administratief secretaris

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
DD

administratief secretaris

Bericht door DD »

Hey,

ik ben momenteel onderstationschef, maar ik ben nu geslaagd voor het schriftelijk examen voor administratief sectretaris. Weet iemand soms wat ze op het mondelinge gedeelte vragen, heeft iemand hier ervaring mee?

grts

DD
HR

Bericht door HR »

Hallo,

Proficiat met je slagen! Het mondelinge gedeelte betreft volgens het reglement programma een onderhoud. Aangezien je een interne bent geef ik de raad dat je de cursus 2000 es bekijkt, die moet je niet grondig kennen maar toch best dat je de structuur wat kent in het algemeen. Je kan je ook voorbereiden op de motivatie, waarom je wilt veranderen van functie, enz.
Ikzelf heb de gesloten proef meegedaan voor administratief secretaris, maar qua inhoud van het onderhoud moest ik echt die cursus 2000 kennen en plus het feit dat ik de functie al uitoefende en dan daarover ook veel kon vertellen.
Veel succes!
DD

Bericht door DD »

Al bedankt voor de info, de job is vooral dossiers opvolgen, brieven opstellen, telefoneren enzovoort zeker of wat mag ik mij hier verder bij voorstellen?
HR

Bericht door HR »

De job hangt natuurlijk af van waar je terechtkomt natuurlijk. In mijn geval vind ik het vooral leuk niet puur administratieve taken te hebben, maar ook organisatorisch en leidinggevend soms.
En mits ik ook met de verschillende rangen in contact kom, van lagere tot directieniveau, vind ik dat echt interessant. En is er een dienst waarvan je denkt, daar zou ik graag terechtkomen? Dat zouden ze wel es kunnen vragen tijdens het jurygesprek natuurlijk.
DD

Bericht door DD »

Met diensten bedoel je daar dan mee, bijvoorbeeld de holding of infrabel netwerk ofzo?
HR

Bericht door HR »

Ja dat ook, maar je kunt ook specifieker zijn als je voor iets bepaalds interesse zou hebben.
sto

Bericht door sto »

Weet er trouwens iemand hoe goed de cursus 2000 dient gekend te worden voor een intern examen voor commercieel secretaris?

Zijn dit de hoofdlijnen of gedetailleerd?

groeten
HR

Bericht door HR »

Als ik je een goede tip kan geven. Neem contact op met je vakbond en vraag naar voorbeeldvragen, eventueel die van administratief secretaris. Daar ben je al een eind ver mee.
Zorg dat je je zeker kan situeren binnen het bedrijf. Belangrijk is Europa, HR, maak dat je op de hoogte bent van de actualiteit, je eigen dienst waar je voor werkt, ik had bv ook de vraag gekregen wat dat systeem juist inhoudt van die terugbetaling bij treinvertragingen en dan eigen mening erover. Commercieel ligt in zelfde lijn als administratief, dus heel diep gaan ze zeker niet gaan, misschien wel es grenzen aftasten. Maar meer dan een oppervlakkige kennis is zeker aan te raden.
Succes!
paljas

Bericht door paljas »

sto schreef:Weet er trouwens iemand hoe goed de cursus 2000 dient gekend te worden voor een intern examen voor commercieel secretaris?

Zijn dit de hoofdlijnen of gedetailleerd?

groeten
Vanbinnen en vanbuiten
DD

Bericht door DD »

Die cursus 2000 is zeker enkel voor internen die de job zelf al uitoefenen?

Welke zijn eigenlijk de carrièremogelijkeheden bij de functie van administratief secretaris?
HR

Bericht door HR »

Als externe kun je moeilijk de cursus 2000 kennen, dus daar moet je je geen zorgen over maken ;-) Zorg natuurlijk wel dat je toch wat op de hoogte bent van de structuur van nmbs en zo
HR

Bericht door HR »

Qua carrieremogelijkheden kan je als administratief secretaris meedoen aan selectieproeven om onderbureauchef te worden en dan later bureauchef.
DD

Bericht door DD »

OK

al bedankt voor de info!
Plaats reactie