Resultaten stiptheidsmeting BTTB bekend

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Adler

Bericht door Adler »

dekooiker schreef:Het is opvallend dat enkel vertragingen van de NMBS publiek gemaakt worden.
Ikzelf rij met een lijnbus...
Beste,
Ik zie niet in waarom de BTTB er genoegen zou inscheppen om alleen de NMBS 'zwart te maken', zoals u het noemt.
Bovendien is het zo als je bij de Lijn een klacht indient over vertraging je als antwoord krijgt dat de tijden in de dienstregeling maar indicatieve doortochttijden zijn (wat dat dan ook moge betekenen).
Daarnaast zou ik ook nog willen opmerken dat de Lijn af te rekenen heeft met heel veel factoren waarop ze geen enkele invloed kan uitoefenen, zoals het andere autoverkeer, openbare werken, gladde wegen, ongevallen, enz.
De NMBS heeft praktisch alles zelf in de hand.
Wover

Bericht door Wover »

De dienstregelingen bij De Lijn zijn dan ook indicatief ;).

Maar ik moet toegeven dat er zeer vaak iets misloopt. Bv omleidingen worden meestal wel aangegeven, maar de rittijden worden niet aangepast.

Zo wordt er in Olen op het pad van lijn 15B gewerkt aan een overweg, waardoor de bus een omweg van 10 minuten moet maken. Hierdoor is er bijna nooit meer aansluiting met de treinen in Herentals en Geel, maar dat staat nergens aangegeven...
dekooiker

Bericht door dekooiker »

Toch iemand die het snapt!
Reizigers die willen overstappen op eender welke bus (dankzij de routeplanner van De Lijn is dat eenvoudig op te zoeken) zien hun opgegeven overstap (geen aansluiting, da's nog iets anders) voor hun neus wegrijden of zijn minuten te laat om die andere bus te halen.
Daar horen we niks over, en het is voor velen dagelijkse kost.

Voorbeeld: lijn 290 kwam een vijftal jaar geleden steevast te laat aan, waardoor de overstap op de bus naar Ekeren Schoonbroek een pest werd.
Die vertrok net op het moment dat lijn 290 (met vertraging) aankwam.
Een kwartier wachten, en wat maakt dat op een maand?

De Lijn heeft dankzij de massaal aangelegde busstroken al heel wat meer in de hand dan pakweg 10 jaar terug en toch gaat het niet beter...
Als reiziger maak ik me niet druk in de vertraging van mijn bus of trein.
Voor de bestuurders is het veel erger dan voor mezelf!
Adler

Bericht door Adler »

dekooiker schreef:Daar horen we niks over, en het is voor velen dagelijkse kost.
Dat zou ik toch willen tegenspreken.
Kijk bijvoorbeeld eens op de site van de Vlaamse Ombudsdienst.
Daar vind je voor elk jaar een volledig verslag van alle klachten over de Lijn.
Zie bv. voor 2006:
http://www.vlaamseombudsdienst.be/eerst ... delijn.pdf
Dat je er minder over hoort komt misschien ook omdat de bestuurders van de Lijn (ik bedoel het management) niet zo arrogant zijn dan die van de NMBS en niet voortdurend lopen te verkondigen dat ze de beste zijn van Europa.
dekooiker

Bericht door dekooiker »

Da's waar: ondanks het hoera-geroep dat er wel geregeld is houden de mensen van DL zich wat meer op de achtergrond.

Het OV is in mijn ogen even betrouwbaar (of onbetrouwbaar) als de wagen nemen: vertragingen zijn er regelmatig, files, werken, noem maar op.
Ik neem liever de trein Gent-Antwerpen in de spits dan dat ik van Kruibeke tot op de Ring moet aanschuiven.
K V B

Bericht door K V B »

Adler schreef: De BTTB krijgt niet de toelating van de NMBS om bijvoorbeeld reizigers te ondervragen in de stations.
Hoe wil je dan te werk gaan ?
Hoe geloofwaardig is een bedrijf nog dat zichzelf voortdurend beoordeelt en goede punten geeft?
Ook Testaankoop wordt tegengewerkt om een onderzoek te doen.
Wat ik wil weten is of de Bttb op een of andere manier gekeken heeft of haar staal wel representatief is, en of ze mogelijks correcties heeft toegepast.
Het is bekend hoeveel reizigers er in elk station opstappen. Als nu in de data van de Bttb bepaalde opstapstations oververtegenwoordigd zijn moet men dat corricgeren.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Dag,

Dat is o.m. duidelijk met de verbinding Brussel - Turnhout. Het actiecomité heeft blijkbaar de weg gevonden naar de BTTB - hopelijk zijn ze ook lid geworden.
Met vriendelijke groet

overweg13
Duikbril AM86

Bericht door Duikbril AM86 »

Ik vind het wel grappig om de reactie van sommige mensen te lezen.
Sommigen zouden de NMBS nog heilig verklaren! :D

Iedereen die dagelijks pendelt ondervindt het toch iedere dag, dat de treinen meer dan ooit minder stipt rijden, de vertragingzieke trein op lijn 89 zal dan wel de IC Kortrijk - Poperinge zijn van 16u45 te Brussel-Zuid diene trein is ieder dag in vertraging, ik ga eens een mail beginnen te sturen om de NMBS proficiat te wensen als die nog eens op tijd is!! :D
De avondspits is altijd één en al vertraging.....
overweg13

Bericht door overweg13 »

Duikbril AM86 schreef:Ik vind het wel grappig om de reactie van sommige mensen te lezen.
Sommigen zouden de NMBS nog heilig verklaren! :D
Ik wil de NMBS niet heilig verklaren, maar ik stel me gewoon de vraag of het beter kan. De beste stiptheidscijfers werden gehaals na de invoering van IC-IR in 1984. Voordien hadden we minstens 15 jaar een situatie gekend die veel ernstiger was dan de huidige, waarbij de ochtendspits elke ochtend in de knoei geraakte, en de avondspits nauwelijks beter was.
Het recept voor stipte treinen is dan ook snel gevonden: laat er veel minder rijden, sla de tarieven niet een beetje, maar drastisch op, en trek je niets meer aan van aansluitingen. Als dat het scenario is dat door de vele pendelaars gewenst wordt, dan kan een blauwe minister op korte termijn soelaas brengen.
Wat bij de meeste reizigers nog altijd niet duidelijk is dat een reeks vertragingen in de meeste gevallen te wijten is aan wat in hun ogen onnozelheden zijn: eventjes afremmen, eventjes een fietser meenemen, eventjes een slecht geïnspireerde werknemer... Wat niet wegneemt dat aan de basis van andere vertragingen natuurlijk oorzaken liggen zoals defect materieel, personeelsgebrek, stakingen e.d.
Met vriendelijke groet

overweg13
Steven

Bericht door Steven »

je vergeet nog 1 ding, iedereen wil een rechtstreekse verbinding met brussel en bijna iedereen heeft deze ook gekregen, de gevolgen zijn er dan ook naar. de zwakheid van het systeem is dan ook dat het zo straks zit in brussel dat als er 1tje in de fout gaat hij de gevolgen onmiddelijk doorgeeft aan verschillende andere treinen. de gevolgen zijn dan ook moeilijk te raden = waterval aan vertragingen.
sinds 1998 is men bezig steeds meer verbinding op brussel af te stemmen, ik had liever gehad dat ze de verbindingen (de IC en IR treinen) gelaten hadden en de overstapmogelijkheden wat vergroot zodat (eventueel door op bepaalde lijnen een iets hogere frequentie aan te bieden) waardoor je evengoed een snelle verbinding kan aanbieden. de NZV brussel is bij haar ontwerp op papier maar voorzien geweest op amper de helft van wat ze vandaag te verwerken krijgt uiteindelijk. Wist men veel in 1907 dat ze in het heden deze verbinding zo zwaar gingen belasten met al die treinen.
Adler

Bericht door Adler »

overweg13 schreef:Wat bij de meeste reizigers nog altijd niet duidelijk is dat een reeks vertragingen in de meeste gevallen te wijten is aan wat in hun ogen onnozelheden zijn: eventjes afremmen, eventjes een fietser meenemen, eventjes een slecht geïnspireerde werknemer... Wat niet wegneemt dat aan de basis van andere vertragingen natuurlijk oorzaken liggen zoals defect materieel, personeelsgebrek, stakingen e.d.
Volgens Infrabel, en die kunnen het toch weten denk ik, zijn dit de voornaamste oorzaken van vertragingen:
- Schade aan rollend materieel;
- Schade aan de infrastructuur / seininrichting;
- Incidenten op buitenlandse netwerken;
- Extreme weersomstandigheden (onder andere de storm van 18 januari en de onweersbuien in juni);
- Diefstal van kabels;
- De brand in het tractie-onderstation van Brussel-Zuid.
Op plaats 1 staat dus defekten aan rollend materieel, op plaats twee defekten aan de infrastructuur.
Ik had ook graag eens geweten wat die 50 maatregelen zijn die men enkele maanden geleden heeft genomen om de stiptheid te verbeteren, maar dat kom je nooit te weten.
Adler

Bericht door Adler »

Steven schreef:de NZV brussel is bij haar ontwerp op papier maar voorzien geweest op amper de helft van wat ze vandaag te verwerken krijgt uiteindelijk. Wist men veel in 1907 dat ze in het heden deze verbinding zo zwaar gingen belasten met al die treinen.
De NZ verbinding in Brussel is inderdaad de grote oorzaak van alle vertragingen op het hele net.
Maar je kan nu eenmaal niets veranderen aan het feit dat zeer veel mensen in Brussel werken.
Ik heb een tijd geleden in een ander forum een idee voorgesteld waar ik vierkant werd mee uitgelachen, maar ik wil het toch ook hier eens voorstellen.
In plaats van alle treinen door de NZ verbinding te proppen, laat een deel van de treinen Brussel-Noord als eindstation hebben en een ander deel Brussel-Zuid.
Gebruik de vrijgekomen sporen van de NZV voor een snelle verbinding tussen Noord en Zuid, bijvoorbeeld om de 3 minuten op de spitsuren.
Op die manier ben je niet meer afhankelijk van vertragingen en heeft een vertraging van 1 trein veel minder invloed op alle andere.
Enige voorwaarde is dat je de aangekomen treinen in Noord en Zuid ook voldoende snel weer wegkrijgt in de andere richting.
Veel doorgaande verbindingen worden nu reeds gesplitst (bv. Manage-Turnhout, Jambes-Essen), maar men laat die treinen nog steeds door de NZV rijden, veel lost dat dus niet op.
Steven

Bericht door Steven »

daar zit net het grootste probleem adler een trein doen keren vraagt minstens 5 a7 minuten (afhankelijk van de samenstelling en dit is al een hele scherpe tijd = 1 ms klassiek, als je er al meerdere hebt vraagt het al meer tijd, keertijd 13 +12i11 = 12 à 15 minuten) kortweg een perron dat 7 minuten bezet is ipv 2 minuten bij een gewone stilstand maakt de capaciteit van dat zelfde perron kleiner. komt daar nog is bij dat een trein dat aan dat perron komt in de omgekeerde richting moet kunnen doen vertrekken, er mag dus geen trein achter komen te staan. dat wil dus zeggen dat je best nog een aantal extra uitwijkmogelijkheden moet hebben en dus iets meer sporen dan dat er perronsporen zijn. wij kennen echter niet (zoals in zwitserland of duitsland) het princiepe van perronvrije sporen in een station waarover een trein kan rangeren. in theorie is uw idee zeker niet slecht puur praktisch gezien moet je dus aan alle factoren denken en daar komt dus wel wat bij kijken.
Wover

Bericht door Wover »

Steven schreef: in theorie is uw idee zeker niet slecht puur praktisch gezien moet je dus aan alle factoren denken en daar komt dus wel wat bij kijken.
Je kan misschien met 2 TB's werken. De ene eindigt zijn dienst in het station waar kopgemaakt moet worden, en de andere begint hem daar en kan bijna onmiddellijk terug vertrekken in de andere richting (als hij op de juiste plaats op het perron staat natuurlijk :P).
Shrek

Bericht door Shrek »

Wover schreef: Je kan misschien met 2 TB's werken. De ene eindigt zijn dienst in het station waar kopgemaakt moet worden, en de andere begint hem daar en kan bijna onmiddellijk terug vertrekken in de andere richting (als hij op de juiste plaats op het perron staat natuurlijk :P).
ik dacht dat TB's elkaar altijd moesten spreken bij aflos (defecten aan elkaar melden enzo) :P
Plaats reactie