hollanderhaat

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
melle

hollanderhaat

Bericht door melle »

bus vol ollanders

wat is het meest bedreigend voor de vrede in het land?
een financiele crisis? een politieke schand?
de val van de regering? mor a'k me ni vergis
dan weetik nog één dink da nog veel meer bedreigend is:

een bus vol Ollanders, een bus vol Ollanders,
een bus vol echte leuke losgelaten Ollanders

den inval van de Hunnen is eeuwenlank voorbij
en ook de Spaanse furie en de beeldenstormerij
d'invasie van de Fritsen houwen wij onder control
mor ze komen nu van 't noorden, en ze gon uit hunnen bol

de verschrikkelijke sneeuwman hee nog niemand kwaadgedaan
het monster van Loch Ness misschien ineens nog ni bestaan
Tyrannosaurus Rex dien is miljoenen jaren dood
mor dees gevaar is hiere, en dees gevaar is groot

tien combi's vol gendarremen da doe me just gin knijt
supporters van den Beerschot die pak ik as ontbijt
en gij mor lamenteren "wie bang is krijgt er ook"
mor a'k ze zien passeren, dan doen ik in mijn broek

een bus vol Ollanders, een bus vol Ollanders,
een bus vol echte leuke losgelaten
uitgelaten, uitgebroken, heel spontane,
ongebluste, sympathieke, enthoesiaste Ollanders

Mijn lijflied!

misschien niet alle hollanders, ma toch veel.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: hollanderhaat

Bericht door Accelerat »

Definitie Hollander-> Inwoner van Zuid- of Noord-Holland. :) Ik heb Belgisch bloed in mijn aders, woon niet in de hollandse provincies en ben dan ook groot België aanhanger. Brabant zie ik ook als een los onderdeel van Nederland. :P Dus ik neem aan dat dit liedje niet op mij van toepassing is! :twisted:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: hollanderhaat

Bericht door Steven »

denk da je de oorzaak bij wilders moet zoeken ;-)
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: hollanderhaat

Bericht door Accelerat »

Kan ook. Veel mensen zijn het in nederland daar echt niet mee eens, in principe stelt Wilders ook weinig voor in de politiek op dit moment. Tijdens debatten en dat soort dingen zit hij spelletjes op z'n telefoon te doen enzovoort. Ik vraag me toch echt af hoe die vent er bij komt om vlaanderen bij nederland te voegen. :evil:
melle

Re: hollanderhaat

Bericht door melle »

mmh, opzet mislukt.
Ik wou voor een project op school testen (door debatten die hier ontstaan of er veel haat is t.o.v. de noorderburen.
Spijtig dus.

Ik zal het eens op een "nederlands" forum proberen...

BTW: Ik moet hollanders wel. :wink:

Mijn part mag dit weg :)
Spiketrain
Berichten: 40
Lid geworden op: 27 feb 2006, 10:12

Re: hollanderhaat

Bericht door Spiketrain »

sncf-sncb schreef:Veel mensen zijn het in nederland daar echt niet mee eens, in principe stelt Wilders ook weinig voor in de politiek op dit moment.
Inderdaad, je hoort hem ook alleen maar als het om de islam gaat!
Groeten,
Spiketrain
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: hollanderhaat

Bericht door Dieselfreak »

Wat ik echt hatelijk vind aan "Ollanders", is dat zij zo vaak neerkijken op ons "domme Belgentaaltje", het Vlaams als een minderwaardige, achterlijke vorm van het Nederlands beschouwen (en het gaat hier niet over de dialecten in Vlaanderen, maar over ABN - Algemeen Belgisch Nederlands.) Dezelfde Ollanders gaan er echter wel vaak van uit dat dingen als: "Harstikke gaaf joh!", "Sodemieter op!", "Een portie patat met", "Poepen op de plee", "jokken", "shag", "sjekkie", "Hun benne goeder als ons", enz. wél Algemeen Nederlands zijn. :evil: :evil: :evil:
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: hollanderhaat

Bericht door Steve »

Dieselfreak schreef:Wat ik echt hatelijk vind aan "Ollanders", is dat zij zo vaak neerkijken op ons "domme Belgentaaltje", het Vlaams als een minderwaardige, achterlijke vorm van het Nederlands beschouwen (en het gaat hier niet over de dialecten in Vlaanderen, maar over ABN - Algemeen Belgisch Nederlands.) Dezelfde Ollanders gaan er echter wel vaak van uit dat dingen als: "Harstikke gaaf joh!", "Sodemieter op!", "Een portie patat met", "Poepen op de plee", "jokken", "shag", "sjekkie", "Hun benne goeder als ons", enz. wél Algemeen Nederlands zijn. :evil: :evil: :evil:
Een paar opmerkingen.

- ABN betekent helemaal niet 'Algemeen Belgisch Nederlands', maar wel 'Algemeen Beschaafd Nederlands'. Men heeft daarna snel dat middelste woordje weggelaten, dus nu spreken we over AN - Algemeen Nederlands.
- Het Nederlands in België wordt door veel Nederlanders juist 'schattig' genoemd. Dat betekent niet altijd dat ze het als volwaardige variant erkennen, maar het is toch iets helemaal anders dan 'achterlijk'.
- Mijn ervaring leert me niet dat dat veel Nederlanders uitdrukkingen zoals 'sodemieter op' of 'poepen op de plee' als Standaardnederlands ervaren. Merk ook op dat je allemaal nogal informele en vaak ook heel regionale dingen vermeldt. Ik ga niet ontkennen dat veel Nederlanders er zich maar weinig bewust van zijn dat er ook nog iets anders is dan het Noord-Nederlands, maar dat is jammer genoeg altijd zo bij een grote tegenover een kleinere groep. De Duitsers zijn zich evengoed weinig bewust van het Zwitsers en Oostenrijks Duits, of de Fransen doen vaak ook wat meewarig over het Belgisch en Zwitsers Frans (octante, nonante, c'est quoi ça? :wink: )
- Anderzijds is het ronduit zielig om te zien hoe veel mensen in België hun paasbeste Nederlands bovenhalen en dan denken dat ze heel verzorgd Standaardnederlands spreken, terwijl het eigenlijk niet meer dan een tussentaaltje is. Je kunt niet ontkennen dat de gemiddelde Nederlander een veel verzorgderde Nederlandse standaardtaal heeft dan de gemiddelde Belg (en dan heb ik het niet over informele uitdrukkingen zoals 'sodemieter op'). Daar zit eigenlijk de kern van het probleem: in Vlaanderen is er in de vorige eeuw een standaardiseringsbeweging op gang gekomen (wat samenhangt met dialectverlies), met soms nogal overdreven uitingen (denk aan alle belerende taalvoorschriften op televisie in de jaren 60 tot 80), alleen is dat proces ergens halfweg gestopt... met dat tussentaaltje als gevolg.

Ga eens wat dingen hierover lezen, want de werkelijkheid is veel genuanceerder dan jij nu weergeeft! :)
Fles

Re: hollanderhaat

Bericht door Fles »

Ik denk dat ik maar eens een Belgenlied ga schrijven :mrgreen:
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: hollanderhaat

Bericht door Dieselfreak »

MIVB-reiziger schreef:- ABN betekent helemaal niet 'Algemeen Belgisch Nederlands', maar wel 'Algemeen Beschaafd Nederlands'. Men heeft daarna snel dat middelste woordje weggelaten, dus nu spreken we over AN - Algemeen Nederlands.
De benaming "Algemeen Beschaafd Nederlands" is verouderd, men spreekt tegenwoordig meestal gewoon van "AN". Daarentegen krijgt de term "ABN" tegenwoordig meer en meer de nieuwe betekenis "Algemeen Belgisch Nederlands".
MIVB-reiziger schreef:- Mijn ervaring leert me niet dat dat veel Nederlanders uitdrukkingen zoals 'sodemieter op' of 'poepen op de plee' als Standaardnederlands ervaren. Merk ook op dat je allemaal nogal informele en vaak ook heel regionale dingen vermeldt.
Ik kom dergelijke dingen heel vaak tegen in boeken die door Ollanders geschreven zijn. De teksten die ik op school in de lessen Nederlands kreeg stonden vaak vol met van die in Vlaamse oren ontzettend belachelijk klinkende uitdrukkingen, zoals "een portie patat met". Daarentegen was het streng verboden Belgisch Nederlandse woorden (bv. "patat" voor "aardappel") te gebruiken in opstellen en dergelijke.
MIVB-reiziger schreef:- Anderzijds is het ronduit zielig om te zien hoe veel mensen in België hun paasbeste Nederlands bovenhalen en dan denken dat ze heel verzorgd Standaardnederlands spreken, terwijl het eigenlijk niet meer dan een tussentaaltje is.
Volledig mee eens. Ik haat het dat iedereen steeds van "Algemeen Nederlands" spreekt, als het feitelijk om Verkavelingsvlaams gaat:

"Ik woon in een hoed uis in Hullehem."
"Kijk, t vliegt daar ne vohel."
"Der sta ne camion me ne platten band op de pechstrook van d'autostrade."
"K eb heen hoesting."
"Ik ben nie in Hullehem heboorn."
"Zij je-hij da?"
"K zal ekik t opeetn."
"W'ebbn ne hrootn ond."
"W'ebbn nen nieuwn auto hekocht."
"K eb nen dikken boek heleezn."

Dát verstaat men in mijn streek onder Algemeen Nederlands...
MIVB-reiziger schreef:Je kunt niet ontkennen dat de gemiddelde Nederlander een veel verzorgderde Nederlandse standaardtaal heeft dan de gemiddelde Belg.
O ja? Eénklanken worden bijna systematisch omgevormd tot tweeklanken: "Neej, er is geen broowd meer."
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: hollanderhaat

Bericht door Steve »

Dieselfreak schreef: De benaming "Algemeen Beschaafd Nederlands" is verouderd, men spreekt tegenwoordig meestal gewoon van "AN". Daarentegen krijgt de term "ABN" tegenwoordig meer en meer de nieuwe betekenis "Algemeen Belgisch Nederlands".
Dat is juist wat ik zeg! :wink: En van het tweede moet je me toch eens een paar bronnen geven.
Dieselfreak schreef: Ik kom dergelijke dingen heel vaak tegen in boeken die door Ollanders geschreven zijn. De teksten die ik op school in de lessen Nederlands kreeg stonden vaak vol met van die in Vlaamse oren ontzettend belachelijk klinkende uitdrukkingen, zoals "een portie patat met". Daarentegen was het streng verboden Belgisch Nederlandse woorden (bv. "patat" voor "aardappel") te gebruiken in opstellen en dergelijke.
Je slaat hier vanalles door elkaar. 'Patat' is heus geen 'Algemeen Belgisch Nederlands' (jouw term!) voor 'aardappel', dat is een puur regionale variant, weinig meer dan dialect.
Dieselfreak schreef: Volledig mee eens. Ik haat het dat iedereen steeds van "Algemeen Nederlands" spreekt, als het feitelijk om Verkavelingsvlaams gaat:

"Ik woon in een hoed uis in Hullehem."
"Kijk, t vliegt daar ne vohel."
"Der sta ne camion me ne platten band op de pechstrook van d'autostrade."
"K eb heen hoesting."
"Ik ben in Kortrijk heboorn."
"Zij je-hij da?"
"K zal ekik t opeetn."
"W'ebbn nen ond."

Dát verstaat men in mijn streek onder Algemeen Nederlands...
West-Vlaanderen (grotendeels ook 'mijn' streek, ter informatie) is nog een geval apart. De tussentaal ('Verkavelingsvlaams') is daar een stuk minder doorgedrongen dan in pakweg Brabant en Antwerpen. Dat heeft negatieve gevolgen (West-Vlamingen die pretenderen Standaardnederlands te spreken maar eigenlijk zwaar West-Vlaams getint spreken, nog niet eens 'tussentaal', zoals de voorbeelden die jij vermeldt), maar ook positieve gevolgen, want West-Vlamingen die wat taalbewust zijn hebben de neiging om eerder direct naar 'echt' Standaardnederlands te grijpen en niet naar die Brabantse tussentaal. Maar ook dat gaat achteruit, want die tussentaal is meer en meer aan het doordringen in het westen.
Dieselfreak schreef: O ja? Eénklanken worden bijna systematisch omgevormd tot tweeklanken: "Neej, er is geen broowd meer."
Dat heeft weinig met 'Standaardnederlands' te maken (de woorden en constructies zijn hetzelfde, zeg maar), maar is eerder een uitspraakvariant. Dat is breed geaccepteerd in het taalgebied, dat er - los van de gebruikte taal zelf - een belangrijk verschil in uitspraak is. De eenklanken die enigszins gediftongeerd worden zijn trouwens een vrij recente ontwikkeling en ze zijn nog niet echt geaccepteerd in verzorgde taal. Denk maar bijvoorbeeld het 'poepsjieke' Wassenaarse Nederlands (dat van koningin Beatrix, bijvoorbeeld), daar hoor je geen gediftongeerde monoftongen in.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: hollanderhaat

Bericht door Dieselfreak »

MIVB-reiziger schreef:En van het tweede moet je me toch eens een paar bronnen geven.
Algemeen Belgisch Nederlands
MIVB-reiziger schreef:Je slaat hier vanalles door elkaar. 'Patat' is heus geen 'Algemeen Belgisch Nederlands' (jouw term!) voor 'aardappel', dat is een puur regionale variant, weinig meer dan dialect.
Toch wel, kijk maar in de Van Dale:

pa·tat (de)
1 (geen meervoud) in reepjes gesneden en vervolgens in gesmolten vet of olie gebakken aardappels
2 (patatten) (in België; informeel) aardappel
3 (patatten) (in België; informeel) klap, slag


Dat de eerste betekenis in Vlaanderen zo goed als onbestaande is wordt natuurlijk níet vermeld. :evil:
MIVB-reiziger schreef:maar ook positieve gevolgen, want West-Vlamingen die wat taalbewust zijn hebben de neiging om eerder direct naar 'echt' Standaardnederlands te grijpen en niet naar die Brabantse tussentaal. Maar ook dat gaat achteruit, want die tussentaal is meer en meer aan het doordringen in het westen.
Klopt deels wel, hier spreekt iedereen, maar dan ook echt íedereen, behalve ik, plat West-Vlaams, maar áls zo iemand dan AN probeert te spreken is het vaak wel écht AN.
De ouders van mijn moeder hebben bewust mijn moeder niet in het dialect opgevoed. Ze besloten haar "Alhemeen Nederlands" te leren, dat wil zeggen: zoals de voorbeelden die ik gaf. En zo spreek ik nu dus ook. Als ze toch besloten hun dialect de nek om te draaien, waarom kozen ze dan niet voor écht Algemeen Nederlands?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

hollanderhaat

Bericht door dekooiker »

Mannekes!
'Zuiver' Nederlands bestaat eigenlijk niet want...taal is altijd in beweging!
Om maar te zwijgen van de regionale dialecten.
Ikzelf hou van het taaltje dat de Westfluten eruit slagen al woon ik in het Antwerpse.
Dieselfreak haalt een mooi voorbeeld aan over hoe het eraan toegaat: dat de eerste betekenis in Vlaanderen nooit of te nimmer gebruikt wordt, wordt verzwegen ofwel weten de samenstellers niet hoe Vlaanderen taal aanwendt.


De mensen die menen dat ze 'de Hollanders' belachelijk moeten maken en zichzelf als beter zien, mogen mij eens uitleggen naar waar ze op vakantie zijn geweest.
Meestal Turkije, Griekenland, Spanje.
Stel u voor dat de mensen daar hetzelfde over ons denken, dan staan we nogal ver van huis.
En als een buitenlandse vrachtwagenbestuurder de weg niet direkt weet dan stop ik mijn busje (het volk daarop wacht wel zenne) en leg de weg uit.
Maar Katastroof mag van mij blijven zingen :D
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: hollanderhaat

Bericht door Steven »

en toch blijken wij als vlamingen ondanks al onze uitspraken(dialect, tussentaal of AN) een grotere woordenschat te hebben als Nederlanders. kortweg ons woordenboekje is dikker als dat van hun.
Fles

Re: hollanderhaat

Bericht door Fles »

Steven schreef:ons woordenboekje is dikker als dat van hun.
Ik zal verder wel zwijgen, goed? ;)
Plaats reactie