mw 41 op lijn 166-165

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!

hoeveel punten op 10 geven jullie een 41

1
10
15%
2
2
3%
3
3
5%
4
8
12%
5
8
12%
6
6
9%
7
12
18%
8
12
18%
9
3
5%
10
2
3%
 
Totaal aantal stemmen: 66

pietje

Re: mw 41 op lijn 166-165

Bericht door pietje »

als ik mij niet vergis is de maximale samenstelling voor MW 41 5 stellen of 10 rijtuigen.
Volgens mij rijdt die tussen Mol en Antwerpen in de spits dan ook in maximale samenstelling.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5482
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: mw 41 op lijn 166-165

Bericht door overweg13 »

Dag
Het grote probleem met de 41 is dat dit materieel is aangekocht om 2 totaal verschillende soorten materieel te vervangen. Enerzijds waren er de M2, waarvan blijkbaar alleen de mensen die deze rijtuigen van in het begin hebben meegemaakt, de klasse kunnen smaken, en die ingezet werden voor hoogwaardige diensten in snelle treinen op alle belangrijke lijnen van het land, en daar voor een niet meer geziene capaciteit konden zorgen. Dat ze hun carrière hebben afgesloten in minder belangrijke diensten is logisch, maar betekent niet dat dit plots minderwaardige rijtuigen zouden geworden zijn. Anderzijds had je de TT's (reeksen 42, 43, 44, 45) die bijna uitsluitend op minder belangrijke verbindingen ingezet werden, tegen een lage commerciële snelheid, op lijnen waar hoge capaciteit niet hoefde, en waar de reizigers blijkbaar hadden leren leven met een minderwaardig comfort.
Het spreekt vanzelf dat de vervanging van deze "autorails" door de motorwagens van de reeks 41 een welgekomen zaak was. Maar als je hetzelfde materieel wil inzetten op IR-diensten zoals Antwerpen - Neerpelt, of op druk gebruikte L-diensten zoals rond Gent-Sint-Pieters, dan zet je in mijn ogen een stap terug. Het aan elkaar koppelen van 5 motorstellen is dan ook maar een lapmiddel, en al was het vervangen van de reeks 62 met zijn M2-stellen door nieuwe dieselgesleepte treinen waarschijnlijk geen optie, dan had men toch wel voor hoogwaardiger materieel kunnen kiezen dan nu het geval is.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: mw 41 op lijn 166-165

Bericht door Steven »

ms96 in dieselversie had mooit geweest (zie denemarken), misschien wel met een iets kleinere 1ste klasse (doe er 12 stoelen van omzetten naar 2de klasse = 16 plaatsen tweede klasse er bij)
Trainspotterke

Re: mw 41 op lijn 166-165

Bericht door Trainspotterke »

Gewoon dringend een nieuwe baandiesellocomotief voor reizigers- en goederenverkeer, dat zou goed van pas komen.
Eventueel ook nieuwe rijtuigen bestellen, waaronder een aantal stuurrijtuigen die compatibel zijn met deze nieuwe diesel en misschien ook met andere elektrische locomotieven. :wink:
Dietrich

Re: mw 41 op lijn 166-165

Bericht door Dietrich »

En de kans dat dit gebeurt: 0,01 misschien...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13024
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: mw 41 op lijn 166-165

Bericht door Shrek »

Trainspotterke schreef:Gewoon dringend een nieuwe baandiesellocomotief voor reizigers- en goederenverkeer, dat zou goed van pas komen.
Eventueel ook nieuwe rijtuigen bestellen, waaronder een aantal stuurrijtuigen die compatibel zijn met deze nieuwe diesel en misschien ook met andere elektrische locomotieven. :wink:
ik denk ook niet dat zoiets ooit zal gebeuren. Er zijn momenteel met de mw 41 meer dan genoeg dieseltreintjes ter beschikking. Ze gaan die natuurlijk niet aan de kant zetten om dan met iets anders te gaan rijden (en ze verkopen lijkt mij ook niet echt makkelijk, vind daar maar eens kopers voor :lol: ). Als er dan echt te weinig dieseltreintjes zijn kunnen ze nog steeds op de plaatsen waar 41'ers onder draad rijden ze vervangen door iets anders.
Op de "leve de trein" dag stond er ook ergens een bord waarop te lezen was dat er nog extra 77-ers zullen bijbesteld worden om alle andere diesellocs te vervangen. Dus geschikt materieel voor rijtuigen te trekken heb je daar ook niet meteen mee :roll:
Trainspotterke

Re: mw 41 op lijn 166-165

Bericht door Trainspotterke »

Bwa, die 41's op heropende spoorlijnen inzetten, hé! :wink: :D
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: mw 41 op lijn 166-165

Bericht door Joris »

Hallo,
Shrek schreef:Op de "leve de trein" dag stond er ook ergens een bord waarop te lezen was dat er nog extra 77-ers zullen bijbesteld worden om alle andere diesellocs te vervangen. Dus geschikt materieel voor rijtuigen te trekken heb je daar ook niet meteen mee :roll:
Dat is het eerste dat ik daar van hoor, wat is het nu daar nu van, nóg méér 77'ers....
Koop met dat geld beter eens een échte lijndiesel.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
pietje

Re: mw 41 op lijn 166-165

Bericht door pietje »

uit financieel en operationeel oogpunt is een grote vloot 77 ers interessanter dan een kleinere vloot zware diesels.
zeker nu het laatste stukje van de Montzenroute onder draad komt hebben ze dat echt niet meer nodig.
daarom dat ze die 40 TRAXXen geleased hebben voor goederen.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2102
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: mw 41 op lijn 166-165

Bericht door Dieselfreak »

Steven schreef:in belgie is er zelf al te veel lijn onder draad gebracht, zo zijn er lijnen die nooit draad hadden mogen krijgen maar door politieke druk toch gekregen hebben.
En welke "redenen" waren hier dan voor?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: mw 41 op lijn 166-165

Bericht door Steven »

hebben politiekers dan altijd een reden nodig naast wat geld investeren in hun regio?
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2102
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: mw 41 op lijn 166-165

Bericht door Dieselfreak »

Ah, was de elektrificatie misschien gewoon een doel op zichzelf, zonder dat er voordeel van betekenis mee gemoeid was?

Over welke lijnen heb je het dan trouwens eigenlijk?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: mw 41 op lijn 166-165

Bericht door Steven »

Dieselfreak schreef:Ah, was de elektrificatie misschien gewoon een doel op zichzelf, zonder dat er voordeel van betekenis mee gemoeid was?

Over welke lijnen heb je het dan trouwens eigenlijk?
de lijst met de juiste lijnen is me nooit doorgegeven geweest (jammer genoeg), maar ik kan vermoeden dat de lijn naar de panne (voor die 1 trein per uur) veel goedkoper per diesel uit te baten is dan elektrisch
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13024
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: mw 41 op lijn 166-165

Bericht door Shrek »

Joris schreef:Hallo,
Dat is het eerste dat ik daar van hoor, wat is het nu daar nu van, nóg méér 77'ers....
Koop met dat geld beter eens een échte lijndiesel.
Groeten,
Joris De Mol
de hele resem reserve-onderdelen voor de 73,74,80,82,90,91,55,... kan weg. De onderhoudsplaatsen kunnen gespecialiseerd worden voor de 77/78/79 en de bestuurders diesel moeten geen grote materieelkennis meer hebben :wink:
ik kan me ook goed voorstellen dat een trein met 77'ers veel goedkoper rijdt dan met zon oude loc :P
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13024
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: mw 41 op lijn 166-165

Bericht door Shrek »

Steven schreef: de lijst met de juiste lijnen is me nooit doorgegeven geweest (jammer genoeg), maar ik kan vermoeden dat de lijn naar de panne (voor die 1 trein per uur) veel goedkoper per diesel uit te baten is dan elektrisch
maar als die lijn niet geëlektrificeerd was hadden ze er nieuw materiaal voor moeten kopen, nu kan er hetzelfde materiaal als op de andere plaatsen rijden. En er zullen nog wel tal van andere factoren zijn, volgens mij kan je niet zomaar zeggen dat dat een nutteloze bovenleiding is :P
Plaats reactie