T is normaal,als je de beelden of de getuigenissn niet hebt gezien. De nodig immaginatie is vereist...
Maandag 26 Maart 1979 loc 2557
Een vrachtwagen met een buizenstelling van een groot rad ,dacht ik,is blijven haperen op de overweg in Kapellen(net voor het perron) op de L12.
Bij het dichtgaan van de slagbomen is de begeleider en de chauffeur van de vrachtwagen ieder een richting uitgelopen om de trein te stoppen of verwittigen.De treinbestuurder heeft dat gezien en op dit moment heeft hij zich verplaatst naar de machinekamer. Tussen dit moment en de aanrijding heeft hij 2 maal een andere plaats ingenomen,om zich uiteindelijk te schorren tussen de compressor en de electrische kast met de JH.
De loc heeft de buizenstelling geraakt en door de schok is hij ontkoppeld en opgelicht en heeft in de lucht een bocht gemaakt van 180° ,alvorens naast het spoor te belande. Dus zoals je op de foto kunt zien, kwam de trein uit de andere richting dan vanwaar de beschadigde neus wijst!De wagons,zonder loc hebben dan de buizenstelling geraakt en dit geheel (de buizen lateraal over de sporen is over de perrons gegleden en tot stilstand gekomen. 1 dode en 6 gewonden. ziehier en foto uit de GVA;
http://www.gva.be/dossiers/-e/eeuw/1979/1979_10.html
thats it