Dieselfreak schreef:
Wat is dat nu voor een reden om mensen het recht op een goede treinverbinding te ontzeggen!!
Is het dan zo'n probleem dat er Franstaligen in een Vlaamse gemeente wonen?
ja , sommige mensen en bepaalde politiekers hebben dat blijkbaar in het bloed om daar hele hetzes rond te maken ;er wordt in onze streek Germaans en Latijn gesproken sinds de tijd van de Romeinen, en men zal dat niet zomaar kunnen wegcijferen in die povere 178 jaar dat België pas bestaat ;
te Ronse moest zelfs de politie enkele jaren geleden de 'waalse' schoolbussen tegenhouden en controleren , omdat ze hier franstalige leerlingen kwamen ophalen . Gelukkig heeft dit niet te lang geduurd , we voelden ons soms in bezet gebied
Info voor de geïntereseerden :
L. 86 : De Pinte - Basècles-Carrières
De Pinte (L. 75) - Eke-Nazareth - Gavere-Asper - Zingem - [Heurne] - Eine - Oudenaarde (L. 89) - [Leupegem (Y L. 85)] - [Etikhove] - [Louise-Marie] - [Maryve] (L. 82/87) - Ronse (L. 82, 83, 87) - [Dergneau] - [Anvaing] - [Ellignies-lez-Frasnes] - Frasnes-lez-Anvaing[= Frasnes-lez-Buissenal] - [Grandmetz] - Leuze (L. 94) [- Tourpes - Thumaide - Basècles -] [Basècles-Carrières] (L. 78)
Openingsdata:
- 29 juni 1857: De Pinte - Oudenaarde
- 21 mei 1861: Leuze - Basècles-Carrières
- 1 september 1861: Oudenaarde - Leuze (tunnel van Louise-Marie: 422 m)
Op het baanvak Leuze - Basècles-Carrières werd het reizigersverkeer opgeheven op 3 juni 1984, op het baanvak Ronse - Leuze op 1 juni 1988.
Het baanvak Leuze - Basècles werd buiten dienst gesteld op 25 april 1986.
Op het baanvak Basècles - Basècles-Carrières bleef er nog goederenverkeer tot in 1992; op het baanvak Ronse - Frasnes tot in 1998.
Huidige toestand:
- baanvak De Pinte - Ronse: in dienst voor reizigers- en goederenverkeer, enkelspoor, Vmax. 120 km/u. Sinds de spoorvernieuwingswerken in 1994 ligt er dubbelspoor tussen Gavere-Asper en Zingem; voordien waren dat twee afzonderlijke kruisingsstations.
- baanvak Ronse - Frasnes: enkelspoor, sinds 1998 buiten dienst.
- baanvak Frasnes - Leuze: tot einde 2005 in dienst voor goederenverkeer (suikerfabriek Frasnes en meststoffenfirma S.A. Rosier), enkelspoor, vereenvoudigde exploitatie, Vmax. 40 km/u. Wordt buiten dienst gesteld op 1 januari 2006.
- baanvak Ronse - Leuze uit inventaris van Infrabel geschrapt in september 2007.
- baanvak Leuze - Basècles-Carrières opgebroken (1988/1995). Op de bedding van dit baanvak wordt een fietspad aangelegd in het kader van het RAVeL-netwerk (aanbesteding 30/11/1999).
Meer van dat op
http://users.telenet.be/pk/stations.htm