Shrek schreef:dat pensioen zou ik zeker niet op voortgaan als beginnend machinist, in frankrijk hebben ze dat ook eventjes aangepast he maar voor de rest zijn er zeker voordelen aan de nmbs
Daar heb je wel een punt, wat Frankrijk betreft tenminste. Vorig jaar is de pensioensleeftijdleeftijd van 55 jaar voor rijdend personeel iets vaster in de wetten gegoten, het moet namelijk niet om de drie jaar herbevestigd te worden. Dit alles neemt niet weg dat men het nog zou kunnen veranderen in de toekomst.
Toen de laatste stomer reed had men beslist dat de machinist nu properder werk had en dus ook later op pensioen mocht, de uitvoering van dat besluit is +- tien keer uitgesteld (schrik) en nu afgeblazen.
Het was zelfs "schandalig" dat men dat in stilte gedaan heeft terwijl de grote staking dreigde over het generatiepakt( in de privé)
Knap kaart gespeeld van de vakbond bij het spoor... en ook knappe controle van de "vrije pers".
Wanneer men dat op de eerste pagina gegooid had was Belgie plat gegaan.
Shrek schreef:dat pensioen zou ik zeker niet op voortgaan als beginnend machinist, in frankrijk hebben ze dat ook eventjes aangepast he maar voor de rest zijn er zeker voordelen aan de nmbs
Daar heb je wel een punt, wat Frankrijk betreft tenminste. Vorig jaar is de pensioensleeftijdleeftijd van 55 jaar voor rijdend personeel iets vaster in de wetten gegoten, het moet namelijk niet om de drie jaar herbevestigd te worden. Dit alles neemt niet weg dat men het nog zou kunnen veranderen in de toekomst.
Toen de laatste stomer reed had men beslist dat de machinist nu properder werk had en dus ook later op pensioen mocht, de uitvoering van dat besluit is +- tien keer uitgesteld (schrik) en nu afgeblazen.
Het was zelfs "schandalig" dat men dat in stilte gedaan heeft terwijl de grote staking dreigde over het generatiepakt( in de privé)
Knap kaart gespeeld van de vakbond bij het spoor... en ook knappe controle van de "vrije pers".
Wanneer men dat op de eerste pagina gegooid had was Belgie plat gegaan.
Zou logisch zijn dat zich dat ooit wreekt.
Na (min.) 30j rijdende dienst op 55 op pensioen kunnen gaan is het grote voordeel bij de NMBS.
Ik zie genoeg dat het voor de oudere collega's niet evident is om zo maar eventjes om 02u 's morgens aan een dienst van 9U te beginnen...De diensten worden zwaarder en zwaarder en de uren steeds slechter...
pietje schreef:Zou toch eerlijker zijn ten opzichte van andere loontrekkenden.
Men kan dat aangepast rooster evengoed in de wet zetten.
Andere loontrekkenden kunnen evengoed bij de NMBS komen werken hé...
Werken als TB bij de NMBS heeft z'n voor - en nadelen...je neemt het totaalpakket hé..
Krijg er iets van als mensen zeuren over pensioen van bv ambtenaren...of collega's die zeuren dat ze in de privé een 13e maand hebben..enz..
Er is nog steeds vrijheid van arbeid hé..
(en als ze morgen de pensioenregeling veranderen ben ik...samen met nog heel wat collega's ..direct weg!)
Niet als dat op kosten van de belastingbetaler is, in een tijd dat "iedereen" langer moet gaan werken.
En dat dan nog in een wet zetten, vind ik wel erg verregaand.
zo'n precedenten brengen andere mensen ook op ideeën en voor je het weet gaat iedereen weer op 50 jaar met pensioen...
Shrek schreef:dat pensioen zou ik zeker niet op voortgaan als beginnend machinist, in frankrijk hebben ze dat ook eventjes aangepast he maar voor de rest zijn er zeker voordelen aan de nmbs
Daar heb je wel een punt, wat Frankrijk betreft tenminste. Vorig jaar is de pensioensleeftijdleeftijd van 55 jaar voor rijdend personeel iets vaster in de wetten gegoten, het moet namelijk niet om de drie jaar herbevestigd te worden. Dit alles neemt niet weg dat men het nog zou kunnen veranderen in de toekomst.
Toen de laatste stomer reed had men beslist dat de machinist nu properder werk had en dus ook later op pensioen mocht, de uitvoering van dat besluit is +- tien keer uitgesteld (schrik) en nu afgeblazen.
Het was zelfs "schandalig" dat men dat in stilte gedaan heeft terwijl de grote staking dreigde over het generatiepakt( in de privé)
Knap kaart gespeeld van de vakbond bij het spoor... en ook knappe controle van de "vrije pers".
Wanneer men dat op de eerste pagina gegooid had was Belgie plat gegaan.
Zou logisch zijn dat zich dat ooit wreekt.
Ik ben van mening dat de prive zijn arbeidsvoorwaarden moet naar omhoog trekken (wat reeds gedeeltijk gebeurd is) naar dat van de staat en niet andersom.Dit in het belang van de aantrekkelijkheid van het beroep van treinbestuurder. Geen enkel zinnig mens wil toch een achteruitgang aanvaarden? Ik begrijp u hier niet zo goed in... Toch moet meer uren kloppen kunnen, maar dan wel op vrijwillige basis.
de aanpassing van de regel van de pensioensleeftijd is trouwens nooit een geheim geweest, het stond onder andere in de Standaard, in volle generatiepaktdiscussie...
Miljaarde schreef:
Ik ben van mening dat de prive zijn arbeidsvoorwaarden moet naar omhoog trekken (wat reeds gedeeltijk gebeurd is) naar dat van de staat en niet andersom.Dit in het belang van de aantrekkelijkheid van het beroep van treinbestuurder. Geen enkel zinnig mens wil toch een achteruitgang aanvaarden? Ik begrijp u hier niet zo goed in... Toch moet meer uren kloppen kunnen, maar dan wel op vrijwillige basis.
de aanpassing van de regel van de pensioensleeftijd is trouwens nooit een geheim geweest, het stond onder andere in de Standaard, in volle generatiepaktdiscussie...
U hebt iets gemist... het is de regering (baas van de spoorwegen) die het generatiepakt voor de privé erdoor gedrukt heeft...
Zij leggen dus iets op aan de belasting"betaler", dat zij niet durven opleggen aan de belasting"uitgevers"....
Speedy schreef:Betaalt een NMBS-werknemer dan geen belasting ?
nee
amaai wat een eenzijdige visie
ik heb ook een belastingsaangifte, ik heb ook bedrijfsvoorheffing, ..... staat allemaal op mijn loonbriefje
ik krijg ook elk jaar de gekende bruine omslag en als ik die niet in orde zet zal de fiscus voor mij evengoed lastig doen als voor iemand anders.
Speedy schreef:Betaalt een NMBS-werknemer dan geen belasting ?
nee
amaai wat een eenzijdige visie
ik heb ook een belastingsaangifte, ik heb ook bedrijfsvoorheffing, ..... staat allemaal op mijn loonbriefje
ik krijg ook elk jaar de gekende bruine omslag en als ik die niet in orde zet zal de fiscus voor mij evengoed lastig doen als voor iemand anders.
Kan zijn Steven, maar dat is slechts schijn.
Je wedde bestaat nu eenmaal voor 70% uit andermans belasting (zelfs bv. van machinist DLC) en daarvan moet je een stukje teruggeven om de schijn te redden.
Dit is GEEN verwijt, je moet het maar gedaan krijgen chapeau...
waar haal jij het idee vandaan dat mijn loon precies 70% belastingsgeld is.??? wie zegt er niet dat mijn loon volledig uit inkomsten reizigersverkeer betaald word? je moet er ook rekening mee houden dat het grootste deel van de personeelsleden afhangen van holding die zijn personeel te huur geeft aan nmbs en aan infrabel. kortweg gezegd uw idee van vlakaf zeggen dat mijn loon 70% belastingsgeld is gaat niet zomaar op. de spoorweg splitsen in drie firma's heeft er voor gezorgd dat het kluwen aan administratie niet noodzakelijk transparanter geworden is, zeker niet voor een buitenstaander.
door te zeggen dat wij maar belastingen voor de schijn betalen gooi je wel veel dingen op 1 en dezelfde hoop vind ik.