Turnhout-Manage

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

da was tot juni 1998 zo toen men het fameuze plan ic-ir 98 heeft ingevoerd met de gekende gevolgen in het begin
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Wout schreef:Volgens mij reed men X aantal jaren geleden Turnhout-Kortrijk ipv Turnhout-Manage.
Straffer nog: Turnhout - Poperinge, en met klassieke stelletjes.
Met vriendelijke groet

overweg13
bartolomew
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:39
Locatie: Turnhout

Bericht door bartolomew »

maar vooral reed die naar Kortrijk via Mechelen en Gent. De 2 belangrijkste bestemmingen vanuit Turnhout, nl. Antwerpen en Brussel konden enkel met een overstap worden aangedaan.
Jonathan

Bericht door Jonathan »

overweg13 schreef:
Jonathan schreef:
Wover schreef:hehe ik zie dat volledig zitten :P

en die IC Kortrijk - Turnhout, waar zou je die dan zoal laten stoppen, want L15 is nu ni echt een IC lijn e (Kortijk - Gent - Brussel - Mechelen - Lier - Herentals - Turnhout dan ofzo?)
Ge zijt Tielen vergeten. Ik heb zelf een dienstregeling gemaakt voor de door mij genaamde IC O:
IC O Kortrijk-Turnhout
Aankomsten staan eerst dan het vertrek:
Kortrijk :48
Gent-Sint-Pieters :08 :09
Brussel-Zuid :47 :49
Brussel-Centraal :53
Brussel-Noord :56 :58
Mechelen :12 :13
Lier :28 :29
Herentals :41 :42
Tielen :48
Turnhout :55

IC O Turnhout-Kortrijk
Van/Naar Uur aankomst Uur vertrek
Turnhout :06
Tielen :13
Herentals :19 :20
Lier :32 :33
Mechelen :47 :49
Brussel-Noord :05 :06
Brussel-Centraal :10
Brussel-Zuid :15 :17
Gent-Sint-Pieters :45 :46
Kortrijk :07
Hallo,

Je dienstregeling voldoet niet aan het spiluur 00/30. Vermits alle andere diensten op het NMBS-net en de meeste gecadanceerde busdiensten dat wel doen, is de jouwe onbruikbaar.
00/30 :?: Ja, maar overal waar hij rijdt is het de derde of vierde in rang (niet de twede die over de lijn rijdt). De dienstregeling van de IR g moet toch gewijzigd worden, dus kun je de IR g schikken naar deze dienstregeling. Probleem opgelost.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Jonathan schreef: 00/30 :?: Ja, maar overal waar hij rijdt is het de derde of vierde in rang (niet de twede die over de lijn rijdt). De dienstregeling van de IR g moet toch gewijzigd worden, dus kun je de IR g schikken naar deze dienstregeling. Probleem opgelost.
Sorry,

Maar zelfs dertig jaar intensief bestuderen van dienstregelingen helpt me niet om deze cryptische mededeling te ontcijferen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Jonathan

Bericht door Jonathan »

overweg13 schreef:
Jonathan schreef: 00/30 :?: Ja, maar overal waar hij rijdt is het de derde of vierde in rang (niet de twede die over de lijn rijdt). De dienstregeling van de IR g moet toch gewijzigd worden, dus kun je de IR g schikken naar deze dienstregeling. Probleem opgelost.
Sorry,

Maar zelfs dertig jaar intensief bestuderen van dienstregelingen helpt me niet om deze cryptische mededeling te ontcijferen.
Hiermee wil ik zeggen dat overal waar de trein rijd er al minstens twee rijden die 00/30 doen. bv: tussen Kortrijk en Gent: IC C en IR f. Tussen Gent en Brussel: IC A, IC E, IR i. Tussen Brussel en Mechelen zit hij heel slecht, dat is wel waar. Tussen Mechelen en Turnhout zit hij dan weer in het haar met de IR e, maar voor de aansluiting richting Neerpelt/Hasselt is het ideaal. De dienstregereling van de IR g pas je aan aan de door mij ingelegde trein. Dan heeft hij ook een grote keertijd in Turnhout. Mijn motto voor spoorwegproblemen oplossen is: een dienstregelingsprobleem los je niet alleen op, maar wel samen met meerdere.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Jonathan schreef:
overweg13 schreef:
Jonathan schreef: 00/30 :?: Ja, maar overal waar hij rijdt is het de derde of vierde in rang (niet de twede die over de lijn rijdt). De dienstregeling van de IR g moet toch gewijzigd worden, dus kun je de IR g schikken naar deze dienstregeling. Probleem opgelost.
Sorry,

Maar zelfs dertig jaar intensief bestuderen van dienstregelingen helpt me niet om deze cryptische mededeling te ontcijferen.
Hiermee wil ik zeggen dat overal waar de trein rijd er al minstens twee rijden die 00/30 doen. bv: tussen Kortrijk en Gent: IC C en IR f. Tussen Gent en Brussel: IC A, IC E, IR i. Tussen Brussel en Mechelen zit hij heel slecht, dat is wel waar. Tussen Mechelen en Turnhout zit hij dan weer in het haar met de IR e, maar voor de aansluiting richting Neerpelt/Hasselt is het ideaal. De dienstregereling van de IR g pas je aan aan de door mij ingelegde trein. Dan heeft hij ook een grote keertijd in Turnhout. Mijn motto voor spoorwegproblemen oplossen is: een dienstregelingsprobleem los je niet alleen op, maar wel samen met meerdere.
Die 00/30 heeft niks, maar dan ook niks te maken met een halfuurdienst zoals je suggereert. 00/30 is sinds 1998 het spiluur dat door de NMBS en de busmaatschappijen Lijn en TEC (voor zover haalbaar) gebruikt wordt bij het opstellen van de dienstregeling. Twee treinen kunnen elkaar op 5 minuten afstand volgen en toch allebei volgens het 00/30 spiluur rijden.
Als een trein in een station om 5 vertrekt en de andere om 10 (beide in dezelfde richting) dan zullen er in de andere richting treinen zijn om 55 en 50. Een korte negenproef: als 2 treinen vandezelfde verbinding in tegengestelde richting elkaar kruisen, dan moet de som van de minuten altijd 60 zijn. Kijk maar eens naar de aankomsttijd van de IRn in Essen: .44. Als het spiluur gerespecteerd wordt moet deze trein opnieuw vertrekken om (60-44=) .16. Check het zelf maar even, je zult merken dat het klopt. Op kleine afwijkingen na rijden alle treinen op het Belgische net volgens hetzelfde principe. Dienstregelingen opstellen zonder dat je ergens rekening meehoudt, is natuurlijk een stuk eenvoudiger.
Met vriendelijke groet

overweg13
Jonathan

Bericht door Jonathan »

overweg13 schreef:
Jonathan schreef:
overweg13 schreef: Sorry,

Maar zelfs dertig jaar intensief bestuderen van dienstregelingen helpt me niet om deze cryptische mededeling te ontcijferen.
Hiermee wil ik zeggen dat overal waar de trein rijd er al minstens twee rijden die 00/30 doen. bv: tussen Kortrijk en Gent: IC C en IR f. Tussen Gent en Brussel: IC A, IC E, IR i. Tussen Brussel en Mechelen zit hij heel slecht, dat is wel waar. Tussen Mechelen en Turnhout zit hij dan weer in het haar met de IR e, maar voor de aansluiting richting Neerpelt/Hasselt is het ideaal. De dienstregereling van de IR g pas je aan aan de door mij ingelegde trein. Dan heeft hij ook een grote keertijd in Turnhout. Mijn motto voor spoorwegproblemen oplossen is: een dienstregelingsprobleem los je niet alleen op, maar wel samen met meerdere.
Die 00/30 heeft niks, maar dan ook niks te maken met een halfuurdienst zoals je suggereert. 00/30 is sinds 1998 het spiluur dat door de NMBS en de busmaatschappijen Lijn en TEC (voor zover haalbaar) gebruikt wordt bij het opstellen van de dienstregeling. Twee treinen kunnen elkaar op 5 minuten afstand volgen en toch allebei volgens het 00/30 spiluur rijden.
Als een trein in een station om 5 vertrekt en de andere om 10 (beide in dezelfde richting) dan zullen er in de andere richting treinen zijn om 55 en 50. Een korte negenproef: als 2 treinen vandezelfde verbinding in tegengestelde richting elkaar kruisen, dan moet de som van de minuten altijd 60 zijn. Kijk maar eens naar de aankomsttijd van de IRn in Essen: .44. Als het spiluur gerespecteerd wordt moet deze trein opnieuw vertrekken om (60-44=) .16. Check het zelf maar even, je zult merken dat het klopt. Op kleine afwijkingen na rijden alle treinen op het Belgische net volgens hetzelfde principe. Dienstregelingen opstellen zonder dat je ergens rekening meehoudt, is natuurlijk een stuk eenvoudiger.
Als je het zo opstelt kun je natuurlijk geen rekening houden met hoe de trein rijdt met al die andere. Ik heb gehoord dat de verbinding Antwerpen-Brussel en omgekeerd nogal slecht verloopt kwa uren. De IR n zit daar ook bij. Maar het klopt we dat treinen (op een paar uitzondereingen na) wel daar aan voldoen. Alleen zie ik daar het nut niet van in hoeneer een trein moet vertrekken wat voor nut dat dat dan heeft voor de dienstregeling. als die trein daar nu 20 of 50 minuten staat, dat heeft toch geen nut :?:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

das gewoon een overeenkomst, da vereenvoudig vooral het opstellen van die roosters en das al een zwaar werk op zich da je al eens een eenvoudige regel mag opstellen zoals die 60 minuten regel, voordien werd met de regel van 50 gewerkt trouwens, alles heeft zen reden, spoorweglogica is een logica die op zichzelf leeft, die maak je je best zoveel mogelijk eigen en aanvaarden zonder vragen te stellen, het enige wat die vragen anders doen is je zot krijgen :)
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Steven schreef:das gewoon een overeenkomst, da vereenvoudig vooral het opstellen van die roosters en das al een zwaar werk op zich da je al eens een eenvoudige regel mag opstellen zoals die 60 minuten regel, voordien werd met de regel van 50 gewerkt trouwens, alles heeft zen reden, spoorweglogica is een logica die op zichzelf leeft, die maak je je best zoveel mogelijk eigen en aanvaarden zonder vragen te stellen, het enige wat die vragen anders doen is je zot krijgen :)
Wie stelt er eigenlijk die dienstregelingen op :?:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Hallo,

Een voor de hand liggend voordeel voor de reiziger is natuurlijk dat heenreis en terugreis altijd even goed of even slecht zijn. Als ik bijvoorbeeld van Halle naar Neerpelt wil reizen, dan zal mijn terugreis precies het omgekeerde zijn van mijn heenreis. Als ik dus 10 minuten overstap heb bij de heenreis in Brussel en Berchem, dan zal ik ook precies 10 minuten hebben in Berchem en Brussel bij de terugreis.
Als je dit systeem niet toepast, kan het zijn dat je een heel vlotte heenreis kunt maken, maar dat de terugreis vol ondoenbare overstappen zit.

Dat maakt het opstellen van dienstregelingen dus alvast ook overzichtelijker. Nadeel is wel dat de inzet van materiaal en personeel niet altijd even optimaal is. Als je in De Panne aankomt om .01 vertrekt de terugrit om .59. Dat is de reden waarom Lijn en Tec wel eens durven afwijken van het spiluur, om te vermijden dat bus en chauffeur ergens te velde veel te lang moeten blijven staan. Maar dat heeft onverbiddelijke gevolgen voor de reiziger: ofwel heeft hij dan bij de heenreis, ofwel bij de terugreis een goede overstap trein/bus.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Steven schreef:das gewoon een overeenkomst, da vereenvoudig vooral het opstellen van die roosters en das al een zwaar werk op zich da je al eens een eenvoudige regel mag opstellen zoals die 60 minuten regel, voordien werd met de regel van 50 gewerkt trouwens, alles heeft zen reden, spoorweglogica is een logica die op zichzelf leeft, die maak je je best zoveel mogelijk eigen en aanvaarden zonder vragen te stellen, het enige wat die vragen anders doen is je zot krijgen :)
Het spiluur was toen inderdaad 21/51. Dat had gevolgen voor de grensoverschrijdende verbindingen met Nederland en Duitsland waar men altijd al met 00/30 werkte. Die 21/51 bij de NMBS was er gekomen na simulaties om een zo efficiënt mogelijke inzet van materiaal te bekomen, maar de relaties met NS en DB vormmden natuurlijk een zwaar probleem. De SNCF werkt nog altijd niet met spiluren, als ik me niet vergis. Hun dienstregelingen zijn er dan ook naar.
Met vriendelijke groet

overweg13
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Klopt wel niet altijd percies. Maar wel een goed systeem. Had ik nog niet op gelet, maar het klopt inderdaad. Ook een groot voordeel is, denk ik dat de trein samen met diezelfe lijn in het zelfde station staat om ongeveer hetzelfde uur.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

idd in frankrijk geen spiluur, met alle miserie vandien om is na te zien wa een goede verbinding is al een geluk doen ze het voor de thalys wel :-)
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Steven schreef:idd in frankrijk geen spiluur, met alle miserie vandien om is na te zien wa een goede verbinding is al een geluk doen ze het voor de thalys wel :-)
Rijden de treinen daar wel klokvast :?:
Plaats reactie