mw 41 op lijn 166-165
Re: mw 41 op lijn 166-165
als ik mij niet vergis is de maximale samenstelling voor MW 41 5 stellen of 10 rijtuigen.
Volgens mij rijdt die tussen Mol en Antwerpen in de spits dan ook in maximale samenstelling.
Volgens mij rijdt die tussen Mol en Antwerpen in de spits dan ook in maximale samenstelling.
Re: mw 41 op lijn 166-165
Dag
Het grote probleem met de 41 is dat dit materieel is aangekocht om 2 totaal verschillende soorten materieel te vervangen. Enerzijds waren er de M2, waarvan blijkbaar alleen de mensen die deze rijtuigen van in het begin hebben meegemaakt, de klasse kunnen smaken, en die ingezet werden voor hoogwaardige diensten in snelle treinen op alle belangrijke lijnen van het land, en daar voor een niet meer geziene capaciteit konden zorgen. Dat ze hun carrière hebben afgesloten in minder belangrijke diensten is logisch, maar betekent niet dat dit plots minderwaardige rijtuigen zouden geworden zijn. Anderzijds had je de TT's (reeksen 42, 43, 44, 45) die bijna uitsluitend op minder belangrijke verbindingen ingezet werden, tegen een lage commerciële snelheid, op lijnen waar hoge capaciteit niet hoefde, en waar de reizigers blijkbaar hadden leren leven met een minderwaardig comfort.
Het spreekt vanzelf dat de vervanging van deze "autorails" door de motorwagens van de reeks 41 een welgekomen zaak was. Maar als je hetzelfde materieel wil inzetten op IR-diensten zoals Antwerpen - Neerpelt, of op druk gebruikte L-diensten zoals rond Gent-Sint-Pieters, dan zet je in mijn ogen een stap terug. Het aan elkaar koppelen van 5 motorstellen is dan ook maar een lapmiddel, en al was het vervangen van de reeks 62 met zijn M2-stellen door nieuwe dieselgesleepte treinen waarschijnlijk geen optie, dan had men toch wel voor hoogwaardiger materieel kunnen kiezen dan nu het geval is.
Het grote probleem met de 41 is dat dit materieel is aangekocht om 2 totaal verschillende soorten materieel te vervangen. Enerzijds waren er de M2, waarvan blijkbaar alleen de mensen die deze rijtuigen van in het begin hebben meegemaakt, de klasse kunnen smaken, en die ingezet werden voor hoogwaardige diensten in snelle treinen op alle belangrijke lijnen van het land, en daar voor een niet meer geziene capaciteit konden zorgen. Dat ze hun carrière hebben afgesloten in minder belangrijke diensten is logisch, maar betekent niet dat dit plots minderwaardige rijtuigen zouden geworden zijn. Anderzijds had je de TT's (reeksen 42, 43, 44, 45) die bijna uitsluitend op minder belangrijke verbindingen ingezet werden, tegen een lage commerciële snelheid, op lijnen waar hoge capaciteit niet hoefde, en waar de reizigers blijkbaar hadden leren leven met een minderwaardig comfort.
Het spreekt vanzelf dat de vervanging van deze "autorails" door de motorwagens van de reeks 41 een welgekomen zaak was. Maar als je hetzelfde materieel wil inzetten op IR-diensten zoals Antwerpen - Neerpelt, of op druk gebruikte L-diensten zoals rond Gent-Sint-Pieters, dan zet je in mijn ogen een stap terug. Het aan elkaar koppelen van 5 motorstellen is dan ook maar een lapmiddel, en al was het vervangen van de reeks 62 met zijn M2-stellen door nieuwe dieselgesleepte treinen waarschijnlijk geen optie, dan had men toch wel voor hoogwaardiger materieel kunnen kiezen dan nu het geval is.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: mw 41 op lijn 166-165
ms96 in dieselversie had mooit geweest (zie denemarken), misschien wel met een iets kleinere 1ste klasse (doe er 12 stoelen van omzetten naar 2de klasse = 16 plaatsen tweede klasse er bij)
Re: mw 41 op lijn 166-165
Gewoon dringend een nieuwe baandiesellocomotief voor reizigers- en goederenverkeer, dat zou goed van pas komen.
Eventueel ook nieuwe rijtuigen bestellen, waaronder een aantal stuurrijtuigen die compatibel zijn met deze nieuwe diesel en misschien ook met andere elektrische locomotieven.
Eventueel ook nieuwe rijtuigen bestellen, waaronder een aantal stuurrijtuigen die compatibel zijn met deze nieuwe diesel en misschien ook met andere elektrische locomotieven.

Re: mw 41 op lijn 166-165
ik denk ook niet dat zoiets ooit zal gebeuren. Er zijn momenteel met de mw 41 meer dan genoeg dieseltreintjes ter beschikking. Ze gaan die natuurlijk niet aan de kant zetten om dan met iets anders te gaan rijden (en ze verkopen lijkt mij ook niet echt makkelijk, vind daar maar eens kopers voorTrainspotterke schreef:Gewoon dringend een nieuwe baandiesellocomotief voor reizigers- en goederenverkeer, dat zou goed van pas komen.
Eventueel ook nieuwe rijtuigen bestellen, waaronder een aantal stuurrijtuigen die compatibel zijn met deze nieuwe diesel en misschien ook met andere elektrische locomotieven.

Op de "leve de trein" dag stond er ook ergens een bord waarop te lezen was dat er nog extra 77-ers zullen bijbesteld worden om alle andere diesellocs te vervangen. Dus geschikt materieel voor rijtuigen te trekken heb je daar ook niet meteen mee

Re: mw 41 op lijn 166-165
Hallo,
Koop met dat geld beter eens een échte lijndiesel.
Groeten,
Joris De Mol
Dat is het eerste dat ik daar van hoor, wat is het nu daar nu van, nóg méér 77'ers....Shrek schreef:Op de "leve de trein" dag stond er ook ergens een bord waarop te lezen was dat er nog extra 77-ers zullen bijbesteld worden om alle andere diesellocs te vervangen. Dus geschikt materieel voor rijtuigen te trekken heb je daar ook niet meteen mee
Koop met dat geld beter eens een échte lijndiesel.
Groeten,
Joris De Mol
Re: mw 41 op lijn 166-165
uit financieel en operationeel oogpunt is een grote vloot 77 ers interessanter dan een kleinere vloot zware diesels.
zeker nu het laatste stukje van de Montzenroute onder draad komt hebben ze dat echt niet meer nodig.
daarom dat ze die 40 TRAXXen geleased hebben voor goederen.
zeker nu het laatste stukje van de Montzenroute onder draad komt hebben ze dat echt niet meer nodig.
daarom dat ze die 40 TRAXXen geleased hebben voor goederen.
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: mw 41 op lijn 166-165
En welke "redenen" waren hier dan voor?Steven schreef:in belgie is er zelf al te veel lijn onder draad gebracht, zo zijn er lijnen die nooit draad hadden mogen krijgen maar door politieke druk toch gekregen hebben.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: mw 41 op lijn 166-165
hebben politiekers dan altijd een reden nodig naast wat geld investeren in hun regio?
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: mw 41 op lijn 166-165
Ah, was de elektrificatie misschien gewoon een doel op zichzelf, zonder dat er voordeel van betekenis mee gemoeid was?
Over welke lijnen heb je het dan trouwens eigenlijk?
Over welke lijnen heb je het dan trouwens eigenlijk?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: mw 41 op lijn 166-165
de lijst met de juiste lijnen is me nooit doorgegeven geweest (jammer genoeg), maar ik kan vermoeden dat de lijn naar de panne (voor die 1 trein per uur) veel goedkoper per diesel uit te baten is dan elektrischDieselfreak schreef:Ah, was de elektrificatie misschien gewoon een doel op zichzelf, zonder dat er voordeel van betekenis mee gemoeid was?
Over welke lijnen heb je het dan trouwens eigenlijk?
Re: mw 41 op lijn 166-165
de hele resem reserve-onderdelen voor de 73,74,80,82,90,91,55,... kan weg. De onderhoudsplaatsen kunnen gespecialiseerd worden voor de 77/78/79 en de bestuurders diesel moeten geen grote materieelkennis meer hebbenJoris schreef:Hallo,
Dat is het eerste dat ik daar van hoor, wat is het nu daar nu van, nóg méér 77'ers....
Koop met dat geld beter eens een échte lijndiesel.
Groeten,
Joris De Mol

ik kan me ook goed voorstellen dat een trein met 77'ers veel goedkoper rijdt dan met zon oude loc

Re: mw 41 op lijn 166-165
maar als die lijn niet geëlektrificeerd was hadden ze er nieuw materiaal voor moeten kopen, nu kan er hetzelfde materiaal als op de andere plaatsen rijden. En er zullen nog wel tal van andere factoren zijn, volgens mij kan je niet zomaar zeggen dat dat een nutteloze bovenleiding isSteven schreef: de lijst met de juiste lijnen is me nooit doorgegeven geweest (jammer genoeg), maar ik kan vermoeden dat de lijn naar de panne (voor die 1 trein per uur) veel goedkoper per diesel uit te baten is dan elektrisch
