15/08/1974
15/08/1974
Een trieste dag in de NMBS geschiedenis. Graag zou ik van dit topic het "NMBS-ongevallen" topic maken.
Wie heeft er infio en afbeeldingen. Mijn medeleven met de slachtoffers.
Wie heeft er infio en afbeeldingen. Mijn medeleven met de slachtoffers.
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
Re: 15/08/1974
Over welk ongeval had je het? Luttre-Ghlin-Neufvilles?MGRoverdriver schreef:Een trieste dag in de NMBS geschiedenis. Graag zou ik van dit topic het "NMBS-ongevallen" topic maken.
Wie heeft er infio en afbeeldingen. Mijn medeleven met de slachtoffers.
Ik heb het over een ander ongeval (met de postmannen).
Kijk maar naar deze artikels in de Kroniek van België
(blijkbaar een oud klassiekje, met hoge opstap die betrokken was in dit tragische gebeuren)
Kijk maar naar deze artikels in de Kroniek van België
(blijkbaar een oud klassiekje, met hoge opstap die betrokken was in dit tragische gebeuren)
- Bijlagen
-
- Artikel
- 1.jpg (93.24 KiB) 33044 keer bekeken
-
- De foto
- 1-groot.jpg (37.42 KiB) 33044 keer bekeken
13 juli 1982: Aalter
11 april 1996: Roeselare
Dat zijn er 2 die mij te binnen schieten.
Ik weet nog dat ik een paar dagen na het ongeval in Aalter daar staan kijken heb. Er stonden nog wagons maar verder herinner ik me niet veel, alleen dat het wel een diepe indruk naliet
11 april 1996: Roeselare
Dat zijn er 2 die mij te binnen schieten.
Ik weet nog dat ik een paar dagen na het ongeval in Aalter daar staan kijken heb. Er stonden nog wagons maar verder herinner ik me niet veel, alleen dat het wel een diepe indruk naliet

Laatst gewijzigd door Patrick op 09 apr 2006, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja,MGRoverdriver schreef:Vreselijke ramp,heeft iemand soms meer foto's en details? Ging het om de stellen 012/021?
Dat waren de betrokken stellen. Ik was toen een snotneus van 18, en kwam 's avonds thuis. Mijn ouders sliepen al, maar mijn vader was spoorwegman, en ik moest hem het trieste nieuws vertellen. Ik vroeg hem ook :"En weet je wat ze denken wat de oorzaak is?" - En hij antwoordde: "De warmte, zeker?"
Groot was mijn verbazing toen hij 's anderendaags niet eens wist dat er een spoorramp gebeurd was. Verstandig redenern, zelfs slapend, het kan dus.
Aan de basis van de ramp lag het slechte onderhoud van de wissel, die net voor de brug op de lijn 124 aansloot. De verantwoordelijken werden achteraf trouwens veroordeeld.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
naast de ramp in Herentals station met die M2 en klassiekje die botsten, is er ook een bijna crash geweest.Patrick schreef:Hier is er een (beperkt) lijstje: http://users.pandora.be/disasters/Word% ... n%20BE.htm
Ik weet de juiste datum niet meer, maar op een dag belt een treinbestuurder naar den blok in Herentals om te zeggen dat het spoor heel erg oncomfortabel reed, en dat er volgens hem iets mis was aan de brug over de nete ter hoogte van het ziekenhuis.
Dan is er een spoorarbeider een kijkje gaan nemen, en die kon vaststellen dat je gewoon door de sporen heen kon zien, de brug was weg, de ballast was weg,...
Dan is hij snel met een rode vlag in de richting van een aankomende trein uit Neerpelt gelopen, die nog juist op tijd tot stilstand is kunnen komen voor het brugje...
Ik weet nog dat we toen voor een gesloten overweg stonden op weg naar huis van Bobbejaanland geloof ik, maar dat er maar geen trein kwam, en dat het laatste rijtuig van een ram M2's met een 62 voor juist achter de overweg stond.
Nu ik er zo over nadenk, als het laatste rijtuig tot daar kwam, dan moet de loc toch echt wel net voor het brugje gestopt zijn
