Een rondje maken met Fles, part 10 - The Battle of the Somme

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Fles

Een rondje maken met Fles, part 10 - The Battle of the Somme

Bericht door Fles »

Geheel in een niet-treinig kader ging ik dit weekend met een vriend van me de slagvelden van de Slag aan de Somme inspecteren. Gelukkig kwam ik spoorsgewijs ook nog enigszins aan mijn trekken:

Achiet-le-Grand, Frankrijk, 20 juni 2008. Tweebaks dubbeldeksstel 577 staat klaar om als 1 van de 3 treinen per weekdag naar Arras te vertrekken.
Afbeelding Miraumont, Frankrijk, 20 juni 2008. Eloc 422268 dendert langs richting Arras met een lege containertrein.
Afbeelding Arras, Frankrijk, 22 juni 2008. TER-stelletje 328 staat te wachten op een nieuw klusje.
Afbeelding Arras, Frankrijk, 22 juni 2008. De 378 is als 100ste stel afgeleverd voor de regio Nord - Pas de Calais (of iets dergelijks) en bij die gelegenheid in een vrolijke beschildering gezet.
Afbeelding Bordjes-oogst komt morgen wel :)
Accelerat

Re: Een rondje maken met Fles, part 10 - The Battle of the Somme

Bericht door Accelerat »

Leuk verslagje! :wink:
Die kleurige Z24500 ziet er leuk uit ja! :lol: Heb je dat op één dag vanuit Utrecht gedaan!?
Fles

Bericht door Fles »

Neuh vrijdagochtend zijn we vertrokken, en nu net rond half 7 thuisgekomen. Maar verreweg de meeste tijd/aandacht/foto's gingen naar de diverse monumenten/begraafplaatsen/musea van WO1 daar in de buurt :)
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

En die foto's mogen we niet zien? :wink:

BDJ
Fles

Bericht door Fles »

mwoa, is weinig treinigs aan, vandaar ;) Bovendien zal dat nog wel even duren qua uitzoeken en alles.
Fles

Bericht door Fles »

Fles schreef:Bordjes-oogst komt morgen wel :)
Afbeelding :mrgreen: Tralala :mrgreen:
Wover

Bericht door Wover »

Van uniformiteit hebben ze blijkbaar niet veel kaas gegeten in Frankrijk ;).
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

Wover schreef:Van uniformiteit hebben ze blijkbaar niet veel kaas gegeten in Frankrijk ;).
De bordjes met een rechthoekig kader en met een 'bloemetje' voor en achter de naam waren de 'huisstijl' van de vroegere Compagnie du Nord. Je vond/vindt ze in België ook op de voormalige Nord Belge-lijnen.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Fles

Bericht door Fles »

Paul schreef:De bordjes met een rechthoekig kader en met een 'bloemetje' voor en achter de naam waren de 'huisstijl' van de vroegere Compagnie du Nord. Je vond/vindt ze in België ook op de voormalige Nord Belge-lijnen.
Dat was me ook opgevallen ja. Ik kende die van o.a. Sclaigneaux en Flémalle-Grande. Hoorden die daar ook bij? Was dat een soort grensoverschrijdend spoorbedrijf of zo dan? :?: Weet je daar iets meer van misschien?

@Wover: Inderdaad, het is een ratjetoe daar :lol: heerlijk, wel :P
Steven

Bericht door Steven »

LE nord was een frans bedrijf dat ten tijde van het onstaatn van de spoorwegen ook een afdeling had in belgie (vandaar de naam Nord Belge), zover ik weet waren ze zelfs een van de grootste prive operatoren zoniet de langst bestaande.
ik had onlangs eens een kaart gezien met de aanduiding van welke lijnen ze bediende en als ik me niet vergis was dat in het museum van 'kiekepoot' :wink:
13'erke

Bericht door 13'erke »

Steven schreef:LE nord was een frans bedrijf dat ten tijde van het onstaatn van de spoorwegen ook een afdeling had in belgie (vandaar de naam Nord Belge), zover ik weet waren ze zelfs een van de grootste prive operatoren zoniet de langst bestaande.
ik had onlangs eens een kaart gezien met de aanduiding van welke lijnen ze bediende en als ik me niet vergis was dat in het museum van 'kiekepoot' :wink:
Ja, ik herinner me deze ook.
BR143

Bericht door BR143 »

Heel mooie fotoreportage :D
Steven

Bericht door Steven »

13'erke schreef:
Steven schreef:LE nord was een frans bedrijf dat ten tijde van het onstaatn van de spoorwegen ook een afdeling had in belgie (vandaar de naam Nord Belge), zover ik weet waren ze zelfs een van de grootste prive operatoren zoniet de langst bestaande.
Ja, ik herinner me deze ook.

een beetje geschiedenis op
http://www.bomel.namur.be/images/filelib/nord_belge.pdf
Fles

Bericht door Fles »

Bartjedj schreef:En die foto's mogen we niet zien? :wink:
Wel hoor: ze staan hier :)
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

Fles schreef:
Paul schreef:De bordjes met een rechthoekig kader en met een 'bloemetje' voor en achter de naam waren de 'huisstijl' van de vroegere Compagnie du Nord. Je vond/vindt ze in België ook op de voormalige Nord Belge-lijnen.
Dat was me ook opgevallen ja. Ik kende die van o.a. Sclaigneaux en Flémalle-Grande. Hoorden die daar ook bij? Was dat een soort grensoverschrijdend spoorbedrijf of zo dan? :?: Weet je daar iets meer van misschien?
Dag Fles,

Zeker, Flémalle-Grande en Sclaigneaux waren Nord-Belge-stations.
De maatschappij Nord Belge (in feite een Belgische afdeling van de Franse 'Compagnie du Nord') was in ons land actief vanaf 1855 tot in de Tweede Wereldoorlog.
De Nord Belge-lijnen waren:
- Luik - Namen (lijnen 125 en 125A, ook het station Liège-Longdoz dat in feite het 'hoofdkwartier' van de maatschappij was)
- Namen - Dinant - Givet (lijn 154)
- Charleroi - Erquelinnes (lijn 130A)
- Mons - Quévy (lijn 96)
Na W.O.II werden lijnen, materieel en personeel van de Nord Belge overgenomen door de NMBS en die operatie werd boekhoudkundig geantidateerd naar 10 mei 1940 (datum van de Duitse inval).

Daarnaast was er de 'Compagnie de Chimay' (lijn 156 Momignies - Chimay - Mariembourg - Doische - Hastière) die qua bestuur en financiering zeer gelieerd was met de 'Compagnie du Nord'. De Chimay bleef echter bestaan tot 1948 en werd pas op 1 februari 1948 overgenomen door de NMBS.

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Plaats reactie