Brussel-Centraal een drukte van jewelste

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Robin

Re: Brussel-Centraal een drukte van jewelste

Bericht door Robin »

Steven schreef:de NZV van Brussel is een speciaal geval. om te beginnen staan de seinen er allemaal kort op elkaar (ondanks dat de signalisatie geen korte secties zal aankondigen) de inrit van brussel centraal vertoond na het rood altijd eerst rood wit en gaat dan over naar twee gele lichten en dan groen om weer rood te worden als er een trein aan perron komt. Het is echter wel zo dat je de theoretische regels hebt en de realiteit. De meeste collega's wachten tot het inritsein twee gele vertoond voor ze aanzetten om aan perron te komen en bijgevolg onstaat er zo telkens een minivertraging tov het theoretisch model. in werkelijkheid zitten we dus aan ongeveer een goede twee min per trein die aan perron komt. dat maakt per uur per perron 30 treinen
een collega wist me onlangs te vertellen dat ze op de NZV tijdens de spits rit op zicht doen, dit om achter elkaar te kunnen aanschijven...
in hoevere dit waar is, is iets anders :mrgreen:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Wover

Bericht door Wover »

sweek schreef:
Ruben schreef:
Arnenys schreef:is dit niet het drukste spoortraject ter wereld of zoiets?
Heb vroeger ook nog gehoord dat L 0 de drukste spoorlijn ter wereld zou zijn.
33 treinen in 9 minuten op 6 sporen komt neer op 5.5 treinen per spoor per 10 minuten per spoor laten we zeggen, oftewel 1 trein per 1 minuut 50 ongeveer. Dat is veel inderdaad. Enkele metrosystemen (Moskou onder andere) kunnen wel een trein per spoor iedere 85 seconden aan.
In een VAL systeem rijdt men in de spits meestal zelfs om de minuut ;). Buiten de spits om de 4 minuten.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Robin schreef:
Steven schreef:de NZV van Brussel is een speciaal geval. om te beginnen staan de seinen er allemaal kort op elkaar (ondanks dat de signalisatie geen korte secties zal aankondigen) de inrit van brussel centraal vertoond na het rood altijd eerst rood wit en gaat dan over naar twee gele lichten en dan groen om weer rood te worden als er een trein aan perron komt. Het is echter wel zo dat je de theoretische regels hebt en de realiteit. De meeste collega's wachten tot het inritsein twee gele vertoond voor ze aanzetten om aan perron te komen en bijgevolg onstaat er zo telkens een minivertraging tov het theoretisch model. in werkelijkheid zitten we dus aan ongeveer een goede twee min per trein die aan perron komt. dat maakt per uur per perron 30 treinen
een collega wist me onlangs te vertellen dat ze op de NZV tijdens de spits rit op zicht doen, dit om achter elkaar te kunnen aanschijven...
in hoevere dit waar is, is iets anders :mrgreen:
Het rood-witte sein bij de inrit van Brussel-Centraal betekent volgens mij dat de machinist alvast op zicht verder mag rijden. Maar ik heb inderdaad ook al eens gehoord dat lang niet alle machinisten dat doen.

Groetjes,
Rian
Steven

Bericht door Steven »

Inderdaad dat rood wit sein = rit op zicht verder rijden. Ik zelf doe het niet, de miserie die kan ontstaan om dat de voorgaande trein het perron nog niet 100% heeft verlaten (daarom dat het sein rood wit open komt en niet twee gele) is mij iets te groot tov het plezier.

Stel u voor dat je met een gesleepte trein door dat rode wit gaat rijden (je hebt geen controle over de deuren), de vorige trein heeft zich door een technisch probleem niet helemaal van het perron kunnen verwijderen en staat dus stil. Jij moet ook vroeger stoppen als voorzien, dan begint de miserie, de treinbegeleider ziet een perron en de trein stop, dus lost hij de deuren (doe hij dit niet omdat hij op de hoogte zou kunnen zijn, dan zijn er wel slimme passagiers die de noodopening gebruiken). De mensen vooraan kunnen uitstappen, achteraan niet want die zien geen perron voor hun deur. .... om terug aan te zetten (om de trein volledig aan perron te krijgen) zijn er dan weer bepaalde procedures te volbrengen.... kortweg ik voel de vertraging zo in mijn schoenen geschoven worden daar waar het niet nodig is. Aangezien ik voorkomen nog altijd beter vind dan genezen ...
treinbruno

Bericht door treinbruno »

maar als de ICa bijvoorbeeld met 12 rijtuigen aan het perron staat en hij is nog niet goed weg, dan zit je toch direct na de bocht op het 12e rijtuig?
Afbeelding
Steven

Bericht door Steven »

het sein gaat pas rood wit open als de eerste as van de voorgaande trein voorbij het uitritsein is.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Steven schreef:de uitgang die het best is voor naar de grote markt te gaan is die aan de loketten, daar waar de Joe is doodgestoken.
Nu niet meer, aangezien je via de galerij direct naar het Spanjeplein kan. Tenminste, wanneer deze open is.
Steven

Bericht door Steven »

Dietrich schreef:
Steven schreef:de uitgang die het best is voor naar de grote markt te gaan is die aan de loketten, daar waar de Joe is doodgestoken.
Nu niet meer, aangezien je via de galerij direct naar het Spanjeplein kan. Tenminste, wanneer deze open is.
via het spanjeplein naar de grote markt gaan in Brussel is een extra afstand hoor, de kortste weg vanuit het centraal is nog steeds via Infante Isabellastraat en dan via de Heuvelstraat. De uitgang Putterij geeft daar min of meer op uit, maar van uit de lokettenzaal is dat ongeveer hetzelfde. Uitgang beetje naar links en dan altijd naar beneden.
Plaats reactie