Nachttreinen en zomeruur.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Nachttreinen en zomeruur.

Bericht door Joris »

Hallo,
Dit weekend zijn we overgeschakeld op het zomeruur.
Kregen alle nachttreinen dan gewoon een uur vertraging? Wordt dat ook op voorhand duidelijk vermeld?
Alvast bedankt!
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Fles

Re: Nachttreinen en zomeruur.

Bericht door Fles »

Geen idee eigenlijk. In het NS-spoorboekje, met fatsoenlijk internationaal katern, staat er niets over. Ook op de HAFAS-CD niets raars te vinden. Bijvoorbeeld CNL Amsterdam - München zowel in de nacht van 28-29 als in de nacht van 29-30 maart 20:32 uit Amsterdam weg, 7:51 in München aankomst. Raar eigenlijk :?:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen en zomeruur.

Bericht door Steven »

de berlijn paris had 38 minuten vertraging in aachen :-)
23 minuten in brussel zuid en nog 20 minuten in quevy, de meeste langeafstandstreinen hebben wel een ruime uurregeling die zoiets wat kan opvangen.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Nachttreinen en zomeruur.

Bericht door Adler »

De site van de DB vermeldt het volgende:
Mehr als 40 Nachtzüge sind von der Zeitumstellung betroffen. Da bei diesen Zügen ausreichende Zeitpuffer im Fahrplan enthalten sind, werden sie pünktlich ihr Ziel erreichen.
Voor wie geen Duits verstaat:
Meer als 40 nachttreinen zijn door de tijdsverandering getroffen. Omdat bij deze treinen een voldoende tijdsbuffer in de dienstregeling is ingebouwd, zullen zij stipt hun bestemming bereiken.

Nog een klein detail: bij de DB moesten 120.000 :!: klokken verzet worden.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Nachttreinen en zomeruur.

Bericht door Patrick »

Adler schreef:[...]

Nog een klein detail: bij de DB moesten 120.000 :!: klokken verzet worden.
Gebeurt dat dan niet via een moederklok? (Of in Jean-Marie Pfaffs-Duits: Mutteruhr :mrgreen: )
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Nachttreinen en zomeruur.

Bericht door Adler »

Patrick schreef:
Adler schreef:[...]

Nog een klein detail: bij de DB moesten 120.000 :!: klokken verzet worden.
Gebeurt dat dan niet via een moederklok? (Of in Jean-Marie Pfaffs-Duits: Mutteruhr :mrgreen: )
Inderdaad, er is 1 atoomklok in Braunschweig die de tijd doorgeeft aan 2500 hoofdklokken, die op hun beurt de tijd doorgeven aan alle andere klokken.
Dit juist zetten duurt ongeveer een uur.
Accelerat
Berichten: 2778
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Nachttreinen en zomeruur.

Bericht door Accelerat »

Adler schreef:
Patrick schreef:
Adler schreef:[...]

Nog een klein detail: bij de DB moesten 120.000 :!: klokken verzet worden.
Gebeurt dat dan niet via een moederklok? (Of in Jean-Marie Pfaffs-Duits: Mutteruhr :mrgreen: )
Inderdaad, er is 1 atoomklok in Braunschweig die de tijd doorgeeft aan 2500 hoofdklokken, die op hun beurt de tijd doorgeven aan alle andere klokken.
Dit juist zetten duurt ongeveer een uur.
Hmm als het goed is werkt mijn wekker daar ook op. :P
Fles

Re: Nachttreinen en zomeruur.

Bericht door Fles »

Steven schreef: de meeste langeafstandstreinen hebben wel een ruime uurregeling die zoiets wat kan opvangen.

:D Nou dan ben ik wel benieuwd waarom de CNL smorgens zo vaak eerder een uurtje-anderhalf te LAAT aankomt, dan te vroeg ;)
K V B
Berichten: 3387
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Nachttreinen en zomeruur.

Bericht door K V B »

Fles schreef:
Steven schreef: de meeste langeafstandstreinen hebben wel een ruime uurregeling die zoiets wat kan opvangen.

:D Nou dan ben ik wel benieuwd waarom de CNL smorgens zo vaak eerder een uurtje-anderhalf te LAAT aankomt, dan te vroeg ;)
CNL Amsterdam - Zürich was deze ochtend op tijd in Basel, tot op de minuut. En dat ondanks de omleiding in Nederland.
Wover

Re: Nachttreinen en zomeruur.

Bericht door Wover »

Adler schreef:
Inderdaad, er is 1 atoomklok in Braunschweig die de tijd doorgeeft aan 2500 hoofdklokken, die op hun beurt de tijd doorgeven aan alle andere klokken.
Dit juist zetten duurt ongeveer een uur.
Hetzelfde geldt in België, er is één atoomklok in Brussel-Noord die alle andere klokken aanstuurt.

En dat is al heel lang zo, want in de tijd dat men per dorp een ander uur had (gebaseerd op de zonnestand) was het nogal moeilijk om dienstregelingen op te stellen :).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen en zomeruur.

Bericht door Steven »

het is met dank aan de spoorwegen dat dat systeem afgeschaft is :-)
pietje

Re: Nachttreinen en zomeruur.

Bericht door pietje »

Steven schreef:het is met dank aan de spoorwegen dat dat systeem afgeschaft is :-)
Ik dacht dat de moffen daar iets mee te maken hadden?
Handiger, oorlogje spelen met de klokken gelijk
Fles

Re: Nachttreinen en zomeruur.

Bericht door Fles »

Nee, Steven heeft gelijk, dat kwam hoofdzakelijk door de Spoorwegen ;)

Meer o.a. hier :idea:
K V B
Berichten: 3387
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Nachttreinen en zomeruur.

Bericht door K V B »

pietje schreef:
Steven schreef:het is met dank aan de spoorwegen dat dat systeem afgeschaft is :-)
Ik dacht dat de moffen daar iets mee te maken hadden?
Handiger, oorlogje spelen met de klokken gelijk
Het is aan de spoorwegen te danken dat heel België dezelfde tijd heeft. Wat we wel aan de Duitsers te danken hebben is dat we tegenwoordig de middeneuropese tijd volgen.

In het midden van de 19de eeuw volgde men in heel het land de "Brusselse tijd" en die lag 17:30 minuten voor op de Greenwich tijd. Vanaf 1892 werd de Greenwich tijd in heel het land gebruikt. Tijdens WOI en WOII legden de duitsers de middeneuropese tijd op, en na WOII werd dit niet teruggedraaid.
Nederland had zijn eigen tijd, die 20 minuten van de Belgische verschilde. In spoorboekjes uit de jaren 30 kan je dat nog terug vinden.
Plaats reactie