Twee loks 26

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Adler

Twee loks 26

Bericht door Adler »

Vanavond zag ik in Mechelen 2 gekoppelde loks reeks 26 rijden (zonder wagons) met alle 4 panto's omhoog !
Wat kan de reden zijn dat alle 4 panto's omhoog waren ?
2012
Contacteer:

Re: Twee loks 26

Bericht door 2012 »

Adler schreef:Vanavond zag ik in Mechelen 2 gekoppelde loks reeks 26 rijden (zonder wagons) met alle 4 panto's omhoog !
Wat kan de reden zijn dat alle 4 panto's omhoog waren ?

Verstrooide professor aan boord :lol:

Das idd voor niks nodig, ook regelmentair niet, bij de eerste lok moet de voorste panto opstaan, das de regel.
Nekvin

Bericht door Nekvin »

dan zie ik er veel tegen de regels rijden hoor...
Steven

Bericht door Steven »

Nekvin schreef:dan zie ik er veel tegen de regels rijden hoor...
elke bij enkelspanningslocs met twee panto's die in treinschakeling kunnen rijden zoals
23 en 26 onderling (23-23, 26-26, 23-26)

21 en 27 (niet de mux versies)
27 mux
kan de bestuurder de keuze maken over de panto die hij op de eerste loc wil lichten.

op een treinschakeling van de reeks 12 of 13 kan deze keuze niet, aangezien er daar een keuze van spanning is en de bijhorende panto gelicht zal worden

reeksen 11, 15, 16, 20, 22, 25 en 25.5 kunnen niet in treinschakeling rijden, dit even ter aanvulling dus :-)
Shrek

Bericht door Shrek »

ik dacht zelfs dat bij een 23/26 die dubbele panto onder een bepaalde snelheid vanzelf omhoog komt? :P
nighttrain

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:
Nekvin schreef:dan zie ik er veel tegen de regels rijden hoor...
elke bij enkelspanningslocs met twee panto's die in treinschakeling kunnen rijden zoals
23 en 26 onderling (23-23, 26-26, 23-26)

21 en 27 (niet de mux versies)
27 mux
kan de bestuurder de keuze maken over de panto die hij op de eerste loc wil lichten.
Maar dan hangt het van de orientatie van de stuurposten af of je de beste combinatie hebt t.t.z. eerste panto op loc 1 en tweede op loc 2. en niet de eerste van beide.Ik weet nu niet meer of het nog steeds verboden is om met de achterste panto te rijden in geval van autotreinen?
2012
Contacteer:

Bericht door 2012 »

Even de regeltjes zoals ze nu (nog) zijn ...

één lok = achterste panto (tenzij bij auto treinen, eerste rijtuig is een stuurrtijtuig of in treinschakeling/dubbeltractie)

2 loks = eerste panto op eerste lok. Welke panto op de 2de lok omhoog gaat bepaal je niet zelf. Voorbeeld, de eerste lok staat stuurpost één vooraan, dan moet je dus panto 1 omhoog doen, hierdoor zal ook op de 2de lok panto 1 omhoog gaan. Al naar gelang hoe die 2de lok staat, stuurpost 1 of 2 in rijrichting zal dus eerste of tweede panto omhoog gaan hé. T'zal in dit voorbeeld in elk geval "panto 1" zijn.

Bij meerspanningslok zoals 12 en 13 gaat de panto omhoog van de 3kV of de 25Kv alnaar gelang het net waar je rijd. Dus daar kan je niet kiezen, daar rij je soms met achterste panto, ook al is het een auto trein :o
e49memling

Bericht door e49memling »

Shrek schreef:ik dacht zelfs dat bij een 23/26 die dubbele panto onder een bepaalde snelheid vanzelf omhoog komt? :P
Neen hoor, bij 23/26 komt niks vanzelf naar omhoog :mrgreen: :mrgreen:
e49memling

2 panto's:
Aanzetten goederentreinen tot einde serie, of 25/u.
Samendrukken van de buffers.
T26, bij vertrek in parallel, bij alle treinen.
Oprijden FL-Ans.
Voeden treinverwarming reizigerstrein indien maar één wasdraad. (rijdraad)
Zo was het toch in den tijd. (van de Romeinen)
2012
Contacteer:

Bericht door 2012 »

e49memling schreef:.../Voeden treinverwarming reizigerstrein indien maar één wasdraad. (rijdraad)
Zo was het toch in den tijd. (van de Romeinen)
Den enigen draad waar gij nog mee in aanraking komt is nu een telefoon draad he :lol:

Voor de rest zijn de Romeinse regels inderdaad nog steeds van kracht :D
e49memling

2012 schreef: Den enigen draad waar gij nog mee in aanraking komt is nu een telefoon draad he :lol:
Dit noem ik een prachtige voorzet:
Handige draad om verstrooide TB's te helpen nietwaar?...................................... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
2012
Contacteer:

Bericht door 2012 »

e49memling schreef:
2012 schreef: Den enigen draad waar gij nog mee in aanraking komt is nu een telefoon draad he :lol:
Dit noem ik een prachtige voorzet:
Handige draad om verstrooide TB's te helpen nietwaar?...................................... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
onder meer ... inderdaad :lol:
Plaats reactie