di 12/02/08 - Premier Verhofstadt (Open VLD) en minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) zullen de komende weken opnieuw rond de tafel zitten met de vakbonden van de overheidsdiensten over de invoering van een minimale dienstverlening. Tijdens eerste gesprekken vandaag kwamen beide partijen nog niet tot een akkoord.
De besprekingen tijdens de komende weken zullen in de eerste plaats gaan over het verbeteren van het sociaal overleg. De woorden minimale dienstverlening zullen voorlopig nog niet op tafel liggen.
Vorig jaar waren er nog enkele grote stakingen bij overheidsdiensten zoals De Post en de NMBS.
Tijdens de formatiegesprekken werd er dan ook druk gediscussieerd over de invoering van een minimale dienstverlening. Maar dat ligt moeilijk bij de vakbonden, want zij zeggen dat het stakingsrecht daarmee wordt uitgehold.
"Wij spreken niet over een minimale dienstverlening. We willen vooral een beter sociaal overleg. Ik denk dat dat iets anders is", zegt Jan Eyndels van de liberale vakbond.
De vakbonden willen vooral dat er algemene regels worden opgesteld om conflicten in overheidsbedrijven te vermijden. Zeker met de sociale verkiezingen voor de deur willen ze geen toegevingen doen.
hier kan je het filmpje bekijken http://www.deredactie.be/cm/de.redactie ... k/1.250509
(bron: http://www.deredactie.be)
Bespreking minimale dienstverlening krijgt vervolg
Re: Bespreking minimale dienstverlening krijgt vervolg
Bwa, straks is het weer crisis in de Wetstraat en steekt men het dossier in de koelkast 

Re: Bespreking minimale dienstverlening krijgt vervolg
Tja nu praten en echt onderhandelen met de vakbonden is niet echt nuttig denk ik, best is te wachten tot na de sociale verkiezingen wanneer er terug echt gepraat kan worden weg van de verkiezingsprogpaganda.
En die minimale dienstverlening, tja, het klinkt allemaal "leuk" maar toch stel ik me er vragen bij wat m'n daaronder juist verstaat?
En die minimale dienstverlening, tja, het klinkt allemaal "leuk" maar toch stel ik me er vragen bij wat m'n daaronder juist verstaat?