stationsnaambordjes

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Fles

Re: stationsnaambordjes

Bericht door Fles »

Steven schreef:vermoedelijk Huy Nord aangezien deze lijn oorspronkelijk volledig eigendom was van Le Nord Belge :-), andere mogelijkheden zijn de windstreken oost, west of zo aangezien er daar in huy in de loop der tijd wel wat aanpassingen zijn geweest.
Toch is dat raar. Op de bakstenen loods vlak ten oosten van het station staat namelijk dit:
Afbeelding En ik mag aannemen dat dat er al veel langer staat dan die huidige bordjes, die naderhand pas overgeschilderd zijn. Dringt zich wel de vraag op: Hoe kan dat? Van wie was die loods? :?:
Steven

Bericht door Steven »

op sommige gebouwen was het soms de gewoonte enkel de plaatsnaam aan te brengen en niet noodzakelijk de volledige stationsnaam.
Fles

Bericht door Fles »

Steven schreef:op sommige gebouwen was het soms de gewoonte enkel de plaatsnaam aan te brengen en niet noodzakelijk de volledige stationsnaam.
Maar op andere weer niet? :lol:
Afbeelding Afbeelding Ik zit graag een beetje te dollen met jullie ;) Maar erg consequent is het niet natuurlijk :)
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Dat het vroeger Huy-Nord heette heeft niets met dat bord te maken he, ten eerste is het ook voor Huy-Nord veel te lang, ten tweede ten tijde dat die naamsverandering plaatsvond zal dat elektrisch bord er waarschijnlijk nog niet gestaan hebben. :lol:

Aalst heette vroeger zo ook Aalst-Noord.
Fles

Bericht door Fles »

Dietrich schreef:Dat het vroeger Huy-Nord heette heeft niets met dat bord te maken he, ten eerste is het ook voor Huy-Nord veel te lang, ten tweede ten tijde dat die naamsverandering plaatsvond zal dat elektrisch bord er waarschijnlijk nog niet gestaan hebben. :lol:
Dussss hoe komt het dan WEL, volgens jou? ;)
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Zoals ik zeg waarschijnlijk een fout, normaal hebben die ongeveer dezelfde lengte als het opschrift. En en dit geval staat de tekst zelfs niet gecentreerd.
Fles

Bericht door Fles »

Dietrich schreef:Zoals ik zeg waarschijnlijk een fout, normaal hebben die ongeveer dezelfde lengte als het opschrift. En en dit geval staat de tekst zelfs niet gecentreerd.
Infrabel-klooi-maar-raak-schotel. Specialiteit van het huis :lol:
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

Fles schreef:
Dietrich schreef:Dat het vroeger Huy-Nord heette heeft niets met dat bord te maken he, ten eerste is het ook voor Huy-Nord veel te lang, ten tweede ten tijde dat die naamsverandering plaatsvond zal dat elektrisch bord er waarschijnlijk nog niet gestaan hebben. :lol:
Dussss hoe komt het dan WEL, volgens jou? ;)
Goedemorgen,

Even een lesje spoorweggeschiedenis.

Het eerste station van Hoei heette gewoon "Huy". Het kwam er al in 1850, bij de opening van de lijn Luik-Namen ("Chemin de fer de Namur à Liège"). Het was oorspronkelijk een kopstation, met een eenvoudig gebouwtje, wellicht in hout.

In 1855 kwam de lijn in handen van de "Nord-Belge". Die maatschappij legde na verloop van tijd een rechtstreekse verbindingslijn aan om van het hinderlijke kopmaken af te geraken en bouwde in 1892 een nieuw, imposant station, ongeveer op de plaats van het huidige station. Op het fronton aan de straatzijde stond de tekst CHEMINS DE FER NORD BELGES, dat is te zien op oude postkaartfoto's (zie bv. http://users.skynet.be/garesbelges/).

Intussen had de maatschappij "Hesbaye-Condroz" in 1872 de lijn naar Modave geopend en had de Nord-Belge op de splitsing een nieuw station "Statte" gebouwd. Op die lijn kwam er een stopplaats "Huy-Tilleul", die later het station "Huy-Sud" werd. Tussen Statte en Huy-Sud kwam er ook nog een station Huy-Saint-Hilaire. Vanaf toen ging men het eerste station van Hoei "Huy (Nord)" noemen. (De namen Huy-Nord en Huy-Sud waren zeker in 1889 al in gebruik, blijkens een spoorwegkaart uit dat jaar.)

De naam "Huy (Nord)" is nog lang in gebruik gebleven, ook na de afschaffing van de reizigersdienst op lijn 126 in 1962-1963. Ik denk dat "Huy (Nord)" pas einde jaren 1970, begin jaren 1980 terug gewoon "Huy" werd. Het huidige, nieuwe station van Hoei dateert van 1979. Ik ben bijna zeker dat het station toen nog "Huy (Nord)" heette, ik zal straks een snuffelen in mijn verzameling spoorboekjes op zolder.

Wat nu de bordjes betreft, ziehier mijn mening. De oude loods naast het station, met het grote bord "HUY" in rode letters, dateert zonder twijfel uit de negentiende eeuw. Het is een zeer oud bord, uit de tijd toen het station nog gewoon "Huy" heette. De bordjes op de perrons dateren uit de jaren 1970. Het is evident dat daar oorspronkelijk "Huy (Nord)" op heeft gestaan - met spatie tussen de twee woorden en met Nord tussen haakjes. De bordjes zijn precies lang genoeg daarvoor. En ten slotte, toen het station weer gewoon "Huy" ging heten, heeft men de bordjes mooi overschilderd, met het resultaat dat nu te zien is.

Spoorse groeten,

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Dat kan allemaal kloppen maar ik denk niet voor die blauwe lichtbakken die er hier nog redelijk nieuw uitzien en volgens mij zeker niet van de jaren 70 zijn.

Weet trouwens iemand of het bij al die blauwe borden is of enkel op dat ene op de foto...?
Fles

Bericht door Fles »

Dietrich schreef:Weet trouwens iemand of het bij al die blauwe borden is of enkel op dat ene op de foto...?
Ja, dat weet ik :) En ja, het is bij meerdere borden zo. Bij minimaal 3 in ieder geval:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

Dietrich schreef:Dat kan allemaal kloppen maar ik denk niet voor die blauwe lichtbakken die er hier nog redelijk nieuw uitzien en volgens mij zeker niet van de jaren 70 zijn.
Waarom zouden die niet uit de jaren 70 kunnen zijn?
Lijn 125 is in 1968-1970 geëlektrificeerd. Toen is er ook een nieuwe tunnel gebouwd tussen Huy (Nord) en Statte en werden de sporen en de perrons in Huy (Nord) gedeeltelijk verlegd en vernieuwd. Die borden kunnen best van die tijd dateren. En het was toen nog altijd Huy (Nord) en zo is het minstens tot in 1979 gebleven. Het spoorboekje van mei 1979 is het eerste waarin niet meer Huy (Nord) maar gewoon Huy staat.

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

De huidige stijl van plaatsnaamborden gaat al tientallen jaren mee, hoor. Als je het boek "IC/IR 1984" van TSP bekijkt, zie je in de meeste stations ook borden van dat type staan. De meeste foto's in het boek dateren uit eind de jaren '70, begin de jaren '80. Dus best goed mogelijk dat die borden in Huy nog "(nord)" hebben gehad.
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Die borden zijn inderdaad al in de jaren '70 ingevoerd. De elektriciteit die erin zit, is trouwens voorhistorisch en rudimentair.
En als ik het goed gezien heb (in St. Ghislain liggen er enkele open), zijn het zelfs nog TL's met snelstarter. Wat ook al een paar jaar in onbruik geraakt is.

BDJ
Steven

Bericht door Steven »

al die borden hebben idd klassieke TL lampen.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Ik weet dat het TL's zijn maar op de foto leek het mij niet zo dat ze al bijna 30 jaar oud waren. Nuja heb mij dus vergist, waarvoor excuses. :oops: Het is duidelijk daardoor, te zien aan het feit dat al die borden hetzelfde "fenomeen" vertonen.
Plaats reactie