overweg13 schreef:Gratis? Bij de NMBS is niets meer gratis. Ze kost € 4.50 maar is wel tien jaar geldig. Je hebt wel nog een foto nodig.
Oh, raar. Bij NS doen ze dat nog voor nop, 5 jaar geldig. Maar goed die prijs is het punt niet natuurlijk.
De bedenking die ik maakte, was dat je dan nog 5 dagen had om wat rond te reizen; dan wordt het al gauw pure winst.
Ja, dat is natuurlijk helemaal waar. Maar goed, door de week moet ik gewoon werken voor de kost, dus daar heb ik niks aan. Doodzonde dus eigenlijk.
Je biljet Roosendaal - Essen zou ook iets goedkoper kunnen worden, omdat je maar tot Essen-Grens hoeft te betalen.
Nou, dat denk ik niet, aangezien ik in Belgie begin met een railpass-rit Essen - Bastogne-Nord. Railpassen zijn niet geldig vanaf of tot grenspunten, enkel tussen stations. Maar wat ik eerder al zei, het geld is nog niet eens het grootste probleem eigenlijk. Het gaat me meer om het geklooi iedere keer dat je op een overstap van bijv 10 minuten eerst weer naar het loket moet om een kaartje te kopen, en dat je aan het eind van de dag een half uur lang samen met de TBG door de kaartjesdoos heen loopt te spitten naar het juiste kaartje voor precies die ene rit.
Aan de andere kant zijn wij treinenliefhebbers natuurlijk niet bepaald de doelgroep voor de NMBS. De manier waarop wij gebruik maken van de lijnen en de rijtuigen, daar is het nooit voor bedoeld, eigenlijk

En dat "wij" dan zo nodig "moeilijk moeten doen" dat is dan tot op zekere hoogte "ons" probleem. Maar het zou toch her en der wat eenvoudiger gekund hebben.