nieuwstopic?!

rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

InnoTrans 2008 mit vielen Weltpremieren (27.05.2008)
Auf Weltpremieren bei Zügen und Straßenbahnen sowie weitere technologische Spit- zenleistungen dürfen sich die Besucher der InnoTrans 2008 in Berlin freuen. Die Tore zur international führenden Leis- tungsschau der Schienenver- kehrstechnik öffnen sich in vier Monaten am 23. September 2008.
Höhepunkt wird sicher der neue Hochgeschwindigkeitszug AGV von Alstom sein. Der 360 km/h schnelle einstöckige Zug besitzt sowohl Gelenkfahrgestelle als auch ein neu verteiltes Antriebssystem. Weiter wird der neue Coradia Lirex für die DB AG vorgestellt, der sich gerade im Zulassungsprozess befindet. Bombardier zeigt auf dem Freigelände erstmals den neuen Regionaltriebwagen Talent 2 sowie die neue Straßenbahn für Berlin aus der Flexity-Familie. Der rund 600 m² große Hallenstand zeigt energiesparende Lösungen für den Bahnbetrieb wie den Mitrac Energy Saver oder die Zugsteuerung EBI Drive, die auch „erfahren“ werden kann. Für Siemens wird in Berlin der neue Desiro ML für Keolis Premiere haben. Mit diesem Fahrzeugtyp hatte kürzlich Siemens einen großen Erfolg in Belgien erzielen können. Vossloh hat bislang zwei Produkte für das Freigelände angekündigt: die neu entwickelte dreiachsige Rangierlok G 12-6 sowie den zusammen mit der schweizerischen Firma Carrosserie Hess entwickelten, 24 m langen Hybrid-Doppel-Gelenkbus, der aktuell in Hamburg zu Testzwecken eingesetzt wird. Voith Turbo zeigt seine neue speicherprogrammierbare Fahrzeugsteuerung TracSys sowie Front-End-Lösungen aus dem Bereich Scharfenberg.
bron: http://www.eurailpress.com/news/news.php3?id=20294

> Nieuws
"De hele dag file tegen 2030"
Tegen 2030 doen we nog een vijfde meer verplaatsingen met de wagen en zal er nog eens de helft meer vrachtvervoer op onze wegen rijden. Dat heeft het Federale Planbureau berekend. Nu rijden we samen zo'n 112 miljard kilometer, dat zou met 17 procent toenemen.
Vergrijzing en vrachtvervoer
Die stijging is niet te wijten aan het woon-werk- of woon-schoolverkeer. Dat gaat met amper 10% groeien. Maar we zullen meer rondrijden voor vrije tijd, boodschappen, vakantie (+22%). Hier rekent het planbureau vooral op het effect van de vergrijzing. Er komen dus steeds meer gepensioneerden op de weg. En we zullen nog individueler gaan rijden. Het vrachtvervoer dreigt zelfs met de helft toe te nemen, vooral internationaal. Het vervoer per spoor zal toenemen, terwijl de binnenvaart onveranderd blijft.
Kilometerheffing
Verkeersdeskundigen voorspellen dat files 's morgens heel vroeg zullen beginnen en de hele dag zullen duren. Het Planbureau hield geen rekening met eventuele beleidsingrepen zoals de kilometerheffing, maar wel met de stijgende brandstofprijzen. (belga/bf)
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... 030-.dhtml

Deutsche Bahn duidt banken aan voor beursgang
Deutsche Bahn heeft vier grootbanken uitgekozen voor zijn gedeeltelijke privatisering. Het gaat om Deutsche Bank, Goldman Sachs, Morgan Stanley en UBS. In de komende acht maanden worden nog enkele andere banken aan dat lijstje toegevoegd.
Naar verluidt zou de beursgang op 5 november van start gaan. 24,9% van het reizigers- en goederenvervoer wordt geprivatiseerd. Het spoorwegnet en alle stations blijven in handen van de overheid.
Publicatiedatum: 28 mei 2008
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id21374-Deut ... sgang.html

> Nieuws
NMBS vervoerde 206,5 miljoen reizigers in 2007
De nationale spoorwegmaatschappij NMBS heeft 206,5 miljoen passagiers vervoerd in 2007. Dat meldt de Federale Overheidsdienst Economie. Daarmee is ruim voldaan aan de vereiste die in de nieuwe beheersovereenkomst werd ingeschreven.
In de beheersovereenkomst 2008-2012 wordt bepaald dat de NMBS op het binnenlandse net tegen 2012 een kwart meer reizigers moet vervoeren dan in 2006. Dat komt neer op een stijging van 4,1 procent per jaar, een doelstelling die in 2007 met een procentpunt werd overschreden. De NMBS vervoerde 192,2 personen op de nationale verbindingen. Het aantal spoorweggebruikers is in tien jaar tijd gestegen met 44 procent.
Het grootste deel van de passagiers op het binnenlandse net (186,5 miljoen) reisde in tweede klasse. Nauwelijks 5,7 miljoen reizigers kozen voor eerste klasse. De inkomsten van de NMBS bedroegen 761 miljoen euro. In dat bedrag is de overheidsdotatie niet inbegrepen. Het aantal personeelsleden daalde sinds 1997 met 9 procent tot 36.702. Het spoorwegnet werd sindsdien 48 kilometer korter. (belga/bf)
28/05/08 13u19
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... 2007.dhtml
Accelerat
Berichten: 2778
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Accelerat »

Treinen NS komende jaren uitgerust met camera's
Uitgegeven: 27 mei 2008 22:50
Laatst gewijzigd: 27 mei 2008 23:46

UTRECHT - Alle treinen van de Nederlandse Spoorwegen worden de komende jaren uitgerust met cameratoezicht. De videocamera's komen in al het nieuwe materieel dat de spoorwegen hebben besteld.
ANP

Bestaande treinen krijgen camerasystemen zodra ze aan de beurt zijn voor renovatie. Dat meldt de Volkskrant woensdag. Een woordvoerder van de NS heeft het bericht bevestigd.

Volgens de woordvoerder is cameratoezicht steeds meer gemeengoed in het openbaar vervoer. Trams, bussen en metrolijnen zijn er vaak al mee uitgerust. "We willen graag nog even terugzien wat er in een trein is gebeurd'', aldus de zegsman.

Nieuw

De NS introduceert eind 2008 de nieuwe Sprinter op het spoornet. Er gaan 99 van deze stoptreinen rijden, allemaal voorzien van videosystemen.

Ook in de nog te ontwikkelen nieuwe Intercity's worden camera's geïnstalleerd. De reeds bestelde nieuwe dubbeldekkers die dit jaar worden geleverd hebben geen videotoezicht. De order was al enige tijd geleden gedaan.

Ernstige incidenten

Jaarlijks wordt de NS geconfronteerd met 4400 gevallen van wangedrag en vernieling door reizigers. Daarnaast zijn er zeshonderd 'ernstige incidenten', waarbij geweld wordt gebruikt.

De NS vervoert 350 miljoen reizigers per jaar.
(c) ANP

Bron: http://www.nu.nl/news/1586606/37/Treine ... a%27s.html
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

Deutsche Bahn binnenkort van China naar Duitsland
Na een succesvolle test in januari wil Deutsche Bahn nog dit jaar zijn treinen op regelmatige basis tussen Duitsland en China laten rijden. Volgens de Duitse nationale spoormaatschappij is een transittijd van 15 dagen zeker haalbaar.
Terwijl de testtreinen van Peking naar Hamburg spoorden werd voor de nieuwe dienst de terminal in Berlin-Großbeeren als centraal omslagpunt uitgekozen.
Voor transporten tussen China en Europa kan het spoor qua kosten zeker niet concurreren met het maritieme vervoer. De Euraziatische treinen zullen immers maar maximaal 140 containers kunnen laden. Grote voordeel is echter het tijdsaspect. Een schip heeft vaak vijf weken nodig om richting West-Europa te varen, terwijl 15 dagen voor een trein volstaan. "Voor bepaalde tijdkritische goederen die te groot zijn voor het vliegtuig is het spoorvervoer dan ook zeker de beste optie", stelt Norbert Bensel, voorzitter Transport en Logistiek bij Deutsche Bahn.
De Duitse spooroperator zal voor de nieuwe verbinding samenwerken met China United International Railway Container Transport (CUIRC), waarin het een belang heeft van 8%. Die laatste plant onder meer de oprichting van 18 vrachtterminals in China.
(Zie De Lloyd van 30/05/08)
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id21386-Deut ... sland.html
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

BAG-SPNV: Fernverkehr muss bei Privatisierung gesichert werden
(29.05.2008)
Die Bahnprivatisierung nach dem Holdingmodell kann nach Auffassung der BAG-SPNV nur der erste Schritt einer Bahnstrukturreform sein. „Wir benötigen eine klare Trennung zwischen unternehmerischer und staatlicher Verantwortung“, forderte BAG-SPNV-Präsident Bernhard Wewers. Nötig sei, so Wewers, dass auch nach der Bahnprivatisierung ein Mindestangebot im Fernverkehr erhalten bleibe. Ohne Vorgaben des Staates würde die Deutsche Bahn AG weitere Intercity-Verbindungen in der Region unter dem Renditedruck streichen. „Das bewährte Bestellermodell aus dem Nahverkehr kann auch auf den regionalen Fernverkehr übertragen werden“, schlägt Wewers vor.
Sorge bereitet den Bestellern im Nahverkehr weiter die Qualität der Infrastruktur. Die geplante Leistungs- und Finanzierungsvereinbarung zwischen Bund und DB AG müsse streckenbezogene Vorgaben zu Qualität und Kapazität des Netzes beinhalten. „Ohne diese Vorgaben wird ein flächendeckendes Bahnnetz keinen Bestand haben“, fürchtet Wewers.
Außerdem müssen die bestehenden Doppelmandate zwischen der staatlichen DB-Holding und der dann teilprivatisierten Transporttochter aufgelöst werden. Vorstandsvorsitzender und Finanzvorstand sind derzeit personenidentisch besetzt. Hierin sehen die Besteller im Nahverkehr einen unlösbaren Interessenskonflikt
bron: http://www.eurailpress.com/news/news.php3?id=20307

Destatis: Mehr Güter auf der Bahn
(29.05.2008)
Auf dem deutschen Schienennetz wurden im ersten Quartal 2008 insgesamt 94,8 Mio. t bei einer Verkehrsleistung von 29,5 Mrd. tkm transportiert. Wie das Statistische Bundesamt (Destatis) mitteilt, waren das 5,0 % oder 4,5 Mio. t mehr als im entsprechenden Vorjahreszeitraum, der Zuwachs der Verkehrsleistung belief sich auf 2,9 %. Die Zunahme hat sich im Vergleich zum Vorjahr leicht abgeschwächt: Hier war die Beförderungsmenge um 6,2 % und die Beförderungsleistung um 11,3 % gestiegen. Mit den genannten Werten ergab sich im ersten Quartal 2008 eine geringere Transportweite pro Tonne als im entsprechenden Vorjahreszeitraum (2008: 311 km; 2007: 318 km).
Alle Hauptverkehrsverbindungen verzeichneten im Vergleich zum ersten Quartal 2007 mehr Transportaufkommen: Der Binnenverkehr war mit + 6,2 % wesentlicher Wachstumsträger und erreichte 59,0 Mio. t. Die Güterströme mit Auslandsbezug zeigten mit + 3,1 % ein unterdurchschnittliches Wachstum und umfassten 35,8 Mio. t. Die größte Zunahme wurde hierbei mit 16,0 Mio. t im Empfang gemessen (+ 4,8 %). Der grenzüberschreitende Versand (14,6 Mio. t) erhöhte sich um 1,5 %, der Transitverkehr (5,2 Mio. t) wuchs um 2,8%.
Besndere Wachstumsimpulse gingen wieder vom kombinierten Verkehr aus: Der Transport von Containern erreichte von Januar bis März 2008 ein Volumen von 15,9 Mio. t (+ 8,5 % inklusive Behältergewichte). Befördert wurden 1,5 Mio. TEU (+ 9,6 %). Die tonnenkilometrische Leistung im kombinierten Verkehr (8,0 Mrd. tkm) stieg um 8,6 %. Die durchschnittliche Beförderungsweite lag mit 504 Kilometern (+ 0,1 %) weit über dem Wert der gesamten Transporte.
Die genauen Zahlen mit den einzelnen Gutarten können bei Destatis eingesehen werden.
bron: http://www.eurailpress.com/news/news.php3?id=20308

Regions to own local services
29 May 2008
POLAND: Ownership of the state railway's regional passenger business PKP PR is to be transferred from the national to provincial governments under a restructuring programme which was approved by parliament on May 15.
Railway holding company PKP SA is to be paid 2·16bn zoty from the state budget to cover the costs of socially-desirable but commercially unviable passenger services which were operated by PKP PR but not paid for in 2001-04. An additional 1·86bn zoty loan will be provided to PKP SA, and then repaid to the treasury in the form of shares in PKP PR and infrastructure manager PKP PLK. This will leave PKP PR free of debts by the end of this year.
The treasury's shares in PKP PR will then be transferred to the voivodships, allocated in proportion to each region's size, population, length of railway and average train-km operated during the last three years.
The voivodships will be able to award PKP PR contracts to provide rail services according to local needs and financial capabilities, or award contracts to independent operators.
In readiness for the reform, responsibility for PKP's inter-regional services will be transferred from PKP PR to PKP Intercity this year. PKP Cargo locomotives which are used on passenger trains will be transferred to the two passenger businesses.
The Ministry of Infrastructure said the reforms will improve efficiency and help tailor services to local needs by combining the currently separate functions of planning, service specification, pricing and subsidy within a given region. Funding structures will also be more transparent.l
bron: http://www.railwaygazette.com/p_single/ ... vices.html

Hyundai Rotem hands over Turkish DMU
29 May 2008 Afbeelding TURKEY: The first of 12 diesel multiple-units ordered from South Korean rolling stock manufacturer Hyundai Rotem was formally handed to Turkish state railway Director General Süleyman Karaman at a ceremony in Seoul on May 22.
The €42m order for the 140 km/h two-car air-conditioned DMUs for inter-regional services was placed in 2005, using a loan from the European Investment Bank.
TCDD will deploy the DMUs on the Adana - Mersin, Kirikkale - Ankara, Kütahya - Eskisehir and Denizli - Izmir routes. Each trainset has around 140 seats, and offers passengers video and radio entertainment as well as internet access.
bron: http://www.railwaygazette.com/p_single/ ... h_dmu.html
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Joris »

Hallo,
Vandaag (gisteren eigenlijk al...) zorgden hevige onweders in Duitsland voor porblemen met het spoorverkeer.
De video: http://www.zdf.de/ZDFmediathek/content/ ... Popup=true
(en blijkbaar is het opweg naar onze richting...).
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Wover

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Wover »

Joris schreef: (en blijkbaar is het opweg naar onze richting...).
Groeten,
Joris De Mol
Dat valt nog wel mee voorlopig:

http://www.blitzortung.de/index.php?sta ... p=0&lang=e (normaal worden blikseminslagen in geel, oranje of rood weergegeven, bij een serieus onweer kan je tot 1000 inslagen per uur hebben).

http://www.meteox.be/
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

> Nieuws
MIVB gaat nachtnet Noctis hervormen
De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB gaat de komende maanden haar nachtnet Noctis hervormen. Ook de tarieven kunnen wijzigen, maar dat zal niet voor februari 2009 gebeuren. Dat is vandaag vernomen na afloop van de Brusselse ministerraad.
Nog zeker een jaar
Sinds een jaar zet de MIVB op 20 lijnen nachtbussen in tussen middernacht en drie uur vrijdag- en zaterdagnacht. Bedoeling is dat het nachtnet voor 80 procent kostendekkend is, maar nu is dat maar voor 10 procent het geval. Toch gaat de Brusselse regering Noctis noch minstens een jaar voortzetten. Er komen wel aanpassingen en minister van Mobiliteit Pascal Smet zal die morgen voorstellen. (belga/eb)
29/05/08 20u53
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... rmen.dhtml

Leasing firm sells European arm
31 May 2008
ALLCO: Bank of Tokyo-Mitsubishi UFJ company BTMU Capital Corp has paid US$112m to acquire the European rail leasing business of Allco Finance Group, the companies announced on May 1.
The London-based European arm of Australian asset leasing firm Allco has 12 Bombardier Traxx F140 AC locos on order which will be delivered to Dillen & Le Jeune by December 31, five EMD Class 66s to be delivered to UK operator Fastline Freight this month, and 10 Class 66s for Freightliner. Two Vossloh Euro 4000 locos are destined for use in Scandinavia. All are subject to long-term operating leases.
'We believe that in the immediate term our efforts are more appropriately allocated to our US rail business that represents over 50% of our assets under management', said Mark Worrall, Global Head of Rail for Sydney-based Allco. 'We are delighted with the sale, which extends our relationship with Btmucc who provide funding for our US rail business and will employ our European rail team.'
CAPTION: Freightliner has ordered 10 EMD Class 66 locos to be financed by Allco. Three are already in service in Britain, with the remainder due in the next month.
bron: http://www.railwaygazette.com/it_single ... n_arm.html

Turnout acquisitions
01 Jun 2008
VOESTALPINE: Two acquistions have been announced by Voestalpine, strengthening its poistion in the turnout market. The Austrian company has acquired a majority holding in Mexican turnout and specialist track component maker DAMY Cambios de Vía, which has 120 employees and annual revenues of about €5m.
The 51% majority interest in the company is held by the VAE Nortrak North America business. Voestalpine said the acquisition 'represents the final step in the intense and long-time business relations between the two companies'. VAE now has 37 production sites worldwide.
Voestalpine has also acquired a 60% stake in CDS Rail, a UK-based firm which specialises in technology for real-time monitoring of trackside assets.
bron: http://www.railwaygazette.com/it_single ... tions.html

Long-term TGV plans
02 Jun 2008
FRANCE: Legislation being drawn up following the national environmental summit at the end of 2007 (RG 12.07 p743) confirms that another 2 000 km of high speed lines will be launched by 2020.
New lines listed in the first of three draft laws unveiled on April 30 by Jean-Louis Borloo, Minister of State for Ecology, Energy, Sustainable Development & Land Use Planning, include: Tours - Bordeaux; Montpellier - Perpignan; the Nîmes and Montpellier bypass; Bretagne - Pays de la Loire; the second section of LGV Est from Baudrecourt to Strasbourg; the eastern, southern and western branches of LGV Rhin-Rhône; Provence - Alpes - Côte d'Azur; Bordeaux - Toulouse; Bordeaux - Hendaye; and a line round the south of Paris linking LGV Atlantique with LGV Interconnexion and LGV Paris - Sud-Est.
A further package of 2 500 km of new lines is to be prepared for implementation in the longer term; this includes the Lyon - Torino project with its base tunnel, a line from Poitiers to Limoges, and a Paris - Calais via Amiens route.
The draft law also calls for three autoroutes ferroviaires. This would see extension to the Lyon area of the existing transalpine shuttle service on the 175 km Fréjus corridor between Aiton-Bourganeuf in France and Orbassano in Italy, expansion of the Perpignan - Luxembourg Lorry Rail service launched in March 2007 and development of a third route linking the Basque region with Paris and northern France.
Projects in Ile de France include upgrading of Line 13 of the Paris metro, extension of Paris RER Line E westwards towards Normandie and construction of an orbital automated metro round the capital.
Provincial cities at present have a total of 329 km of tram and segregated bus routes. The draft law envisages that this will increase to 1 800 km at a cost of €18bn, and the government proposes to contribute €2·5bn towards an initial funding tranche of €12bn by 2020.
Finally, the legislation will establish a Rail Regulator to deal with competition between different operators.
bron: http://www.railwaygazette.com/p_single/ ... plans.html

> Nieuws
De Lijn wil nachtvervoer naar Leuven uitbreiden
De Lijn Vlaams-Brabant vraagt de Vlaamse overheid middelen om het nachtvervoer van en naar Leuven tijdens het weekend gevoelig uit te breiden. De Lijn wil 6 nieuwe nachtlijnen inleggen, het traject verlengen van 5 bestaande lijnen en de frequentie verhogen op twee nachtlijnen.
De Lijn heeft bij de Vlaamse overheid een projectvoorstel ingediend waarvan verwacht wordt dat dit het aantal nachtreizigers van en naar Leuven zal uitbreiden van 90.000 tot 145.000. (belga/bdr)
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... iden.dhtml

02/06/08 12u55
José Syr ontfermt zich over B-Cargo, Geert Pauwels over vrachtstrategie
De vrachtdivisie van de NMBS heeft een nieuwe baas, José Syr, die de productie van B-Cargo de jongste jaren met succes geleid heeft. De algemene coördinatie van de strategie van B-Cargo werd door Marc Descheemaecker toevertrouwd aan Geert Pauwels (IFB en TRW).
Albert Counet, die B-Cargo de jongste vijf jaar grondig geherstructureerd heeft, gaat zich voortaan toeleggen op de lancering van Xpedys, het filiaal gespecialiseerd in spoor- en binnenvaartlogistiek voor de segmenten Droge Bulk en Metaal.
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id21418-Jos_ ... tegie.html
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

CAF Class 121 on test
03 Jun 2008
SPAIN: With the aim of placing the first four sets into service this October, RENFE has begun dynamic trials of the Class 121 EMU on the Mirando de Ebro - Irún route. The national operator is taking delivery of 29 Class 121s, similar to the Class 120 supplied by CAF and Alstom (RG 7.06 p373), but equipped with two transformers and four power blocks to offer enhanced redundancy.
Designed to operate medium-distance services on the high-speed and conventional networks, each four-car Class 121 offers a total of 280 seats (plus two wheelchair spaces), all in Tourist class. Riding on CAF Brava bogies able to change gauge at speeds up to 30 km/h, the Class 121 is rated at 4 000 kW under 25 kV AC catenary and 2 700 kW under 3 kV DC.
Maximum speed is 220 km/h on the conventional network and 250 km/h on high speed lines. The Class 121 is equipped for ETCS Level 1 and 2 signalling, as well as LZB and the ASFA automatic train protection system.
ADIF is providing its Talgo XXI test train for a series of demonstration runs that the manufacturer will be undertaking on the 256 km Cagliari - Sassari route in Sardinia. Patentes Talgo will supply technicians to assist the ADIF drivers.
bron: http://www.railwaygazette.com/p_single/ ... _test.html

Deutsche Bahn eist 15 miljard euro voor infrastructuur
Volgens het "Rapport Competitie 2008" van Deutsche Bahn zijn de spoorvrachtvolumes in 2007 met 7,1% gestegen en bedraagt het marktaandeel van het spoor in het goederenvervoer in Duitsland momenteel 17,3%.
Hoewel privé-operatoren op de vrachtmarkt een sterkere stijging noteerden (+28,7%) dan de historische operator (+2,9%) verheugt Deutsche Bahn zich niettemin over de gezonde rivaliteit die de liberalisering van de markt teweegbracht. De minder rendabele geïsoleerde wagons, die 40% van de markt vertegenwoordigen, blijven echter het jachtterrein van DB.
Opdat het spoor de tegen 2015 verwachte volumegroei zou aankunnen, zal de Duitse staat echter diep in de portemonnee moeten tasten. DB becijferde de investeringsnood op 15 mrd EUR, hetzij het driedubbele van wat momenteel in het budget is voorzien. (Zie De Lloyd van 06.06.08)
Publicatiedatum: 4 juni 2008
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id21439-Deut ... ctuur.html

Local routes go private
04 Jun 2008
GERMANY: Veolia Verkehr has won a contract to provide about 40% of local rail services in the Leipzig region for two years from December 2009. The private company will take over 12 routes totalling 219 km from DB Regio and operate around 3 million train-km a year.
The Leipzig transport authority had originally planned to let a contract to coincide with completion of the €571m cross-city tunnel, when S-Bahn and other local services will be reorganised. Delays in building the tunnel mean that a two-year gap between contracts has opened up, and Veolia negotiated an interim deal running to 2011.
A fresh round of tenders is expected for the future Mitteldeutsche S-Bahn network which will operate through the tunnel, and Veolia's Regional Operations Manager Andreas Trillmich has confirmed that his company will submit a bid when the tender is issued.
Local trains along the right bank of the River Rhein between Frankfurt, Wiesbaden and Koblenz will be run by Vias GmbH from December 2010. The company, owned 50% by Rurtalbahn GmbH and 50% by Frankfurt city transport operator VGF, will operate 2·1 million train-km a year, taking over from DB Regio. Air-conditioned EMUs will run at hourly intervals with additional services during peak hours.
bron: http://www.railwaygazette.com/p_single/ ... ivate.html

Northrail: Lokpool für gebrauchte Rangierlokomotiven
(05.06.2008)
Mit der northrail GmbH ist ein neuer Partner für Beschaffung, Verwaltung und Vermietung von Diesellokomotiven für den wachsenden Güterverkehr auf der Schiene auf dem Markt. Der Lokpool von northrail setzt den Schwerpunkt auf Lokomotiven für Rangier- und Zustelldiensts sowie für Güterzugleistungen auf der „letzten Meile“ und nutzt dabei, so Geschäftsführer Ulrich Krey, hauptsächlich gute gebrauchte Maschinen aus dem In-und Ausland. Tätigkeitsfeld von northrail ist trotz des Namens Deutschland und das angrenzende Ausland.
Northrail ist ein im April gegründetes Gemeinschaftsunternehmen der Paribus Beteiligungen GmbH der Hamburger Paribus Gruppe und der Seehafen Kiel GmbH & Co. KG (SK). Das in der Immobilienwirtschaft groß gewordene Investmenthaus hält 74 %, die SK 26 %. Die Beteiligung der städtischen SK konnte nach einem einstimmigen Beschluss des Kieler Stadtrates erfolgen. Northrail ist nicht als EVU beim Eisenbahn-Bundesamt eingetragen und will dies auch nicht werden.
Von bereits bestehenden Lokpools unterscheidet sich northrail durch den Fokus auf modernisierte und neumotorisierte Maschinen. Dadurch zeichnet sich das Angebot durch vergleichsweise attraktive, marktgerechte Mieten aus, so Krey. Derzeit hat das Unternehmen bereits 12 Maschinen im Eigentum bzw. in der Fertigung. Bis 2009 sollen dies etwa 25 werden. Eine erste Rangierlok fährt bereits in einem Schweizer Stahlwerk, weitere acht Stück sind an Bahnunternehmen vermietet worden, zwei davon an SK, und eine an einen anderen Lokpool. Northrail setzt dabei auf die Hersteller MAK/Vossloh, Krauss-Maffei und KHD und besitzt derzeit vier MAK-G 1203/1204 sowie dreiachsige und zweiachsige Rangierloks der Typen MAK 500C und Köf III – in Bau befinden sich zwei Vossloh G 1000. Aber auch eine ehemalige KHD DG2000CC ist von der OHE über Voith Lokomotivtechnik zu northrail gestoßen.
In Ergänzung zur reinen Beschaffung und Vermietung von Lokomotiven bietet northrail auch technische Leistungen, Werkstattservice, Versicherungen oder auch maßgeschneiderte Finanzierungen an. Werkstattseitig wird hierbei auf die Kapazitäten von Seehafen Kiel oder auf die anderer Dienstleister zurückgegriffen.
Die Seehafen Kiel nutz schon länger für Verkehrsspitzen die Möglichkeit, Lokomotiven anzumieten. Künftig will das Unternehmen „noch stärker als Partner von anderen Eisenbahnverkehrsunternehmen“ tätig werden, so der Betriebsleiter Lutz Bogs. So hat SK den hafeneigenen Lokbestand auf den Pool übertragen, ohne dass sich hierdurch am Einsatz der Maschinen zunächst etwas ändert.
bron: http://www.eurailpress.com/news/news.php3?id=20339
Bartjedj

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Bartjedj »

Op een terrein van de spoorwegen aan de Leuvensesteenweg (te Mechelen, nvdr.) werd een partij koper gestolen. Het ging om ongeveer 90 kilogram. De politie is een onderzoek gestart. (tdk)

Bron: Nieuwsblad
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

ETCS Level 2 on test
06 Jun 2008
SPAIN: Infrastructure authority ADIF has begun functional trials of ETCS Level 2 signalling on the Madrid - Lleida section of the high speed line to Barcelona. The trials involve the use of a Talgo BT test train to verify the correct functioning of lineside equipment, as well as RENFE Class 103 trainsets.
Stepping up to Level 2 with the transmission of movement authority via GSM-R and Radio Block Centres should enable maximum speed in commercial service to be raised from 300 to 350 km/h. Capacity would also be increased.
bron: http://www.railwaygazette.com/news_view ... _test.html

> Nieuws
NMBS legt nadruk op stiptheid
De federale regering heeft de beheersovereenkomsten met de drie onderdelen van de NMBS-Groep goedgekeurd. Daarin worden de afspraken tussen de spoorwegen en de overheid voor de komende vijf jaar vastgelegd. Zo mikt de NMBS op een jaarlijkse reizigersgroei van 3,8 procent. Daarnaast wordt de stiptheidsdoelstelling verscherpt en de compensatieregeling bij vertragingen uitgebreid. Jaarlijks maakt de overheid zo'n 3 miljard euro vrij voor de NMBS-Groep.
Kwaliteit
Volgens minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) zullen de beheerscontracten de NMBS-Holding, Infrabel en NMBS in staat stellen de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren en de groei voort te zetten. De NMBS wil tegen 2012 234,4 miljoen reizigers vervoeren, of een kwart meer dan in 2006. Die kwantitatieve groei moet gepaard gaan met een kwalitatieve groei, luidt de ambitie.
Stipter
Speciale aandacht gaat daarbij naar de stiptheid. Zo wordt de stiptheidsdoelstelling de komende jaren opgetrokken. De factor stiptheid zal ook extra doorwegen in de dotatie en in de tarieven. Tegelijk wordt de compensatieregeling bij vertragingen uitgebreid. De NMBS krijgt in de toekomst in ruil wel meer ruimte om haar prijzen te differentiëren.
De beheerscontracten voorzien voorts extra inspanningen rond het toeganklijk maken van de stations en perrons, het verminderen van het aantal ongevallen en verbeterde informatie aan de reizigers. (belga/gb)
06/06/08 15u23
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... heid.dhtml
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

Riga buys Skoda trams
07 Jun 2008
Riga urban transport authority SIA Rigas Satiksme has awarded a €51·7m contract to Skoda Transportation for the supply of 20 low-floor trams.
The contract was formally signed on May 23, following an international tender launched in December 2007.
The 1 524 mm gauge trams will be based on Skoda's latest Type 15T design, branded ForCity, of which 250 standard-gauge cars are due to be delivered to Praha in 2008-17. The Riga contract includes an option for a further 32 vehicles, making it the largest tram export order won by Skoda since 1990.
The 100% low-floor three-section articulated cars will be 31·6 m long and 2 500 mm wide, with air-conditioning throughout. Each car will have 61 seats and space for 240 standing passengers.
A pre-series car is due to be delivered to Riga in June 2009 and the whole build by the end of 2010. The low-floor vehicles are expected to enter service first on Line 6 between Radio iela and Jugla, where they will replace 40 of the oldest cars in the existing fleet.
At present, Riga operates 252 cars delivered from the former CKD plant in Praha in the 1970s and 1980s, of which 180 were refurbished between 1999 and 2001.
bron: http://www.railwaygazette.com/news_view ... trams.html
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

Haven van Kiel richt leasemaatschappij voor locomotieven op
De investeringsmaatschappij Paribus Beteiligungen (74%) en de haven van Kiel (26%) hebben met Northrail een nieuwe maatschappij opgericht die zich zal toeleggen op de aankoop, het beheer en het verhuur van diesellocomotieven.
Northrail, met zetel in Hamburg, wil zich niet alleen concentreren op rangeer- en besteldiensten maar ook op het leveren van vrachtlocomotieven voor de zogenaamde 'last mile'. Bedoeling is naar eigen zeggen tegemoet te komen aan de stijgende vraag naar spoorvrachtdiensten. (Zie De Lloyd van 11/06/08)
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id21467-Have ... en_op.html

Railway stabilisation starts
09 Jun 2008
DR CONGO: A programme to 'stabilise' the operations of national railway SNCC is due to start on June 16, when Belgian concessionaire Vecturis begins a two-year contract to manage the business and put in place measures to prevent further 'technical and operational degradation'.
The move follows an international tendering competition led by Copirep, the Steering Committee for the Reform of State Enterprises, and funded by the World Bank. SNCC's 3 641 km network of 1 067 mm gauge lines was severely impacted by recent fighting, and it is not clear now much of the network is operational, apart from a few lines in the Copperbelt around Lubumbashi.
Founded by former Comazar partners Eric Peiffer and Patrick Claes, Vecturis currently holds two railway concessions in Africa. Madarail took over from Comazar as operator of the 750 km northern railway network in Madagascar, where Claes is General Manager. Peiffer is Managing Director of TransRail, which operates the 1 228 km metre-gauge line linking the Malian capital Bamako with the port of Dakar in Senegal.
Meanwhile, Franco-Spanish group Progosa (Partners for a Modern Africa) has been awarded a 12-month technical assistance contract to support national transport agency Onatra, which operates the Kinshasa - Matadi line and ferry services on the Congo and Kasai rivers. This contract covers improvements to the management of Onatra and preparing the business for restructuring. Progosa has appointed Systra and PricewaterhouseCoopers to assist with the work.
bron: http://www.railwaygazette.com/news_view ... tarts.html

Cisalpino: ETR 610 vorgestellt
(09.06.2008) Afbeelding Innenansicht des neuen ETR 610
Foto: Cisalpino
Cisalpino, das für den grenzüberschreitenden Nord-Süd- Personenverkehr zuständige Tochterunternehmen von SBB und Trenitalia, hat eine erneute Steigerung des Geschäfts- ergebnisses für das Geschäftsjahr 2007 bekannt- gegeben. Weiter wurde der neue Hochgeschwindigkeits-Neigezug ETR 610 vor, der zurzeit für Testfahrten in der Schweiz ist.
Cisalpino hat im Berichtsjahr die Zahl der beförderten Passagiere um 6,9 % auf 12,4 Millionen Personen gesteigert. Diese legten dabei insgesamt 1,52 Mrd. Pkm (Vorjahr: 1,42 Mrd.) zurück, dadurch wurde die Transportleistung um 7 % gesteigert. Der Brutto-Streckenertrag wurde um 7 % auf 255 Mio. CHF gesteigert (Vorjahr: 238 Mio. CHF) und den EBIT um fast 20 % auf 25 Mio. CHF.
Zum Fahrplanwechsel im Dezember 2008 soll der neue Neigetechnikzug ETR 610 in Betrieb gehen. Der Hersteller Alstom hat zugesichert, bis dahin sieben Züge an Cisalpino zu übergeben. Parallel dazu sollen die älteren Neigezüge ETR 470 durch technische wie auch optische Anpassungen laufend modernisiert werden. Die technisch bedingten Zugausfälle haben sich seit 2006
halbiert und die Verfügbarkeit der Neigetechnik wurde um 15%
gesteigert (von 80 auf 95%). Das neue Rollmaterial bringt für die Kunden eine erhebliche Zeitersparnis: Für Mailand und weitere Destinationen wie Florenz oder Venedig verkürzen sich die Reisezeiten zwischen 30 und 45 Minuten.
Ab Fahrplanwechsel werden täglich sechs der neuen Züge für die Verbindungen Zürich – Mailand (3 Stück), Genf – Mailand (2 Stück) und Basel – Mailand (via Lötschberg-Basistunnel) (1 Zug) benötigt. Bis Sommer 2009 sollen alle 14 Einheiten laufen die die lokbespannten Cisalpino-Züge komplett ersetzen. Der Unterhalt der ETR 610 erfolgt in der Schweiz (Genf) sowie in Italien (Mailand). Die Arbeiten werden von Cisalpino koordiniert und modulweise zwischen SBB und Trenitalia aufgeteilt.
bron: http://www.eurailpress.com/news/news.php3?id=20348

"Zeebrugge heeft nood aan volwaardige trimodaliteit"
De haven van Zeebrugge kan alleen duurzame groei bewerkstelligen en een échte hubstatus verkrijgen, als ze kan terugvallen op volwaardige trimodaliteit wat betreft de hinterlandverbindingen. Estuaire vaart kan hierbij niet de plaats innemen van een binnenvaartontsluiting op groot gabariet.
Die boodschap klonk op het vervolgcongres over haven en regio-ontsluiting van Noord-West-Vlaanderen dat vandaag in Brugge plaatsvond. Op het eerste congres in mei 2006 werd voor het eerst het voorstel gelanceerd om Zeebrugge op het Europees binnenvaartnet aan te sluiten via Seine-Schelde-West, een project dat ook nu veel aandacht kreeg.
Professor Alain Verbeke haalde een nieuwe analyse aan, waaruit blijkt dat Zeebrugge tegen 2020 rond de 80 mln ton en tegen 2030 zelfs meer dan 100 mln ton zal behandelen. De weg zou met de geplande investeringen die groei moeten aankunnen. Maar spoor en vooral binnenvaart dreigen tegen zware capaciteitsproblemen aan te lopen.
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id21466-Zeeb ... iteit.html
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

Staking bij SNCF, ondanks oproep Bussereau
Bij de SNCF wordt vanavond vanaf 20u gestaakt. Drie spoorbonden (CGT-Cheminots, Sud-Rail en FO), die samen 62% van de spoorarbeiders vertegenwoordigen, protesteren tegen de hervorming van de vrachtdivisie.
Frans staatssecretaris van Transport Dominique Bussereau had gisteren nochtans opgeroepen niet te staken om de "huidige dynamiek van het spoorvervoer" niet af te remmen. Het mocht niet baten. Hoewel slechts drie van de zeven spoorbonden staken, zou er toch heel wat hinder zijn. Bovendien is nog niet duidelijk wanneer er een einde komt aan de acties.
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id21464-Stak ... ereau.html
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

Infrabel investeert in spoor Belgische havens: Sea Rail
Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet, investeert fors in de uitbreiding van een competitieve en aangepaste spoorinfrastructuur in de verschillende Belgische havens. Die uitbreidingen ondersteunen de ontwikkeling van de havens en zorgen voor een verbetering van de intermodaliteit tussen het spoor en het water.
De spoorprojecten in de verschillende Belgische havens passen in de strategie van Infrabel voor een stapsgewijze en duurzame verbetering van de doorstroming van het goederenverkeer op belangrijke knooppunten.
Een specifieke spoorstrategie voor een verdere havenbloei
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat het goederenverkeer in de verschillende Belgische havens verder zal toenemen. Het betreft de grote havens van Antwerpen, Zeebrugge maar ook de kleinere havens van Gent, Oostende, Brussel, Luik en Athus. Infrabel plant daarom verscheidene infrastructuurwerken om de spoorcapaciteit uit te breiden en de groei van de havens verder te ondersteunen. Het doel is om via doordachte investeringen het aandeel van het spoor in de havens te verhogen door een maximalisatie van het bestaande en het toekomstige spoorwegpotentieel.
Hieronder volgt een overzicht van de belangrijkste infrastructuurwerken en investeringen in de andere Belgische havens.
Haven van Zeebrugge
Het belangrijkste project in de strategisch gelegen haven van Zeebrugge is de modernisering en capaciteitsuitbreiding van het station Zeebrugge-Vorming. Naast de aanleg van een extra bundel met 24 sporen worden de bestaande (gescheiden) sporenbundels omgevormd tot één groot knooppunt met 30 rangeersporen. Binnen het strategisch plan voor de concentratie van de seinhuizen bouwt Infrabel in Zeebrugge-Vorming ook een nieuw en ultramodern seinhuis. De uitvoering van al deze werken gebeurt in fasen en zal volledig afgerond zijn in 2016. Infrabel investeert ongeveer 130 miljoen euro in Zeebrugge-Vorming. Het Vlaams Gewest levert een financiële bijdrage van 13 miljoen euro ter dekking van de prefinancieringskosten.
Ten zuiden van het station Zeebrugge-Vorming zal de boog Ter Doest zorgen voor een rechtstreekse verbinding tussen de westelijke en oostelijke havenzones. Deze nieuwe spoorverbinding (investering van +/- 20 miljoen euro) levert vanaf midden 2011 niet alleen tijdwinst op maar zorgt ook voor meer capaciteit en flexibiliteit op de lijn tussen Zeebrugge en Brugge.
Infrabel is ook actief bezig met de uitbreiding van verscheidene sporenbundels in de haven van Zeebrugge: Voorhaven-West, Pelikaan, Ramskapelle, Wielingen. Deze infrastructuurwerken omvatten de aanleg van extra sporen, de elektrificatie ervan en de seininrichting. De werkzaamheden zijn gepland in de periode 2007 – 2009 en vertegenwoordigen een investering van ongeveeer 20 miljoen euro.
Dankzij de aanleg van een derde spoor tussen Zeebrugge en Brugge zal het baanvak tussen het station van Brugge en Dudzele, dat momenteel intensief wordt gebruikt voor het vervoer van reizigers en goederen, in staat zijn het hoofd te bieden aan de toename van het verkeer en zal het ook voor een verbetering van de hinderlandverbindingen zorgen. Infrabel begint in 2011 met de aanleg van het 3e spoor dat in 2016 klaar zou moeten zijn. De investering hiervoor bedraagt ongeveer 130 miljoen euro.
Aanleg 3e en 4e spoor tussen Gent en Brugge
Tenslotte werkt Infrabel aan de uitbreiding van de spoorlijn tussen Gent en Brugge. De lijn 50A Gent-Brugge is een zeer belangrijke schakel in het Belgische spoorwegnet, zowel voor het reizigers- als het goederenvervoer. Gezien de aangekondigde groei van het transport van en naar de haven van Zeebrugge zal het aantal sporen op deze lijn worden verdubbeld van twee naar vier. Deze werkzaamheden gebeuren in verschillende fasen. De eerste werken gingen al in 1994 van start; in 2018 zal het project volledig afgerond zijn.
De snelle treinen kunnen dan via de twee middenste sporen rijden; de stoptreinen en goederentreinen zullen gebruik maken van de twee buitenste sporen. Met de realisatie van het 3e en 4e spoor kan de capaciteit worden uitgebreid met sneller treinverkeer tot gevolg. Dit past in de strategie van Infrabel, net als de afschaffing van alle overwegen tussen Gent en Brugge: veiligheid is immers een absolute prioriteit voor Infrabel. Infrabel investeert in totaal ongeveer 400 miljoen euro in dit belangrijke mobiliteitsproject.
De andere Belgische havens
In Gent-Zeehaven moderniseert Infrabel de semi-automatische trieerinstallatie met het oog op een verhoogd rendement tijdens het rangeren, een verbeterde arbeidsveiligheid én een verhoogd comfort door de beperking van de geluidshinder. Deze werkzaamheden zijn al gestart en zullen in 2010 afgewerkt zijn. Een ander Infrabel-project in de haven van Gent is de bouw van een aankomst- en vertrekbundel met 16 sporen aan de westzijde van het Kluizendok. Ten zuiden van het Kluizendok wordt er een extra spoor aangelegd. Deze werkzaamheden zijn gepland in de periode 2009 – 2010 en zorgen voor een betere bediening van het Kluizendok. De totale investering van Infrabel in de haven van Gent voor de periode 2008 – 2012 bedraagt ongeveer 16 miljoen euro.
In de haven van Oostende heeft Infrabel een nieuwe spoorlijn aangelegd (L.202A) van Oostende-Vorming naar de Bundel Plassenale. Dit zorgt voor een betere bediening van de potentiële klanten in de industriezone Plassendale 1. Infrabel investeert ongeveer 3,5 miljoen euro in de Oostendse haven.
Infrabel zal tijdens de periode 2007 – 2009 de spoorinstallaties in de haven van Brussel uitbreiden en vernieuwen in samenwerking met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Tijdens een eerste fase worden onder andere de sporen en wissels vernieuwd en betonneert Infrabel ook de voorkaai. In een tweede fase legt Infrabel een spoorterminal aan en zorgt ze voor een rechtstreekse toegang naar de sporen gelegen op de kaai. De totale investering van Infrabel in de haven van Brussel bedraagt 6 miljoen euro.
In Athus heeft Infrabel de twee ontvangstbundels en de spooraansluiting naar de terminal vernieuwd. De bedoeling is een verbeterd gebruik van de sporenbundels in de Dry Port van Athus die in totaal 15 sporen telt. Infrabel heeft ruim 1 miljoen euro geïnvesteerd in de Dry Port van Athus.
In Renory heeft Infrabel de sporen vernieuwd en een derde spoor aangelegd. Deze modernisering en capaciteitsuitbreiding zorgt voor een vlottere doorstroming van het treinverkeer en een betere bediening van de Luikse haven. De financiering van dit project is gebeurd door het Waalse Ministerie van Uitrusting en Transport. De coördinatie van de werken was in handen van Infrabel.
Conclusie: belangrijke rol voor Infrabel in het intermodaal goederenvervoer
Met al deze investeringen in de diverse Belgische havens manifesteert Infrabel zich als een zeer belangrijke partner op vlak van het goederenvervoer. Het doel is om het potentieel van haar spoorinfrastructuur te maximaliseren en haar aandeel in het containerverkeer in de verschillende havens stelselmatig te verhogen. In de Antwerpse haven bijvoorbeeld, wil Infrabel het aandeel van het spoor verhogen van de huidige 8% naar 15 à 20% in 2020.
Verder wil Infrabel in verschillende stappen werken om de spoorinfrastructuur zo snel mogelijk ter beschikking te stellen van de operatoren. Infrabel anticipeert zo op de toename van het goederenvervoer en laat toe dat havens als Antwerpen en Zeebrugge zich verder ontwikkelen als een van de belangrijkste en economische groeipolen op respectievelijk wereldniveau en Europees niveau.
Het water (havens) en het spoor zijn natuurlijke partners en zorgen voor een milieuvriendelijk vervoer van de goederen over het hele traject. Infrabel streeft in al haar projecten een duurzame mobiliteit na dus is het heel belangrijk om die complementariteit en verbondenheid tussen het water en het spoor verder uit te bouwen. Infrabel vervult dan ook een heel belangrijke rol als voortrekker in het intermodaal goederentransport.

Infrabel is de naamloze vennootschap van publiek recht, verantwoordelijk voor het beheer, onderhoud, vernieuwing en ontwikkeling van het Belgische spoorwegennet. Het bedrijf is ook verantwoordelijk voor de toekenning van de licenties en de rijpaden aan alle Belgische en buitenlandse operatoren. De specifieke structuur van de aandeelhouders van Infrabel waarborgt een volledige onafhankelijkheid. Infrabel werd op 1 januari 2005 opgericht na de splitsing van de Belgische spoorwegen en maakt deel uit van de NMBS-Groep. De onderneming stelt vandaag zo’n 12.500 personen te werk en realiseert een omzet van ongeveer 1,25 miljard euro (2007).
bron: http://www.railcargo.nl/index.cfm/menui ... oduct/2492

TCT Belgium verdubbelt capaciteit
Op 29 mei 2008 heeft de inlandterminal TCT Belgium (een 100 procent dochter van ECT in Rotterdam) op feestelijke wijze 3,5 hectare terreinuitbreiding in gebruik genomen.
Martine Hiel, managing director TCT: “ Binnen nu en vijf jaar zal de spooraansluiting op het terrein worden hersteld zodat ook vanaf onze terminal weer treinen kunnen gaan rijden. In het verleden bleek het per spoor niet interessant maar de behoefte zorgt ervoor dat wij de modaliteit spoor terug opnemen in ons aanbod.”
De inlandterminal zal verder ontwikkeld worden tot centrale hub in een inlandnetwerk van kleinere satellietterminals. Containers kunnen zo altijd in dikke stromen van en naar de zeehavens van Rotterdam, Antwerpen en Zeebrugge vervoerd worden.
De president-directeur van ECT, Jan Westerhoud: “ECT investeert veel tijd en energie in de ontwikkeling van zijn inlandterminals. Door dikke containerstromen over de rivieren en het spoor blijven wij de Europese markt optimaal bedienen, zijn vrachtwagens van de weg te halen en bieden wij onze klanten in de Rotterdamse haven steeds een aantrekkelijk product.”
bron: http://www.railcargo.nl/index.cfm/menui ... oduct/2497

Mexico's Tren Suburbano inaugurated
10 Jun 2008
MEXICO The first section of a planned suburban rail network in the capital was officially inaugurated on June 2.
Revenue services were launched on a 20 km section of Mexico City's first purpose-built suburban railway on June 2, following three weeks of fare-free trial operation with passengers.
Known locally as El Tren Suburbano, the line links the capital's former inter-city terminus at Buenavista with Cuautitlán in the north, using an existing right-of-way that has been upgraded and electrified. A 30-year turnkey concession to rebuild, operate and maintain the line was awarded in August 2005 to a consortium led by CAF of Spain; this is valued at US$660m.
CAF has supplied an initial fleet of 20 three-car EMUs, based on its Class 447 design supplied to Spanish national rail operator RENFE. These air-conditioned sets have two driving motor cars and an intermediate trailer, but have been designed to be expanded to four-car formations as traffic builds up. The line is electrifed at 25 kV 50 Hz.
Public services are initially operating over the 20 km section of the route between Buenavista and Lechería, serving three intermediate stations at Fortuna, Tlalnepantla and San Rafael; the remaining 7 km to Tultitlán and Cuautitlán is expected to open later this year. Interchange is provided with metro Line B at Buenavista and Line 6 at Fortuna.
Peak-hour trains will run every six minutes, with an end-to-end journey time of 23 min; this represents a saving of an hour or more compared to buses on the parallel highway. When the route is fully operational it will have a capacity of 30 000 passengers/h in each direction, and officials expect it could eventually be carry 100 million passengers a year.
The concession includes provisions for a 21 km extension from Cuautitlán to Huehuetoca, on which work is expected to start later this year, plus branches from Lechería to Jaltocan and San Rafael to Tacuba, bringing the network to 79 km. Further suburban railway projects are also being developed to serve other parts of the Mexico City conurbation, with suggestions that the total network could eventually reach 242 route-km.
Read more about the project in the March 2008 issue of Metro Report International
bron: http://www.railwaygazette.com/ur_single ... rated.html

Arriva passengers go online
10 Jun 2008
DENMARK: Passengers travelling on Arriva services in western Denmark gained free onboard wi-fi access on May 26.
Danish firm Network Zone Relations has equipped 29 Alstom Lint DMUs used in Jylland with Moovbox wi-fi access points and routers supplied by UK company Moovera Networks. The Moovbox links the train to 3's cellular broadband network, with a 7·2 Mbps connection which will also be used for CCTV, telematics and GPS-based vehicle tracking.
Free internet access is partly funded through advertising on the wi-fi landing page. 'If public transport is to be a real alternative to the car, it is important to constantly develop and improve the product offered to passengers', said Arriva spokesman Jan Wildau. 'Free access to the internet can give public transport the advantage that will enable people choose to take the train instead of the car. It will be a win for both the environment and congestion.'
bron: http://www.railwaygazette.com/p_single/ ... nline.html

Wheeled welder rolls out
10 Jun 2008
ROAD-RAIL: A compact all-terrain flash-butt rail welder has been built using a Doosan DX160W wheeled excavator modified to the specifications of UK firm Future Welding.
The vehicle was converted for road-rail use by Philmor Rail, before US firm Holland Co fitted the Deutz power pack and a flash-butt welding head. This can complete welds in 10 min, comparing favourably with more than an hour using traditional processes. The onboard computer displays and records weld characteristics, with each being assigned a unique number for later analysis.
The 25·4 tonne machine is highly manoeuvrable, enabling it to easily enter and leave a section of track in a space of less than 6 m. Lift and slew locks allow safe working on electrified lines. An extra side-mounted seat with its own access door located at the rear of the cab allows a 'machine controller' to be safely transported along the track rather than walk in front of the machine to the worksite. The top speed of 30 km/h is available travelling in either directions.
The Doosan vehicle was converted for road-rail use by Philmor Rail. Holland Co fitted the Deutz power pack and a flash-butt welding head.
bron: http://www.railwaygazette.com/it_single ... s_out.html

Schweiz: Parlament stimmt für S-Bahn nach Italien
(10.06.2008)
Gestern hat das Schweizer Parlament dem Ausbau der grenzüberschreitenden S-Bahn Mendrisio-Varese zugestimmt. Als zweite Kammer hat der Nationalrat mit 146 zu 22 Stimmen abgestimmt. Die gutgeheißene Erweiterung des SBB-Netzes in westlicher Richtung ab dem Bahnhof Mendrisio ist ein zentrales Projekt für den Agglomerationsverkehr zwischen Lugano, Varese und Como. Zudem ermöglicht sie es, das binationale S-Bahn- Konzept Ticino-Lombardia zu konkretisieren.
Die Bahnverbindung Mendrisio – Varese hat eine Gesamtlänge von 17,7 km, wovon 6,5 km auf schweizerischem und 11,2 km auf italienischem Gebiet liegen. Der Bund und der Kanton Tessin leisten je 67 Mio. CHF an die Gesamtkosten, Italien die restlichen 310 Mio. CHF. Der Bau soll noch in diesem Jahr beginnen, der Betrieb 2013 aufgenommen werden.
bron: http://www.eurailpress.com/news/news.php3?id=20352
KB
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: nieuwstopic?!

Bericht door KB »

Bouw Albertterminal in Lanaken gestart
Vandaag is in Lanaken het startschot gegeven voor de bouw van de Albertterminal. De terminal is een rangeerstation voor de spoorlijn Lanaken-Maastricht.

Guido Willen (Open VLD), burgemeester van Lanaken, noemt de bouw van de Albertterminal "cruciaal".
"De terminal is het hart van de spoorwegverbinding. Daarrond zullen zich nieuwe bedrijven vestigen die gebruikmaken van de spoorweg. Zo wordt vrachtverkeer van de weg gehouden," zei Willen aan de VRT.

Begin 2010 zouden de eerste treinen moeten sporen tussen Lanaken en Maastricht.
Bron: HBVL
L'union fait la force.
Plaats reactie