Jongeren blokkeren met opzet Brusselse metro
Jongeren blokkeren met opzet Brusselse metro
Vanmorgen tussen stations Kunst-Wet en Beekkant: groepje jongeren houdt bewust de deuren open zodat het stel niet kan vertrekken.
Stel stond 9 minuten stil.
Volgens MIVB gebeurt zoiets vaker. (De Morgen)
Stel stond 9 minuten stil.
Volgens MIVB gebeurt zoiets vaker. (De Morgen)
Vanaf februari 2008 kan dat "grapje" € 500 gaan kosten.
MIVB heeft maatregelen genomen om overlast op het MIVB-net te beboeten. Het Brussel Gewest zal de boetes innen.
Kleine hinder (roken bv.): € 84
Lastig vallen van passagiers: € 250
(VRT-nieuwsnet)
MIVB heeft maatregelen genomen om overlast op het MIVB-net te beboeten. Het Brussel Gewest zal de boetes innen.
Kleine hinder (roken bv.): € 84
Lastig vallen van passagiers: € 250
(VRT-nieuwsnet)
Re: Jongeren blokkeren met opzet Brusselse metro
Dagelijks probleem. Gegradeerden van de MIVB kunnen nu al boetes uitschrijven (het is te zeggen: overtredingen tegen het politiereglement vaststellen) maar wie doet nog de moeite met een Brussels parket dat heel veel seponeert....Patrick schreef:Vanmorgen tussen stations Kunst-Wet en Beekkant: groepje jongeren houdt bewust de deuren open zodat het stel niet kan vertrekken.
Stel stond 9 minuten stil.
Volgens MIVB gebeurt zoiets vaker. (De Morgen)
Re:
Hoi,RV1428 schreef:Gaan de deuren van de Brusselse metro niet gewoon dicht, wat er ook tussen zit ? Want je hoort wel eens op het nieuws: "vrouw met kinderwagen tussen de deur geklemd geraakt en meegetrokken".
De sensoren lijken me iets infraroods te zijn (ik ken er echter niks van) en nemen dus geen "gewone" materie (zoals vb. ijzer of plastiek) weer, maar registreren wel mensen. (om het ff simpel te stellen )
Grtz,
Maikel
Re: Jongeren blokkeren met opzet Brusselse metro
Infrarood reageert ook op kunststof, hoor. Is gewoon een onzichtbare lichtbundel. Als de lichtbundel aan de reflector en teruggeraakt sluiten de deuren, komt hij niet terug zit er iets tussen en blijven ze open.
Bij de Kusttram werkt men met "pedaaltreden", treden die de deur blokkeren zolang ze ingedrukt zijn.
BDJ
Bij de Kusttram werkt men met "pedaaltreden", treden die de deur blokkeren zolang ze ingedrukt zijn.
BDJ
Re: Jongeren blokkeren met opzet Brusselse metro
Men mag het ene met het andere niet verwarren. Infrarood heeft er op zich niets mee te maken.
In de oude metrostellen (voor de BOA-generatie) is er helemaal geen infrarood aanwezig. De deuren zijn zo ingesteld dat ze met een bepaalde "hardheid" sluiten. Steekt er iets tussen (gevoelsdetectie - niet kunnen sluiten van circuit, géén infrarood) dan openen ze opnieuw en zullen ze nog eens proberen te sluiten. Bij de M5 rijtuigen (met drukknoppen aan de deuren, geen hendels) zullen de deuren proberen te sluiten door nu iets harder dicht te slaan. Het is mooi meegenomen dat dit harder sluiten ook een afschrikeffect met zich meebrengt voor zij die zich nog snel tussen de sluitende deuren in de metro willen wringen.
Waar het hier echter om gaat, zijn jongeren die de sluitingshaak voortijdig sluiten. Aan weerszijden van de deur (in het frame van de deuropening) zitten pistongestuurde haakjes die bij het sluiten van de deur deze vergrendelen. Als je ze weet steken, kan je er met een sleutel gemakkelijk aan. Door er tegen de klikken, detecteert de haak iets en gaat die zich vastklikken. Eenmaal de deuren sluiten, zullen deze door de reeds gesloten haak zich niet meer kunnen vergrendelen, ongeacht of de deuren kunnen sluiten of niet. Opnieuw openen en herwapenen is de enige oplossing. Hiervoor moet men zelfs aan weerszijden van de metro de deuren ontgrendelen, niet hetzelfde als openen...
In de oude metrostellen (voor de BOA-generatie) is er helemaal geen infrarood aanwezig. De deuren zijn zo ingesteld dat ze met een bepaalde "hardheid" sluiten. Steekt er iets tussen (gevoelsdetectie - niet kunnen sluiten van circuit, géén infrarood) dan openen ze opnieuw en zullen ze nog eens proberen te sluiten. Bij de M5 rijtuigen (met drukknoppen aan de deuren, geen hendels) zullen de deuren proberen te sluiten door nu iets harder dicht te slaan. Het is mooi meegenomen dat dit harder sluiten ook een afschrikeffect met zich meebrengt voor zij die zich nog snel tussen de sluitende deuren in de metro willen wringen.
Waar het hier echter om gaat, zijn jongeren die de sluitingshaak voortijdig sluiten. Aan weerszijden van de deur (in het frame van de deuropening) zitten pistongestuurde haakjes die bij het sluiten van de deur deze vergrendelen. Als je ze weet steken, kan je er met een sleutel gemakkelijk aan. Door er tegen de klikken, detecteert de haak iets en gaat die zich vastklikken. Eenmaal de deuren sluiten, zullen deze door de reeds gesloten haak zich niet meer kunnen vergrendelen, ongeacht of de deuren kunnen sluiten of niet. Opnieuw openen en herwapenen is de enige oplossing. Hiervoor moet men zelfs aan weerszijden van de metro de deuren ontgrendelen, niet hetzelfde als openen...
Re: Jongeren blokkeren met opzet Brusselse metro
Zoals bij de gelede bussen?Bartjedj schreef: Bij de Kusttram werkt men met "pedaaltreden", treden die de deur blokkeren zolang ze ingedrukt zijn.
Re: Jongeren blokkeren met opzet Brusselse metro
Bij oud matiraal heb ik dat nog gezien. Moderne gelede bussen lijken me allemaal met infrarood te werken. Ook enkele oude Brusselse metro-stellen hebben infrarood (retro-fitted, duidelijk zichtbaar boven de deur), maar dat staat (begrijpelijk) altijd uit. (of het werk helemaal niet meer)Jeroen schreef:Zoals bij de gelede bussen?Bartjedj schreef: Bij de Kusttram werkt men met "pedaaltreden", treden die de deur blokkeren zolang ze ingedrukt zijn.
Re: Jongeren blokkeren met opzet Brusselse metro
Niet verstandig om snel nog de metro in te sprinten, voor je het weet...Bij de M5 rijtuigen (met drukknoppen aan de deuren, geen hendels) zullen de deuren proberen te sluiten door nu iets harder dicht te slaan. Het is mooi meegenomen dat dit harder sluiten ook een afschrikeffect met zich meebrengt voor zij die zich nog snel tussen de sluitende deuren in de metro willen wringen.
Trouwens de M5 hoe zien die eruit ? U2 tot U5 en BOA ken ik maar de M5 niet.
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: Jongeren blokkeren met opzet Brusselse metro
M5 vind je soms op lijn 2.
maar k'heb toch liever die met hendels.
die deuren vliegen echt met een enorme druk open dan
maar k'heb toch liever die met hendels.
die deuren vliegen echt met een enorme druk open dan