Bij de locomotieven die geen lamp "deuren" hebben, wordt de "antislip" lamp toch gebruikt dacht ik?Trainspotterke schreef:Dat denk jij!Wover schreef:Heel het systeem van de AVG slaat op niets eigenlijk. Tegenwoordig kan de treinbestuurder in elke trein zien of alle deuren gesloten zijn, er is geen enkel nut voor de AVG...P-J schreef:Wat als de TBG na het draaien van de AVG niet tijdig terug op zijn trein geraakt, en de trein vertrekt? (Of is dit een onbestaande/onmogelijke situatie die ik hier weergeef?)
Grtz,
P-J.
Ik vraag me eigenlijk af uit welke tijd dat dat stamt want sinds de jaren 60 rijden er volgens mij geen treinen meer rond die zo geen lamp hebben...![]()
Van alle locomotiefreeksen is de reeks 13 de enige die zo'n "lamp deuren" heeft, en dan nog werkt die in de helft van de gevallen niet! Bij gesleepte treinen moet de treinbestuurder dus in ieder station zonder avg visueel contact opzoeken met de TBG, die dan met de arm (of 's nachts met de zaklamp) toelating tot vertrek geeft aan de machinist.
Boetes voor opstappen na vertreksignaal
Re: Boetes voor opstappen na vertreksignaal
Enkel bij trek duw M4 en M5 (in trek duw met 21 en nog weinig 27-en) kan die lamp antislip gebruikt worden en deze blijft enkel branden zolang de loc niet in tractie is, dit is dus maar een half alternatief. Bij de reeks 13 is die lamp deur nooit in dienst gekomen, kortweg samengevat de lamp deur bestaat enkel officieel bij de motorstellen en motorwagens niets meer als dat. De lamp antislip bij die trek duw M4/M5 is enkel goed om het vertrek aan te geven (in stations zonder AVG), niet om controle te hebben op de deur.
De tbgl kan best wachten voor de avg te bedienen totdat het vertreksein niet meer dicht staat. en direct alle deuren sluiten ipv nog ff zijn kop buiten te steken ... vind ik 

Dat is de procedure in Nederland denk ik. Op het perron staan oplichtende "V's", die eigenlijk gewoon herhalers zijn van het seinbeeld. Dus als ze oplicht staat het sein open en mag de treinbegeleider het vertrek geven.
Zou een slecht idee zijn, omdat men in bepaalde seinhuizen (vb. Brussel-Zuid) ziet dat de TBG "gedraaid" heeft. Zij zouden er dus van uit kunnen gaan, dat de trein nog niet vertrekkensklaar staat, omdat er niet gedraaid is, en dus een andere trein laten vertrekken.AM1987 schreef:De tbgl kan best wachten voor de avg te bedienen totdat het vertreksein niet meer dicht staat. en direct alle deuren sluiten ipv nog ff zijn kop buiten te steken ... vind ik
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
kvind dat dan in brussel-zuid de tbgl in contact zou moete staan met den blok en nen telegram zou moeten wisselen dat de trein vertrekkensklaar is ...
waarom niet iedere bestuurder en treinbegeleider een walky talky geven dat zowel bestuurders en treinbegeleiders in contant staan met de blok maar ook met elkaar of met andere treinen met BV door het treinnr in te duwen ofzoAM1987 schreef:kvind dat dan in brussel-zuid de tbgl in contact zou moete staan met den blok en nen telegram zou moeten wisselen dat de trein vertrekkensklaar is ...
In Brussel zuid gebruikt men bewust een dergelijk systeem niet om naar de blok te roepen, aangezien het in dergelijk druk station anders een wirwar van gesprekken door elkaar zou zijn waardoor er enkel meer misverstanden zouden bijkomen, laat dat dus maar zo. Ze werken voor het stationspersoneel al met afzonderlijke walkietalkies die als een soort telefoon werken.
Wat gebeurt er eigenlijk al een trein vertrekt zonder begeleider?
twee mogelijkheden
gesleepte trein zonder controle deuren bij de bestuurder, bye bye tbg
motorstellen en motorwagens, na een 30 tal meter zal de tb remmen omdat hij geen controle heeft om de deuren (laatste deur is niet dicht)
gesleepte trein zonder controle deuren bij de bestuurder, bye bye tbg
motorstellen en motorwagens, na een 30 tal meter zal de tb remmen omdat hij geen controle heeft om de deuren (laatste deur is niet dicht)
-
ik heb het nog maar 2 keer meegemaakt, telkens met motorstel (wagen)
in antwerpen noorderdokken: TBG stond nog op perron, na 30 meter gaf TB een grote remming (geen noordremming)
en ook eens in oudenaarde, met en MW41 naar ronse, TBG stond gewoon nog op perron en TB was weg
in de trein zat dan ook nergens een TBG, in geen van de twee stuurposten, en ook niet in de WC
in antwerpen noorderdokken: TBG stond nog op perron, na 30 meter gaf TB een grote remming (geen noordremming)
en ook eens in oudenaarde, met en MW41 naar ronse, TBG stond gewoon nog op perron en TB was weg

in de trein zat dan ook nergens een TBG, in geen van de twee stuurposten, en ook niet in de WC

Bij mijn weten mag de TBG pas de AVG draaien wanneer het sein open staat? Haast altijd is de reisweg dan ook al aangelegd wanneer de TBG zijn handelingen verricht. Het sein kan nog wel worden dicht gezet wanneer er in extremis een (technisch) probleem rijst. In Leuven wordt dit dan vaak gecommuniceerd door OSTCH Toezicht Perron die in radiofonische verbinding met de Blok staat.
Ik snap dus niet goed waarom het scenario van een gesloten sein en een gedraaide AVG wordt vernoemd?
Ik snap dus niet goed waarom het scenario van een gesloten sein en een gedraaide AVG wordt vernoemd?
In Brussel zuid zien ze op het seinhuis wanneer een avg gedraaid is of niet en ook in welke rijrichting. In vele gevallen en zeker in de spits zullen ze daar pas het sein open als het vertrek gegeven is. Dit om te voorkomen dat een bepaalde reisweg te lang open staat waardoor deze ander verkeer kan hinderen. Zeker als de trein richting Brussel centraal moet vertrekken. dan komt het er op aan elke reisweg juist aan te leggen als de trein deze op slag inneemt zodat je een maximaal gebruik kan maken van het wisselrooster juist voor/achter de perrons.
Organisatorisch zou dit moeilijk zijn. Het is een slecht idee om "treinen" onderling te laten communiceren zonder dat de superviserende Blok op de hoogte is van wat er wordt bedisseld. Daarnaast denk ik niet dat het personeel op een trein de treinnummers van alle andere aanwezige treinen in een station als Brussel-Zuid kent. Gebruikt men daar trouwens geen trunking als radiocommunicatie om de capaciteit van radioverkeer te verhogen? Tot slot zou het personeel in elk station de radio van frequentie moeten veranderen omdat elke blok op een ander kanaal communiceert.260689 schreef:waarom niet iedere bestuurder en treinbegeleider een walky talky geven dat zowel bestuurders en treinbegeleiders in contant staan met de blok maar ook met elkaar of met andere treinen met BV door het treinnr in te duwen ofzoAM1987 schreef:kvind dat dan in brussel-zuid de tbgl in contact zou moete staan met den blok en nen telegram zou moeten wisselen dat de trein vertrekkensklaar is ...
een sein wordt doorgaans opengezet wnr het uur van het vertrek nakend is en als de trein er natuurlijk is