Huidig verblijf M2-rijtuigen Lovers Rail?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
martijnhaman
Berichten: 47
Lid geworden op: 11 feb 2006, 16:46
Contacteer:

Huidig verblijf M2-rijtuigen Lovers Rail?

Bericht door martijnhaman »

Zoals waarschijnlijk wel bekend, heeft het Nederlandse Lovers Rail in de periode 1996-1999 treindiensten uitgevoerd in Nederland. Daarbij werd gebruik gemaakt van Belgische rijtuigen type M2. Op vier rijtuigen na (LR 001-004) waren de rijtuigen gemoderniseerd door het Franse Cannes-La Bocca-Industries in Cannes. Meer informatie over deze rijtuigen is te vinden op mijn website:
http://www.martijnhaman.nl/loversrail.htm en
http://www.martijnhaman.nl/loversrail_nummers.htm
Lovers Rail werd na enkele jaren overgenomen door CGEA (het huidige Veolia). Na beëindiging van de treindiensten werden de rijtuigen naar Frankrijk overgebracht. Ik probeer te achterhalen waar deze rijtuigen zich nu bevinden.

Wat is bekend:
Een deel van de rijtuigen stonden in september 2000 op het emplacement van Gray (Haute-Saône). Op foto’s is te zien dat het gaat om:
- 5 stuurstandrijtuigen in Optio-kleuren (LR017-021);
- 6 rijtuig uitvoering in Optio-kleuren (serie LR005-016);
- 2 rijtuigen in blauwe kleur (serie LR 001-004).
In 2004 of 2005 zijn er nog rijtuigen gezien op het station van Gray (Haute-Saône), nog steeds in de uitvoering van Lovers Rail.
Op er nog steeds rijtuigen in Gray staan weet ik niet

Minstens twee rijtuigen zijn momenteel in gebruik bij de toeristische treindienst van La Vapeur du Trieux tussen Paimpol en Pontrieux (Bretagne). Dit is een van de toeristische treinen die door Veolia worden geëxploiteerd. Een van deze rijtuigen is de voormalige LR 003 (zie: http://users.skynet.be/dgrr/special/pho ... Trieux.jpg). Via een Frans spoorwegforum begrijp ik dat er waarschijnlijk 3 of 4 rijtuigen gebruikt worden. Vermoedelijk gaat het om de voormalige LR 001-004 aangezien die geen gemoderniseerd interieur hebben.

Hoe het precies zit met de rijtuigen bij La Vapeur du Trieux is mij niet bekend. Via internet is dit niet te achterhalen. Alle informatie, foto’s en filmpjes hebben vooral betrekking op de stoomlokomotieven die worden gebruikt. Als er al rijtuigen te zien zijn, dan zijn er maximaal twee M2-rijtuigen tegelijk te zien. Een verzoek om informatie is niet beantwoord.

Vragen:
Weet iemand of er nog steeds rijtuigen in Gray staan? Heeft iemand nummers of foto’s van deze rijtuigen?
Weet iemand hoeveel M2-rijtuigen er in bezit zijn van La Vapeur du Trieux? Heeft iemand nummers of foto’s van deze rijtuigen?
En natuurlijk is ook alle andere informatie die mij verder kan helpen met deze zoektocht welkom.

Martijn
Gebruikersavatar
martijnhaman
Berichten: 47
Lid geworden op: 11 feb 2006, 16:46
Contacteer:

Re: Huidig verblijf M2-rijtuigen Lovers Rail?

Bericht door martijnhaman »

Afbeelding

Maar even een antwoord geven op m'n eigen vraag :D

Foto's van de rijtuigen die dienst doen bij de toeristische stoomtreindienst van La vapeur du Trieux staan hierboven en meer info over de beide M2-rijtuigen (ex-Lovers Rail) is hier te vinden.

Martijn
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Huidig verblijf M2-rijtuigen Lovers Rail?

Bericht door K V B »

martijnhaman schreef: En natuurlijk is ook alle andere informatie die mij verder kan helpen met deze zoektocht welkom.
In de "Eisenbahn Revue" heb ik gelezen dat een aantal rijtuigen van de "Chemin de Fer de Provence" (Nice - Digne) gerenoveerd zijn met stoelen afkomstig uit de Lovers Rail rijtuigen. De rijtuigen zelf kwamen overigens van de Appenzeller Bahn. CFTA, die deze lijn uitbaat, is een dochter van Veolia.
Gebruikersavatar
martijnhaman
Berichten: 47
Lid geworden op: 11 feb 2006, 16:46
Contacteer:

Re: Huidig verblijf M2-rijtuigen Lovers Rail?

Bericht door martijnhaman »

Afbeelding Afbeelding Hartelijk dank voor uw antwoord K V B!
Met deze informatie ben ik verder gaan zoeken op internet en vond de foto linksboven.
En de stoelen op de foto lijken inderdaad als twee druppels water op die uit de gerenoveerde Lovers Rail-rijtuigen (foto rechts).

Kunt u nog aangeven in welk nummer van Eisenbahn Revue de informatie over de renovatie te vinden is?

Martijn
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Huidig verblijf M2-rijtuigen Lovers Rail?

Bericht door K V B »

martijnhaman schreef: Kunt u nog aangeven in welk nummer van Eisenbahn Revue de informatie over de renovatie te vinden is?
Schweizer Eisenbahn Revue, 2007, nr 7, blz 362
Plaats reactie