BRON: HNBSporen naar Gent vanuit Roeselare
De Lijn stelt Neptunusplan voor
WEST-VLAANDEREN - Het toekomstplan van De Lijn voor West-Vlaanderen omvat 89 extra kilometer dubbel spoor en 20 extra busverbindingen tussen 2007 en 2022. Ongeveer 40 bestaande busverbindingen worden versterkt. In Brugge, Roeselare en de regio rond Kortrijk worden de voorstadsverbindingen verder geoptimaliseerd.
Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (SP.A) is het Neptunusplan een ideeënboek dat de lijnen voor de toekomst uitzet. 'Nu we het Neptunusplan hebben voorgesteld, kunnen we het overleg met alle betrokkenen opstarten', zegt ze.
Het meest in het oog springende voorstel uit Neptunus is de doortrekking van de kusttram tussen Koksijde en Veurne, van Knokke naar Westkapelle, van Zeebrugge naar Brugge, tussen Oostende en Brugge en van De Panne of Veurne tot in Duinkerke.
Bij deze tramverlengingen wordt onderzocht welk type voertuig het meest geschikt is: een kusttram, lightrailtram of lighttrain. Op korte termijn komt er tijdens de spitsuren een snelle tramverbinding tussen Nieuwpoort en Oostende.
Het toekomstplan wil ook de busverbindingen in de provincie verbeteren. Op interstedelijk niveau krijgt Roeselare een treinverbinding met Gent mits een nieuwe spoorverbinding via de bocht van Gits of door een herschikking van de dienstregeling via Kortrijk.
Avond- en nachtvervoer
Op interregionaal niveau heeft De Lijn plannen voor de invulling ontbrekende buslijnen zoals de verbinding Roeselare en Waregem of provincieoverschrijdende trajecten naar Frankrijk of Henegouwen. In Brugge, Roeselare en de regio rond Kortrijk worden ook de voorstadsverbindingen verder geoptimaliseerd.
Ook voor de stadsnetten tekende het plan de ideale situatie uit. Zo wordt het avond- en nachtvervoer geherwaardeerd. In Brugge wordt er gekeken voor een aangepaste ontsluiting van de omgeving Kinepolis en de nieuwe KHBO-campus. In Kortrijk zal ingespeeld worden op de ontwikkelingen in het centrum en op Hoog Kortrijk.
De jongste vijf jaar steeg het aantal reizigers van De Lijn met 70 procent van 35,8 naar 63,5 miljoen. Met het plan Neptunus mikt De Lijn op een verdubbeling van het aantal reizigers tegen 2022 tot 127 miljoen. De realisatie van het toekomstplan vergt een investering van 430 miljoen euro. Jaarlijks zullen de exploitatiekosten 135 miljoen euro kosten.
Ilse Snick
Hoi,
Een kusttram van de kust (zij het Oostende of Zeebrugge) naar Brugge heeft geen enkele zin.
Tussen Zeebrugge en Brugge rijdt er een L-trein, en mocht dat niet voldoen, kan daar nog steeds een extra buslijn worden ingelegd die de dorpskernen van de nabijgelegen dorpen kan ontsluiten.
Tussen Oostende en Brugge ligt er ook een mooie treinverbinding. Als men de stations op deze lijn gewoon terug heropend, verbert het aanbod van deze dorpen ook meteen. Het is niet aan De Lijn om nalatigheid van de NMBS op te kuisen, me dunkt. Desnoods kan men ook extra (snel)bussen inleggen tussen Oostende en Brugge, bvb door een versterking van lijn 54 (die nu enkel in het spitsuur rijdt) en door een eventuele halfuurfrequentie op lijn 52 (en het vak Jabbeke - Brugge dan op een kwartierfrequentie te brengen).
Op die manier wordt het bestaande aanbod geoptimaliseerd. En bij mijn weten zal uitbating met (al dan niet gelede) bussen veel goedkoper uitkomen dan met trams. En mocht het dan toch niet voldoen aan het grote succes, dan kan men daarna nog afkomen met een infrastructuur voor een extra tramlijn.
Ontsluiting van o.m. Kinepolis in Brugge is dan mijn inziens een meer dringende zaak, want nu is het ronduit triestig...
Als men wil investeren in OV in West-Vlaanderen komt het altijd op hetzelfde neer, groootse plannen voor de kustlijn, maar de rest van de provincie kan weer stikken (en daarvoor hoef je maar enkele kilometers landinwaarts te gaan hoor). Willen we wedden dat het nu ook weer zo zal zijn?
Grtz,
Maikel
Een kusttram van de kust (zij het Oostende of Zeebrugge) naar Brugge heeft geen enkele zin.
Tussen Zeebrugge en Brugge rijdt er een L-trein, en mocht dat niet voldoen, kan daar nog steeds een extra buslijn worden ingelegd die de dorpskernen van de nabijgelegen dorpen kan ontsluiten.
Tussen Oostende en Brugge ligt er ook een mooie treinverbinding. Als men de stations op deze lijn gewoon terug heropend, verbert het aanbod van deze dorpen ook meteen. Het is niet aan De Lijn om nalatigheid van de NMBS op te kuisen, me dunkt. Desnoods kan men ook extra (snel)bussen inleggen tussen Oostende en Brugge, bvb door een versterking van lijn 54 (die nu enkel in het spitsuur rijdt) en door een eventuele halfuurfrequentie op lijn 52 (en het vak Jabbeke - Brugge dan op een kwartierfrequentie te brengen).
Op die manier wordt het bestaande aanbod geoptimaliseerd. En bij mijn weten zal uitbating met (al dan niet gelede) bussen veel goedkoper uitkomen dan met trams. En mocht het dan toch niet voldoen aan het grote succes, dan kan men daarna nog afkomen met een infrastructuur voor een extra tramlijn.
Ontsluiting van o.m. Kinepolis in Brugge is dan mijn inziens een meer dringende zaak, want nu is het ronduit triestig...
Als men wil investeren in OV in West-Vlaanderen komt het altijd op hetzelfde neer, groootse plannen voor de kustlijn, maar de rest van de provincie kan weer stikken (en daarvoor hoef je maar enkele kilometers landinwaarts te gaan hoor). Willen we wedden dat het nu ook weer zo zal zijn?
Grtz,
Maikel
Sorry, maar de stations op L50A tussen Oostende en Brugge liggen veel te ver van de bewoning. Neem maar eens de proef op de som, waar zie je meer dan 20 huizen staan? Wie in zijn auto moet kruipen om naar het station te gaan, die gaat liever naar het eerste het beste grote station, Brugge of Oostende, dus.
Op Lijn 51 naar Zeebrugge is er een grote nood aan ruimte voor de goederen. Het is zelfs zo erg, dat er al sprake is geweest om die lijn voor hen voor te behouden. In dat geval vind ik een lightrail wel een goed idee.
De rest van het plan vind ik dan weer veel minder. De trein doet er te lang over tussen West-Vlaanderen en Rijsel? Leg een bus in
En behalve de kust en (een beetje) Kortrijk, komt er niet echt een verbetering voor de rest van de provincie.
Op Lijn 51 naar Zeebrugge is er een grote nood aan ruimte voor de goederen. Het is zelfs zo erg, dat er al sprake is geweest om die lijn voor hen voor te behouden. In dat geval vind ik een lightrail wel een goed idee.
De rest van het plan vind ik dan weer veel minder. De trein doet er te lang over tussen West-Vlaanderen en Rijsel? Leg een bus in

Eigenaardig genoeg is er geen sprake van een tramlijn van Nieuwpoort naar Diksmuide , me dunkt is dat wel nodig daar.
Zeebrugge > Brugge per tram is een uitstekend idee,voor mijn part mag L62 ook heropend worden tot tramlijn.
D'er staat in "Ville & Transports" een 10 pagina lange bijdrage over de toekomst van de tram in Vlaanderen
Zeebrugge > Brugge per tram is een uitstekend idee,voor mijn part mag L62 ook heropend worden tot tramlijn.
D'er staat in "Ville & Transports" een 10 pagina lange bijdrage over de toekomst van de tram in Vlaanderen