Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS
Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS
do 15/05/08 - De Vlaamse overheid en de NMBS hebben samen met Kortrijk, Roeselare, Brugge en Oostende een voorstel klaar voor een betere spoorverbinding met de Noord-Franse stad Rijsel. Daar wordt al sinds jaren op aangedrongen.
Momenteel zijn er te weinig verbindingen vanuit de provincie West-Vlaanderen.
Een kaartje voor Rijsel kost ook te veel en de rit duurt te lang. Maar daar zou binnenkort verandering in kunnen komen.
"We willen alvast vanuit Kortrijk van een uurfrequentie naar een halfuurfrequentie gaan", zegt Griet Lannoo van de intercommunale Leiedal, het samenwerkingsverband van twaalf West-Vlaamse gemeenten op gebied van ruimtelijke ontwikeling. "Ook willen de prijs aanpassen en de rit iets sneller laten verlopen."
Het voorstel vertrekt nu naar de Franse overheid.
Momenteel zijn er te weinig verbindingen vanuit de provincie West-Vlaanderen.
Een kaartje voor Rijsel kost ook te veel en de rit duurt te lang. Maar daar zou binnenkort verandering in kunnen komen.
"We willen alvast vanuit Kortrijk van een uurfrequentie naar een halfuurfrequentie gaan", zegt Griet Lannoo van de intercommunale Leiedal, het samenwerkingsverband van twaalf West-Vlaamse gemeenten op gebied van ruimtelijke ontwikeling. "Ook willen de prijs aanpassen en de rit iets sneller laten verlopen."
Het voorstel vertrekt nu naar de Franse overheid.
Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS
Een halfuurfrequentie Kortrijk - Rijsel lijkt me niet zo'n slecht idee. In de praktijk zou dat erop neer kunnen komen dat je beide huidige IC-C's (dus Oostende - Kortrijk en Antwerpen - Kortrijk, afwisselend verder naar Rijsel) alletwee elk uur doortrekt naar Rijsel.
Het probleem is dan alleen dat je een van beide verbindingen een halfuur zult moeten verleggen als je echt om de 30 minuten wilt rijden tussen Kortrijk en Rijsel. Voor Oostende is dat enigszins problematisch omdat er nu de aansluiting is met de IC-E in Brugge (en het zou ook betekenen dat de drie IC-treinen in Oostende bijna gelijktijdig vertrekken...), dus misschien is het beter dat die naar Antwerpen verlegd wordt. De spreiding tussen de IG-C/G/O op de as Gent - Antwerpen is nu 29/17/14 minuten; als de IC-C een halfuur vroeger rijdt, wordt dat 16/13/31, dus weinig verschil met nu (maar natuurlijk nog altijd niet ideaal). Alleen de spreiding met de IR-f op Kortrijk - Gent zou verloren gaan; nu zitten er 35/25 minuten tussen het vertrek van beide in Kortrijk, dat zouden er maar 5/55 worden. Vanuit Gent zou er wel een kleine verbetering zijn; daar is het nu 12/48, dat zou 18/42 worden.
Een ander probleem: het materieel. Kunnen er genoeg 25kV-MS96's vrijgemaakt worden? Want anders zullen ze de 12'en weer van stal moeten halen...
Het probleem is dan alleen dat je een van beide verbindingen een halfuur zult moeten verleggen als je echt om de 30 minuten wilt rijden tussen Kortrijk en Rijsel. Voor Oostende is dat enigszins problematisch omdat er nu de aansluiting is met de IC-E in Brugge (en het zou ook betekenen dat de drie IC-treinen in Oostende bijna gelijktijdig vertrekken...), dus misschien is het beter dat die naar Antwerpen verlegd wordt. De spreiding tussen de IG-C/G/O op de as Gent - Antwerpen is nu 29/17/14 minuten; als de IC-C een halfuur vroeger rijdt, wordt dat 16/13/31, dus weinig verschil met nu (maar natuurlijk nog altijd niet ideaal). Alleen de spreiding met de IR-f op Kortrijk - Gent zou verloren gaan; nu zitten er 35/25 minuten tussen het vertrek van beide in Kortrijk, dat zouden er maar 5/55 worden. Vanuit Gent zou er wel een kleine verbetering zijn; daar is het nu 12/48, dat zou 18/42 worden.
Een ander probleem: het materieel. Kunnen er genoeg 25kV-MS96's vrijgemaakt worden? Want anders zullen ze de 12'en weer van stal moeten halen...

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS
je kan ook met Frans materieel gaan rijden he 
gr, Steve

gr, Steve
Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS
En de 12'en worden niet van stal gehaald, hé.
Doen nog genoeg HKM (cargo)-diensten momenteel.
Maar inderdaad; waarom altijd NMBS-materiaal?
Alleen: heeft SNCF wel 3kV materiaal?
BDJ
Doen nog genoeg HKM (cargo)-diensten momenteel.
Maar inderdaad; waarom altijd NMBS-materiaal?
Alleen: heeft SNCF wel 3kV materiaal?
BDJ
Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS
Bartjedj, uit welke krant of andere bron komt dit?Bartjedj schreef:"We willen alvast vanuit Kortrijk van een uurfrequentie naar een halfuurfrequentie gaan", zegt Griet Lannoo van de intercommunale Leiedal, het samenwerkingsverband van twaalf West-Vlaamse gemeenten op gebied van ruimtelijke ontwikeling.
Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS
En anders gewoon dieselen natuurlijkBartjedj schreef: Alleen: heeft SNCF wel 3kV materiaal?

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS
Ach, MS96 met een nr boven de 500 kan relatief eenvoudig 2-spanningsmaterieel worden: blok beton eruit, trafo erin, KVB erbij, klaar!
Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS
rest de vraag of ze die kosten willen doenFLV-FGSP schreef:Ach, MS96 met een nr boven de 500 kan relatief eenvoudig 2-spanningsmaterieel worden: blok beton eruit, trafo erin, KVB erbij, klaar!

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS
Ik zie de SNCF al zo met AGCtjes naar Kortrijk rijden.Fles schreef:En anders gewoon dieselen natuurlijkBartjedj schreef: Alleen: heeft SNCF wel 3kV materiaal?


-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS
ze kunnen er misschien die niet gebruikte eurostar voor gebruiken





Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS
da is nogal flauwtjestreinbruno schreef:ze kunnen er misschien die niet gebruikte eurostar voor gebruiken![]()
![]()

Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS
Hallo,
Oeioeioei, maar dan ga je Dirupo en dezijnen op je dak krijgen! Een verbinding van Wallonië naar Lille afpakken voor een extra Vlaamse verbinding... Dat zal niet gaan vrees ik....
Groeten,
Joris De Mol
Oeioeioei, maar dan ga je Dirupo en dezijnen op je dak krijgen! Een verbinding van Wallonië naar Lille afpakken voor een extra Vlaamse verbinding... Dat zal niet gaan vrees ik....
Groeten,
Joris De Mol
Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS
En Di Rupo zou gelijk hebben hé...Joris schreef:Hallo,
Oeioeioei, maar dan ga je Dirupo en dezijnen op je dak krijgen! Een verbinding van Wallonië naar Lille afpakken voor een extra Vlaamse verbinding... Dat zal niet gaan vrees ik....
Groeten,
Joris De Mol
(voor één keer dan)
Een eenvoudige oplossing lijkt me : de IR f doortrekken naar Lille.
Dan is er een goede halfuurfrequentie tussen Kortrijk en Lille, zonder iets aan de IC C/C' te moeten veranderen... Maar dat lukt niet met het materiaal waarmee IR f vandaag gereden wordt vermoed ik ?
Goedenavond.
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: Binnenkort vlotter naar Rijsel met de NMBS
als ze er een 12 ipv 21 achterhangen en er een geschikte stuurstand aanhangen misschien...
maarja, de 12 zit nu bij de goederen en laat die daar maar blijven...
zou misschien wel niet slecht zijn omdat mechelen, dendermonde, wetteren dan ook een rechtstreekste verbinding heeft met lille.
laat maar gewoon DMT'tjes rijden
of misschien kan men ook de metro die tot tourcouing rijdt een paar kilometer doortrekken tot moeskroen.
misschien wel handig voor de pendelaars: goedkoop ticket, stopt op meerdere plaatsen in rijsel, en misschien ook sneller
en voor de personen die verder komen als moeskroen/kortrijk zal een trein per uur zeker volstaan

maarja, de 12 zit nu bij de goederen en laat die daar maar blijven...
zou misschien wel niet slecht zijn omdat mechelen, dendermonde, wetteren dan ook een rechtstreekste verbinding heeft met lille.
laat maar gewoon DMT'tjes rijden

misschien wel handig voor de pendelaars: goedkoop ticket, stopt op meerdere plaatsen in rijsel, en misschien ook sneller


