Samenstelling van treinstammen ...

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Hagelander

Samenstelling van treinstammen ...

Bericht door Hagelander »

Waarschijnlijk ben ik een mierenneuker op dit vlak, maar vandaag vond ik het toch alweer vervelend vast te stellen, dat treinstammen, met prachtige beschilderingen, in verkeerde samenstellingen verzeild geraken. Meer bepaald had ik vandaag de eer om enkele correcte Benelux-stammen te bewonderen, naast stammen die helemaal door elkaar gegooid waren, waardoor de opschriften niet meer doorliepen. Daarom de volgende vraag (welk misschien in een verkeerde topic geplaatst wordt, maar daarvoor mijn excuses): hoe worden (vaste) treimstammen samengesteld en hoe kan het gebeuren dat wagons dan helemaal verkeerd in zo'n stam terecht komen. Als het een kwestie is van tijd, is het dan niet gemakkelijker om gewoon alle wagons dezelfde kleur te geven en te stoppen met de mooie beschilderingen, die een zootje worden als het allemaal door elkaar gemengd wordt. Enfin, daarover dus mijn vraag. Bijkomende vraag, zijn er nog mensen die zich hieraan storen, of ben ik dan inderdaad een mierenneuker :lol: ?
Dietrich

Re: Samenstelling van treinstammen ...

Bericht door Dietrich »

Ik denk dat dit wel gewoon komt door het feit dat er momenteel zo wordt verplaatst met die Benelux-rijtuigen, zoals iemand op dit forum al zei is er een stam momenteel in gebruik voor tests. Dus ik denk dat het in de toekomst wel in orde komt.
Steven

Bericht door Steven »

gewoon geduld hebben, je kan niet zomaar effe een hele sleep voor ettelijke uren uit dienst nemen om ze juist te plaatsen, dit doen ze enkel op de moment er tijd en materieel en personeel voor beschikbaar is.
zoiets is niet snel op tien minuten gedaan.
sommige rijtuigen moeten zelfs gedraaid worden en op een andere plaats gestoken worden om de tekening bij die benelux te laten juist lopen.
Hagelander

Maar hoe ontstaan dan zo'n tekeneningen (vb ook andere treinen)? Worden die beschilderingen aangebracht wanneer zo'n trein in zijn geheel is? Of gebeurd dat allemaal apart? En hoe komt dan eigenlijk een wagon in zo'n stam terecht? Of waar worden zo'n stammen gemaakt. Die tekeningen hebben echt heel wat vragen opgeroepen :wink:
Shrek

Bericht door Shrek »

het is niet toevallig dat ze dat alleen bij een zeer kleine reeks rijtuigen doen. Ik kan me niet inbeelden wat er zou gebeuren moesten de M4'en of de M6'en zo'n tekening hebben :mrgreen:
Steven

Bericht door Steven »

de rijtuigen van de benelux zijn hiervooruit uitgekozen en de tekening is per pc gemaakt, het is een tekening die volledig bestaat uit een zelfklevende folie. ik denk dat deze telkens werd aangebracht als een rijtuig zijn voorziene onderhoud kreeg van een bepaald type. nadien zetten ze ten gepaste tijden (zoals het eens uitkomt bij de rangeringen der treinen) dat rijtuig op zijn juiste plaats, zo heb ik dus ook al een sleep gezien die voor 50% in de juiste volgorde was gezet.
Hagelander

Bedankt voor het antwoord. Op deze manier verstaat zelfs een leek als ik hoe dit in elkaar zit. Bedankt!
dentheo

Bericht door dentheo »

Steven schreef:de rijtuigen van de benelux zijn hiervooruit uitgekozen en de tekening is per pc gemaakt, het is een tekening die volledig bestaat uit een zelfklevende folie. ik denk dat deze telkens werd aangebracht als een rijtuig zijn voorziene onderhoud kreeg van een bepaald type. nadien zetten ze ten gepaste tijden (zoals het eens uitkomt bij de rangeringen der treinen) dat rijtuig op zijn juiste plaats, zo heb ik dus ook al een sleep gezien die voor 50% in de juiste volgorde was gezet.
De sleep die naar Essen pendelt staat volledig juist.
De eindrijtuigen ook bij de andere traxxstammen, daarin zit een "interface" voor de deurbediening tussen traxx en rijtuigen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

de deurbediening gebeurd nog steeds op de klassieke manier zoals ze voordien ook de bij de reeks 11 was, het lossen gaat vanzelf bij elke stilstand, het sluiten gebeurd nog steeds door de tbg.
dentheo

Bericht door dentheo »

Steven schreef:de deurbediening gebeurd nog steeds op de klassieke manier zoals ze voordien ook de bij de reeks 11 was, het lossen gaat vanzelf bij elke stilstand, het sluiten gebeurd nog steeds door de tbg.
De traxx heeft duitse deurbediening en die klopt niet volledig met de Nederlandse "standaard" (groene lamp ?iemand ?) daarom bevatten de B-rijtuigen die de kop van de stam vormen "interface" kasten.
De stammen worden in Maastricht de volgende weken één voor één aangepast en dan misschien ook in juiste volgorde gezet ??? Vandaag vertrekt eerste stam naar Maastricht, deze wordt zondag geruild tegen een andere...
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

die deurbediening bestaat op een 13 bijvoorbeeld ook maar word niet gebruikt, het is dus niet zeker dat deze op de traxx ook effectief zal gebruikt worden.
Plaats reactie