Kleine Correctie.e49memling schreef:52-53-54 waren inderdaad beter geschikt voor heuvelachtig gebied dan 51-55-62 etc.
Er bestond de mogelijkheid de schakeling van de tractiemotoren te veranderen serie / serieparallel.
Ze hadden ook rheostatische remming (motorrem) wat in de ardennen heel handig is.
PS Of dit voor de 3 modellen geldt, weet ik niet, alleszins voor de 52.
De reden waarom 54 indertijd Internationale treinen deed was omdat die toen 140 km/u mocht.
Zo is mij toenertijd (nog bolleneuzentijd) toch verteld door een TB van Ronet toen ik in de stuurzaal(post) meereed.
De 55er is een broertje van de 52/53/54 en heeft de zelfde type motoren en heeft ook 3 standen (Serie, Serie-Parallel, Parallel + shunt) en een reostatische rem op de motor.
De 55er was ook heer en meester op de lijn naar Luxemburg en naar Montzen en Aken.
De 55ers rijden nu nog steeds grote zware diensten naar Hasselt, Aken, en Chareloie.
Er is een tijd geweest dat ze standaard een trein van Kinkempois naar Antwerpen reden.