Hoe weet een TB hoe laat het is ?
Hoe weet een TB hoe laat het is ?
Alle stationsklokken worden centraal gestuurd door een heel precieze moederklok in Brussel waardoor die allemaal tot op de seconde precies lopen.
Maar hoe zit dat eigenlijk in de trein zelf ? Is er in de sturrcabine ook een klok en is die ook zo precies ?
Maar hoe zit dat eigenlijk in de trein zelf ? Is er in de sturrcabine ook een klok en is die ook zo precies ?
Re: Hoe weet een TB hoe laat het is ?
In de stuurcabine is ook een klok, maar hoe precies die is kan ik niet zeggen
.

-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Hoe weet een TB hoe laat het is ?
Vroeger met de TELOC's(registreer apparatuur van zwitserse makelij et papieren band erin) moest het uurwerk gecontroleerd worden en indien nodig juist gezet door de treinbestuurder(onderscheid voor of na 12uur s'middags),alsook opgewonden zoals bij een oude wekker. Dit was zeker het geval na een WE stilstand bij sommige locs.
Bij de nieuwe digitale met ATESS casettes moet het uur ook gekontroleerd worden en juistgezet,alsook datum.
Maar dit alles gebeurt vanaf het privé uurwerk van de bestuurder,of de stationsklok indien hij dicht erbij staat.
Bij de nieuwe digitale met ATESS casettes moet het uur ook gekontroleerd worden en juistgezet,alsook datum.
Maar dit alles gebeurt vanaf het privé uurwerk van de bestuurder,of de stationsklok indien hij dicht erbij staat.
Re: Hoe weet een TB hoe laat het is ?
op de reeks 13 staat/stond in elke stuurpost een digitaal klokje (stond omdat er al bij vele locs dat klokje verdwenen is)
op de ms 96 staat er in de stuurpost totaal geen tijdsaanduiding
op de reeks 27 met opslag van info via K7 ipv papieren band is er op de snelheidsmeter ook een klokje dat zichtbaar word als de keerkruk vooruit of achteruit staat.
op de reeks 11/21 is er in de stuurpost geen klok voorzien
op de reeks 800 en klassiekjes staat er een klokje op het registratietoestel, voor de bestuurder van de reeks 800 niet in zijn zichtveld voor de bestuurder van het klassiekje wel.
bij de sprinters is er geen zichtbaar klokje aanwezig
voor de breaks is er enkel een klok op het registratietoestel dat zich niet in het zichveld van de bestuurder bevind
kort samengevat elk registratietoestel bezit natuurlijk een klok (analoog of digitaal) maar deze zijn niet altijd zichtbaar voor de bestuurder in kwestie. met niet zichtbaar in het zichtveld bedoel ik dat er dus geen gemonteerd is op de stuurtafel.
op de ms 96 staat er in de stuurpost totaal geen tijdsaanduiding
op de reeks 27 met opslag van info via K7 ipv papieren band is er op de snelheidsmeter ook een klokje dat zichtbaar word als de keerkruk vooruit of achteruit staat.
op de reeks 11/21 is er in de stuurpost geen klok voorzien
op de reeks 800 en klassiekjes staat er een klokje op het registratietoestel, voor de bestuurder van de reeks 800 niet in zijn zichtveld voor de bestuurder van het klassiekje wel.
bij de sprinters is er geen zichtbaar klokje aanwezig
voor de breaks is er enkel een klok op het registratietoestel dat zich niet in het zichveld van de bestuurder bevind
kort samengevat elk registratietoestel bezit natuurlijk een klok (analoog of digitaal) maar deze zijn niet altijd zichtbaar voor de bestuurder in kwestie. met niet zichtbaar in het zichtveld bedoel ik dat er dus geen gemonteerd is op de stuurtafel.
Re: Hoe weet een TB hoe laat het is ?
Bij de 41 is er een digitale klok met uu:mm:ss goed in het zicht links van de bestuurder. In een 800 denk ik dat er enkel een is bij de TELOC-band achter de bestuurder (en ook maar in één stuurpost denk ik).
Re: Hoe weet een TB hoe laat het is ?
een tb zet meestal bij vertrek zijn horloge gelijk met die in het station
dus kijkt hij meestal gewoon op z'n horloge
dus kijkt hij meestal gewoon op z'n horloge
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Hoe weet een TB hoe laat het is ?
maar als U spreekt van klkje op het TELOC toestel is dit enkel maar in 1 van de 2 stuurposten denk ik,Dus op de TELOC met registratieband erin; Vraagje ,maar wie zet de klok juist op de digitale? Om te weten op de opnames van de gebeurtenissen kloppen met data en uur?Steven schreef:op de reeks 13 staat/stond in elke stuurpost een digitaal klokje (stond omdat er al bij vele locs dat klokje verdwenen is)
op de ms 96 staat er in de stuurpost totaal geen tijdsaanduiding
op de reeks 27 met opslag van info via K7 ipv papieren band is er op de snelheidsmeter ook een klokje dat zichtbaar word als de keerkruk vooruit of achteruit staat.
op de reeks 11/21 is er in de stuurpost geen klok voorzien
op de reeks 800 en klassiekjes staat er een klokje op het registratietoestel, voor de bestuurder van de reeks 800 niet in zijn zichtveld voor de bestuurder van het klassiekje wel.
bij de sprinters is er geen zichtbaar klokje aanwezig
voor de breaks is er enkel een klok op het registratietoestel dat zich niet in het zichveld van de bestuurder bevind
kort samengevat elk registratietoestel bezit natuurlijk een klok (analoog of digitaal) maar deze zijn niet altijd zichtbaar voor de bestuurder in kwestie. met niet zichtbaar in het zichtveld bedoel ik dat er dus geen gemonteerd is op de stuurtafel.
Re: Hoe weet een TB hoe laat het is ?
het klokje op de stuurtafel van een hle 13 is voor zover ik weet niet gekoppeld een de gegevenslag
1 omdat er al 3/4 van die klokjes verdwenen is
2 als ze er nog staan, staan ze geregeld stil of verkeerd ingesteld (met ettelijk uren verschil)
de klokjes die de registratietoestellen gebruiken worden normaal door de werkplaats of depann. nagezien.
1 omdat er al 3/4 van die klokjes verdwenen is
2 als ze er nog staan, staan ze geregeld stil of verkeerd ingesteld (met ettelijk uren verschil)
de klokjes die de registratietoestellen gebruiken worden normaal door de werkplaats of depann. nagezien.
Re: Hoe weet een TB hoe laat het is ?
Waar zijn die klokjes dan naar toe ?Steven schreef:het klokje op de stuurtafel van een hle 13 is voor zover ik weet niet gekoppeld een de gegevenslag
1 omdat er al 3/4 van die klokjes verdwenen is
2 als ze er nog staan, staan ze geregeld stil of verkeerd ingesteld (met ettelijk uren verschil)
de klokjes die de registratietoestellen gebruiken worden normaal door de werkplaats of depann. nagezien.

Verzamelt een TB die voor op zijn kamer ?

Re: Hoe weet een TB hoe laat het is ?
wie zal het zeggenAdler schreef:Waar zijn die klokjes dan naar toe ?Steven schreef:het klokje op de stuurtafel van een hle 13 is voor zover ik weet niet gekoppeld een de gegevenslag
1 omdat er al 3/4 van die klokjes verdwenen is
2 als ze er nog staan, staan ze geregeld stil of verkeerd ingesteld (met ettelijk uren verschil)
de klokjes die de registratietoestellen gebruiken worden normaal door de werkplaats of depann. nagezien.![]()
Verzamelt een TB die voor op zijn kamer ?
