SR-3 bar/disco

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Bartjedj

SR-3 bar/disco

Bericht door Bartjedj »

Ik ben op Wiki begonnen met een artikel over het SR-3 Bar-/Discorijtuig. Daarvoor ben ik op zoek naar alle mogelijke informatie hierover.
En dan hoofdzakelijk over dit rijtuig en zijn voorgangers en de rest van zijn geschiedenis.
Andere zaken zijn evenzeer welkom.

Thanx!
BDJ
Joris
Contacteer:

Re: SR-3 bar/disco

Bericht door Joris »

Hallo,
De SR1 is ontstaan voor Railtour in 1974 in de CW mechelen uit een I1, later kwam de SR2, een ex-DMS.
De SR3 is er gekomen naar aanleiding van de brand in de SR1 denk ik.
De SR1 staat heden ten dage in Antwerpen (Nearly New Car).
De SR2 en SR3 zijn van de NMBS. Ik dacht dat de SR2 te koop staat/stond.
Hier ergens in de vragenhoek staat er ook nog ergens iets over de SR2/SR3 dacht ik.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
SR-1

Bericht door SR-1 »

Hallo,

Afgelopen zomer ben ik samen met m'n zoon langs geweest bij Nearly New Car Antwerpen, speciaal om de SR-1 te bekijken. (gelocaliseerd dankzij de input van Joris op dit forum :D )
De SR-1 staat er inderdaad. Volgens één van de vriendelijke NNC vertegenwoordigers staat dit rijtuig er intussen +/- 8 jaar en heeft NNC een vrij hoge prijs betaald om het rijtuig in z'n bezit te krijgen. Het is de bedoeling om de sfeer van een oude rijtuigloods of loc-loods nog wat uit te stralen tussen al die glimmende Mercedessen.

In mijn jeugdjaren ben ik meerdere keren meegereisd met de "Freccia del Sole" (Rimini, later tot Ancona, Mestre,Venezia S.L.), destijds de prestige-trein van de NMBS die een bar-disco rijtuig meesleepte. Dankzij m'n bezoek aan NNC stel ik nu vast dat dit toen de SR-2 moet geweest zijn. Het interieur-ontwerp van de SR-1 is het spiegelbeeld van de SR-2 die ik me herinner (bar en zit-gedeelte gewisseld). De SR-1 heeft blijkbaar geen apart hokje(meer?) waar de DJ en z'n muziek-en lichtinstallatie in huisden, maar wel een kast met een paar TV's...
De bekleding van het interieur is gelijkaardig met die van de SR-2. (groen/rode ruit)

Het SR-1 rijtuig bij NNC werd blijkbaar opnieuw geschilderd in steenrood. De regenboogstrepen van "Railtour" zijn niet meer aanwezig (de laatste livrei voor dit exemplaar). In het interieur zijn er een aantal luidsprekers en disco-spots uit het plafond verdwenen. Ook de zithoek -destijds voorzien van kleurrijke kussens en verlichte tafeltjes- is helemaal verdwenen maar staat nog wel duidelijk afgetekend op de verkleurde wandbekleding.

Het rijtuig is niet (meer) ingericht als speelhoek of ballenbad voor de kinderen van de NNC bezoekers (zoals elders gelezen). Op een paar (mishandelde) zwart-wit foto's die rondslingeren in het interieur zie je hoe het gedemonteerde rijtuig destijds naar Antwerpen verhuisd werd.

Eingenaardigheidje : op een foto op het web zag ik dat de SR-1 aan beide kanten evenveel ramen had. Blijkbaar werd het rijtuig ooit verbouwd (na die fameuze brand?) en werd er toen voor gekozen om één wand helemaal dicht te maken.

Heeft iemand nog meer info over de bar-disco rijtuigen?

Ik voeg een paar foto's toe. Verwacht geen top-kwaliteit : ze werden met een pocket camera genomen.
Indien gewenst kan ik u meerdere foto's bezorgen in een hogere resolutie.

Met vriendelijke groeten,
Marc
Bijlagen
SR-1 'disco' plafond
SR-1 'disco' plafond
SR-1 bar
SR-1 bar
IMG_5614 (1).jpg (40.56 KiB) 3335 keer bekeken
SR-1 kant vensters
SR-1 kant vensters
SR-1 gesloten kant
SR-1 gesloten kant
SR-1 foto bij verhuis?
SR-1 foto bij verhuis?
SR-1 interieur
SR-1 interieur
SR-1 interieur
SR-1 interieur
IMG_5626 (1).jpg (37.53 KiB) 3335 keer bekeken
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Mooie foto's!
En leuk om lezen dat je de SR1 dankzij mij hebt gevonden!
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Plaats reactie