DB test containertrein tussen Peking en Hamburg
DB test containertrein tussen Peking en Hamburg
Spooroperator Deutsche Bahn heeft woensdag een testtrein gelanceerd van Peking naar Hamburg. Binnen een tijdspanne van 20 dagen moet de containertrein in Duitsland aankomen. De route loopt van de Chinese hoofdstad over Mongolië, Rusland, Wit-Rusland en Polen.
Bedoeling van het project is meer inzicht te verschaffen in de toekomstkansen van een ‘Euraziatische landbrug.' De testtrein moet het traject van meer dan 10.000 kilometer tussen Peking en Hamburg afleggen in minder dan drie weken, beduidend sneller dus dan de 26 dagen die een schip er minimaal over doet. Deutsche Bahn wil met dit project dan ook aantonen dat het een dergelijke containertrein "ook in reële omstandigheden snel en veilig op zijn bestemming kan brengen", aldus ceo Hartmut Mehdorn van DB.
(bron: http://www.railcargo.nl)
Bedoeling van het project is meer inzicht te verschaffen in de toekomstkansen van een ‘Euraziatische landbrug.' De testtrein moet het traject van meer dan 10.000 kilometer tussen Peking en Hamburg afleggen in minder dan drie weken, beduidend sneller dus dan de 26 dagen die een schip er minimaal over doet. Deutsche Bahn wil met dit project dan ook aantonen dat het een dergelijke containertrein "ook in reële omstandigheden snel en veilig op zijn bestemming kan brengen", aldus ceo Hartmut Mehdorn van DB.
(bron: http://www.railcargo.nl)
Re: DB test containertrein tussen Peking en Hamburg
Dan nog vind ik dat 20 dagen nog redelijk lang is, wetende dat een schip nog een hele omweg moet maken via de Indische Oceean, Perzische Golf, Suezkanaal en de Middellandse zee.
Rijden ze in China en Mongolië ook niet op breedspoor?
Rijden ze in China en Mongolië ook niet op breedspoor?

Re: DB test containertrein tussen Peking en Hamburg
een schip haalt een gemiddelde snelheid van zon 50 km/h, kan een trein echt niet sneller?
Re: DB test containertrein tussen Peking en Hamburg
Ik weet niet, twijfel eraan...hoelang duurt Antwerpen Novara ???Shrek schreef:een schip haalt een gemiddelde snelheid van zon 50 km/h, kan een trein echt niet sneller?
Is de gemiddelde snelheid van een goederentrein geen 18km/h of zoiets....tenminste vooraleer ze in andere landen zelf mochten rijden....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: DB test containertrein tussen Peking en Hamburg
Nee, China is 99,9% normaalspoor. De geëlektrificeerde lijnen hebben zelfs de voor ons gangbare 25kV 50Hz, dus met enige aanpassingen kan je bij wijze van spreken elke loc daar inzetten. Nuja, de Chinese Prima is een dubbelloc en heeft dan ook dubbel zoveel vermogen als een "normale" Prima, maar zowel de goederen-als reizigerstreinen zijn daar dubbel zo lang als hier dus dan is dat ook te begrijpen..
Re: DB test containertrein tussen Peking en Hamburg
Reken mij maar eens een enorme containerboot voor die 50 km/h gemiddeld haaltShrek schreef:een schip haalt een gemiddelde snelheid van zon 50 km/h, kan een trein echt niet sneller?


Re: DB test containertrein tussen Peking en Hamburg
zet er wat zeilen op en laat de wind u meenemenFles schreef:Reken mij maar eens een enorme containerboot voor die 50 km/h gemiddeld haaltShrek schreef:een schip haalt een gemiddelde snelheid van zon 50 km/h, kan een trein echt niet sneller?Probeer dat op een speedboat eens voor de gein
No way dat een containerschip 50 km/h gemiddeld haalt.

Re: DB test containertrein tussen Peking en Hamburg
Volgens mij is dat best realistisch hoor, zeeschepen kunnen over't algemeen toch een vrij hoge snelheid halen bij goed weer?Fles schreef:Reken mij maar eens een enorme containerboot voor die 50 km/h gemiddeld haaltShrek schreef:een schip haalt een gemiddelde snelheid van zon 50 km/h, kan een trein echt niet sneller?Probeer dat op een speedboat eens voor de gein
No way dat een containerschip 50 km/h gemiddeld haalt.
Re: DB test containertrein tussen Peking en Hamburg
Het is echt waar hoor. Neem nu deze kloeke jongen, de OOCL Shenzhen, containerschip uit Hong Kong:Fles schreef:
Reken mij maar eens een enorme containerboot voor die 50 km/h gemiddeld haaltProbeer dat op een speedboat eens voor de gein
No way dat een containerschip 50 km/h gemiddeld haalt.
Jaar: 2003
Lengte: 323 m
Breedte: 43 m
Gewicht: 100.000 ton
Vermogen: 93.120 bhp
Snelheid: 25 knopen (net geen 50 km/u)
Aantal containers: 4.000 (elk 12m)
Verbruik: 10 ton brandstof per uur
Re: DB test containertrein tussen Peking en Hamburg
knaters 
en hoe lang is dan de remweg, vol beladen, van Vmax naar 0? 20 km of zo?

en hoe lang is dan de remweg, vol beladen, van Vmax naar 0? 20 km of zo?

Re: DB test containertrein tussen Peking en Hamburg
Toch indrukwekkend, 100.000 ton. En wij maar opscheppen met onze treintjes van een paar honderd ton. 

Re: DB test containertrein tussen Peking en Hamburg
Alleen jammer dat Rusland nog breedspoor heeft. Anders had het helemaal makkelijk geweest. Nu moeten er draaistellen verwisseld worden, of containers overgeladen. Daar gaat natuurlijk ontzettend veel tijd in zitten.
Re: DB test containertrein tussen Peking en Hamburg
Er is sprake van om een nieuwe transcontinentale spoorweg met normaalspoor aan te leggen in die landen zodat er niet meer moet overgeladen worden of van draaistellen gewisseld moet worden.. maar die laat op zich wachten, niet in het minst omdat de financiering nogal gevoelig ligt..
Re: DB test containertrein tussen Peking en Hamburg
Ja, wat wil je, om een spoorlijn van 10.000 kilometer aan te leggen gaat er wat meer moeten geïnvesteerd worden of in bijvoorbeeld L2 in België.msts.be schreef:Er is sprake van om een nieuwe transcontinentale spoorweg met normaalspoor aan te leggen in die landen zodat er niet meer moet overgeladen worden of van draaistellen gewisseld moet worden.. maar die laat op zich wachten, niet in het minst omdat de financiering nogal gevoelig ligt..

Re: DB test containertrein tussen Peking en Hamburg
Woow, eens zes weken op reis gaan als treinbestuurder om een treintje in de rapte naar Peking te doen, het zou wat zijn.
En voor de materialisten onder ons: Hoe zit dat dan met de vijftaligheidstoelage? En de rust onderweg? En waar zijn de toscen als je ze nodig hebt wzanneer je railbreuk hebt in pakweg vladivostok? HOHO, we gaan weer eens kunnen klagen zeg!
En voor de materialisten onder ons: Hoe zit dat dan met de vijftaligheidstoelage? En de rust onderweg? En waar zijn de toscen als je ze nodig hebt wzanneer je railbreuk hebt in pakweg vladivostok? HOHO, we gaan weer eens kunnen klagen zeg!
