Wees op tijd voor het vertrek

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Wees op tijd voor het vertrek

Bericht door Adler »

Ik vond het volgende prachtige stukje op internet:

Tijdens de eerste jaren van de Belgische Spoorwegen werd het vertrek van reizigerstreinen aangegeven met klokslagen.
In een « Guide du touriste en Belgique» (Brussel, 1845), kan men de volgende aanbevelingen lezen :
Reizigers die de trein willen nemen, worden verzocht om 15 minuten vóór het vertrek in het station aanwezig te zijn.
Tien minuten vóór het geplande vertrek wordt de klok geluid, waarop de reizigers in de rijtuigen mogen plaatsnemen.
Het eigenlijke vertrek van de trein wordt aangegeven door één enkele klokslag, zonder genade voor de laatkomers die -zoals de redacteur van de gids er lyrisch aan toevoegt- voor hun ogen de locomotief er van door zien gaan, eerst stil en ingehouden, met een zucht van stoom na elke zware inspanning, dan majestueus en fier, met zijn immense last weldra verdwijnend achter een rookpluim, die geleidelijk aan kleiner wordt en tenslotte verdwijnt in de verte.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Wees op tijd voor het vertrek

Bericht door HLE 2302 »

Adler schreef:Ik vond het volgende prachtige stukje op internet:

Tijdens de eerste jaren van de Belgische Spoorwegen werd het vertrek van reizigerstreinen aangegeven met klokslagen.
In een « Guide du touriste en Belgique» (Brussel, 1845), kan men de volgende aanbevelingen lezen :
Reizigers die de trein willen nemen, worden verzocht om 15 minuten vóór het vertrek in het station aanwezig te zijn.
Tien minuten vóór het geplande vertrek wordt de klok geluid, waarop de reizigers in de rijtuigen mogen plaatsnemen.
Het eigenlijke vertrek van de trein wordt aangegeven door één enkele klokslag, zonder genade voor de laatkomers die -zoals de redacteur van de gids er lyrisch aan toevoegt- voor hun ogen de locomotief er van door zien gaan, eerst stil en ingehouden, met een zucht van stoom na elke zware inspanning, dan majestueus en fier, met zijn immense last weldra verdwijnend achter een rookpluim, die geleidelijk aan kleiner wordt en tenslotte verdwijnt in de verte.
dat was gewoon omdat dat indertijd met handmatige deuren was, die je zelf moest toeklappen, en als dat juist 10 rijtuigen zijn
dan moet je wel 10 minuten eerder beginnen

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
fitnessboy

Re: Wees op tijd voor het vertrek

Bericht door fitnessboy »

vandaar ook de naam van de treinchef toen : deurenkletser
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Wees op tijd voor het vertrek

Bericht door Adler »

HLE 2302 schreef: dat was gewoon omdat dat indertijd met handmatige deuren was, die je zelf moest toeklappen, en als dat juist 10 rijtuigen zijn
dan moet je wel 10 minuten eerder beginnen
Daarvoor moet je niet teruggaan tot 1845 hoor, zo rijtuigen waar je zelf de deur moest toeklappen met een lederen riem heb ik ook nog meegemaakt.

De rijtuigen uit de tijd van 1840 waren meestal open bakken.
In een reisverslag van 1836 lees ik het volgende:

De waggons zijn voor het grootste gedeelte open, andere als vierkante tenten bedekt, en weder enkelen gemaakt en ingerigt als onze gewone diligences.

Het volledige verslag staat in het prachtige boek: Sporen in Belgie, 175 jaar spoorwegen, 75 jaar NMBS.

Men vond toen ook dat de reistijd van 1 uur tussen Antwerpen en Brussel veel te gevaarlijk was.

Het Gouvernement heeft deze vaart voor de gezondheid te snel geoordeeld en eene verordening uitgevaardigd, waarbij wordt bepaald, dat men er vijf kwartier over moet doorbrengen.
Plaats reactie