het eerste geval: is het traject via Mechelen Nekkerspoel het beste, evenwel ZONDER halt te houden in Mechelen Nekkerspoel.
In het andere geval is het traject via Aarschot Heist-op-den-Berg Lier veruit de beste keuze.

het verschil in reistijd voor een reis Leuven Antwerpen bedraagd hoe dan ook hooguit 5 minuten.
Laatst gewijzigd door super1500 op 24 okt 2007, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Myesxe

Bericht door Myesxe »

Ik durf zelfs een optimistischere prognose te maken voor de reistijd Antwerpen - Leuven via Mechelen Nekkerspoel:

Antwerpen-Berchem tot Mechelen Nekkerspoel: 12 min (=huidige reistijd)
Omdat de trein via L27 moet, neem ik ruim gezien 14 min.

Mechelen-Nekkerspoel tot Leuven: 18 min

Totaal kom je dan op 32 min van Antwerpen naar Leuven. Een recordtijd die absoluut niet te evenaren is met de auto!
Bovendien ligt het station Mechelen-Nekkerspoel niet verder verwijderd van het centrum dan het hoofdstation Mechelen. Als De Lijn meewerkt en een aansluitende busdienst voorziet, kan het zeer interessant worden...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13082
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Myesxe schreef: Totaal kom je dan op 32 min van Antwerpen naar Leuven. Een recordtijd die absoluut niet te evenaren is met de auto!
Bovendien ligt het station Mechelen-Nekkerspoel niet verder verwijderd van het centrum dan het hoofdstation Mechelen. Als De Lijn meewerkt en een aansluitende busdienst voorziet, kan het zeer interessant worden...
mechelen-nekkerspoel ligt zelfs dichter tegen het centrum dan mechelen zelf :wink:
veel stadsbussen stoppen al in nekkerspoel en er zijn indien nodig exellente verbindingen naar mechelen-station (elk kwartier een trein, elke 10 minuten een bus)
alleen het station van nekkerspoel zelf mag best wat beter aangekleed worden (elektronische displays, opkuisen van perron 6, loketjes langer open,...)
voor de rest zeker een verbinding met potentieel :wink:
Elgar
Berichten: 643
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Bericht door Elgar »

Ondertussen is de site van de bttb een beetje aangepast.

Zo blijft er dan toch maar één stoptrein per uur rijden tussen Leuven en Mechelen.
Van de IR-a blijft alleen nog het traject Sint-Niklaas - Mechelen - Leuven over, die tussen Mechelen en leuven als stoptrein zal rijden.
Antwerpen - Mechelen - Leuven wordt dan IC-Q.
De IR-f zal niet meer verder rijden als stoptrein tussen Mechelen en Leuven.

Op http://www.bttb.be staan ook de uren van de nieuwe IC-Q: Antwerpen (v. 05) - Mechelen - Leuven (a .55), blijkbaar zal deze er 7 minuten langer over doen dan de huidige situatie met koppellen van de IR-a!
Hopelijk wordt dit niet de werkelijke dienstregeling... een IC die er langer zal over doen dan een IR... triestig.


http://www.bttb.be/drgl2008.htm
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Bericht door HLE 2302 »

dan hebben ze weer es matrieel te kort :roll:
efin,
zo veel te beter, ik woon toch niet in die streek
2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13082
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

altijd dat materiaaltekort, dat ze nu is snel die gen-stellen bestellen :?
mirax
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 mei 2007, 00:52

Bericht door mirax »

Elgar schreef: Op http://www.bttb.be staan ook de uren van de nieuwe IC-Q: Antwerpen (v. 05) - Mechelen - Leuven (a .55), blijkbaar zal deze er 7 minuten langer over doen dan de huidige situatie met koppellen van de IR-a!
Hopelijk wordt dit niet de werkelijke dienstregeling... een IC die er langer zal over doen dan een IR... triestig.
gaat die stoppen in mechelen? Niet via de bocht aan nekkerspoel? Dan moet die ook omkeren te mechelen zoals de IR a nu.. Wat is dan precies de vooruitgang voor de reiziger? Al 4 jaar reis ik op die lijn antwerpen - leuven, en zeker in de week vind ik het nog net aanvaardbaar qua snelheid, maar als ze dit gaan doorvoeren...
Laatst gewijzigd door mirax op 25 sep 2007, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Wel, kwestie van wat spoortjes te ontroesten daar! :lol:

Dat spaart ontroestingsritten uit. :P :lol:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13082
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Trainspotterke schreef:Wel, kwestie van wat spoortjes te ontroesten daar! :lol:

Dat spaart ontroestingsritten uit. :P :lol:
in mechelen worden alle sporen genoeg gebruikt hoor :P alleen perron 6 van nekkerspoel (waar de treinen naar leuven dan zouden stoppen) ligt er nogal belabberd bij :P
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Dat omdat daar vooral cargo passeert. Veel reizigerstreinen passeren er daar niet. Dat perron is trouwens niet toegankelijk door een poort beneden aan de trappen.

Greetz
BDJ
Gregske

Bericht door Gregske »

Vraagje over L 15:

Komt er een uurdienstregeling Hasselt-Mol in het weekend? Het is eigenlijk geen goede verbinding daar m.i.

Zou men L 15 kunnen elektrificeren, want de dieseltjes zijn ook niet geheel veilig te noemen in Geel?

Zouden Mol, Geel, Olen, Herentals en Lier geen halfuurdienstregeling kunnen krijgen? Dat kan door de ontkoppeling cq. koppeling in Mol te laten voor wat ze is. Zo zou men een trein Neerpelt-Lier-Mechelen-... kunnen inleggen op het uur. Een andere trein Hasselt-Mol-Lier-Antwerpen(-...) zou dan in halfuurcadans tussen Mol en Lier kunnen rijden.

Als men het dan nog gedaan kan krijgen dat de IC Brussel-Turnhout en IR Antwerpen-Turnhout correct worden ingepast, zou men dus twee treinen per uur Turnhout-Brussel, Mol-Brussel, Turnhout-Antwerpen en Mol-Antwerpen maken waarvan telkens één met en één zonder overstap.
Realistisch?
Plaats reactie