Dat bericht hadden we al in het Duits...
Hierbij de NMBS-versie:
NMBS huurt 40 elektrische vierspanningslocomotieven
voor het goederenvervoer
B-Cargo, de goederendivisie van NMBS, heeft bij de firma Angel Trains een contract afgesloten voor het huren van 40 vierspanningslocomotieven.
Eén van de grote strategische assen van B-Cargo is het optimaliseren van de productie van de grote internationale vervoersstromen door het creëren van corridors. Zo werd in 2006 SIBELIT opgericht en bij die gelegenheid kondigde B-Cargo aan dat het de intentie had een gelijkaardige operatie door te voeren voor uitwisselingen met Duitsland en transitvervoer door Duitsland.
In dat kader heeft B-Cargo onlangs bij de firma Angel Trains een bestelling geplaatst voor de huur van 40 vierspanningslocomotieven type TRAXX van Bombardier.
Deze elektrische locomotieven zijn ontworpen voor het goederenvervoer. Ze kunnen rijden met een snelheid van 140 km per uur en, op de as Antwerpen – Montzen, en ladingen van minimaal 2000 ton bruto vervoeren. Ze worden gehuurd voor een periode van 10 jaar en maken het mogelijk, van zodra de lijn Montzen – Aken geëlektrificeerd zal zijn (einde 2008), dat treinen naar Duitsland kunnen doorrijden. Deze locomotieven zijn eveneens gehomologeerd en voorzien van de nodige beveiligingsapparatuur om in Duitsland, Nederland (Betuwelijn inbegrepen) en in ons land te rijden.
Volgens het leveringsschema worden de locs tussen juli 2008 en juli 2009 aan B-Cargo overgedragen. Tijdens de huurperiode gebeurt alle onderhoud in een tractiewerkplaats van NMBS met eigen personeel onder de verantwoordelijkheid en volgens de richtlijnen van de leverancier die eveneens voor de vervangingsstukken zorgt.
De toewijzing is het resultaat van een onderhandelde procedure na publicatie en volgens de Europese en Belgische wetgeving terzake.
Nu de interne reorganisatie van B-Cargo goed gevorderd is, kan de goederenvervoerder zich resoluut richten op de internationale markten en meegroeien met de stijgende havenactiviteiten in West-Europa.
De elektrische locomotieven zullen ook de oude diesels van het type 55 vervangen. Die machines beantwoorden niet meer volledig aan de eisen van de emissienormen voor schone lucht. Daarmee beantwoordt B-Cargo ook de steeds dwingerder vraag om alles in het werk te stellen de ecologische balans van de vervoersector in evenwicht te houden.
Uiteindelijk zullen er dus 43 loks zijn met de nummers 2801 tot en met 2843.
De drie reeds geleverde loks 186123, 186124 en 186125 zijn reeds hernummerd naar 2801, 2802 en 2803.
Joris schreef:Hallo,
Lichtgroen is tenslotte de kleur van B-Cargo....
Groeten,
Joris De Mol
Dan mag er toch op zijn minst een B-logo op of een logo van B-Cargo?
Op de foto's die ik er tot nu toe van heb is het wit en wat van da groen en onderaan die typische rode band waar in Duitsland dat 189-nummer op komt.
Dan hebben ze de'n 2802 nog net op tijd buiten dienst gekregen.
Deze staat met een kapotte panto opzij in Visé-haut. Was een defect aan de bovenleiding vandaag en de panto is gedeeltelijk afgereden.