Volledig akkoord met uw redenering, maar ik zou daar nog het volgende willen bij opmerken.Paul schreef:Voor zover ik deze discussie goed gevolgd heb, gaat het niet om 'een bepaalde service verwachten'. Het gaat erom dat de NMBS zwart op wit op papier zet dat ze een bepaalde service levert, en als puntje bij paaltje komt die service niet kan of wil leveren. Dat is erg. In zo'n geval zou ik zelf
1° in eerste instantie inderdaad zelf proberen mijn plan te trekken;
2° een klacht indienen bij de klantendienst van de NMBS;
3° indien ik daar geen reactie krijg waardoor de zaken op een aanvaardbare manier worden rechtgezet, mij wenden tot de ombudsdienst van de NMBS.
Ik weet wel dat dat een lange weg is, maar uiteindelijk meestal wel efficiënt is mijn ervaring.
Ik vind dat Adler in deze discussie gelijk heeft, maar dat veel anderen hem blijkbaar niet goed begrijpen.
1. Wat betreft punt 1, er is niemand hier die weet of die klas volgende week inderdaad niet naar Brussel gaat, dus vind ik het nogal ongepast om dan uitspraken te doen, als ze zijn lui of ze hangen de zielepoot uit.
2. Ik heb in het verleden ook al heel wat klachten ingediend bij de klantendienst en de ombudsman.
Mijn ervaring met de klantendienst is dat dit een zwart gat is waarin alle klachten verdwijnen zonder verder gevolg.
De ombudsman doet heel goed werk maar uiteindelijk krijg je dan na zijn tussenkomst toch een brief van de NMBS waarin wordt uitgelegd dat ze op de hoogte zijn van uw probleem maar er niets kunnen aandoen.
1 keer heb ik mij uiteindelijk rechtstreeks gewend tot de minister bevoegd voor de spoorwegen. Onmiddellijk daarna wist men bij de NMBS plots wat het probleem was, had men een oplossing en werd ik zelfs een hele dag uitgenodigd om persoonlijk te gaan kijken hoe deze oplossing werd toegepast.
Dit maar om te zeggen welke rol de politiek speelt bij de NMBS.
Ik begrijp ook niet de reactie van veel NMBS-werknemers in dit forum, elke keer als er een negatief bericht over de NMBS in een krant verschijnt, alsof er een soort hetze zou bestaan van de media tegen de NMBS.
99% van die klachten zijn te wijten aan de onbekwaamheid van het bestuur, dus dezelfde reden waarom die werknemers zelf regelmatig hun ongenoegen laten blijken. Het enige verschil is dat zij een vakbond hebben die kan gaan praten met de directie en als dat niets oplevert eventueel kan overgaan tot staking.
Als reiziger heb je geen vakbond en kan je niet staken en sta je dus volledig machteloos.
En zelfs al komt er een artikel op de frontpagina van een krant, de dag nadien is iedereen dat toch weer vergeten.