Dag,
Hieronder vind je een verslag van een uitstap naar de boekenbeurs. Kijk ook eens op mijn blog spoorneus.skynetblogs.be voor een aantal foto's, alsook voor een verslagje van een OV-uitstap van vorige donderdag, dat ik hier niet gepost heb.
ma 10.11.2008
Zo’n 160.000 boekenwurmen zakken dezer dagen af naar Antwerp Expo, en daar mag je ons ook bijtellen. Het is immers alweer begin november, naar aloude gewoonte de periode van de Antwerpse Boekenbeurs. Dit jaar zijn er ruim 60.000 verschillende titels in de aanbieding, alsook verschillende presentaties en workshops. Gewoontegetrouw signeren tevens diverse auteurs en BV”s hun (al of niet literair hoogstaande) werken voor alle liefhebbers van de kunst der letteren.
Het is trouwens evenzeer een kunst om de drukte onderweg enigszins te mijden, al zal ons dat vandaag aardig lukken. Als de reclameaffiches zoals steeds immers enkel de opties via de stations Berchem en Centraal aan de grote massa aanraden, biedt dat een reeks interessante mogelijkheden. De alternatieve heenreis is intussen een klassieker in mijn repertoire geworden; ik doe hem nu al voor het vierde opeenvolgende jaar op precies dezelfde manier. We zullen met de trein naar Antwerpen-Zuid rijden, vanwaar ons een pendelbus tot aan de ingang van de Expo brengt. Voor de terugweg mik ik (indachtig het feit dat ik vorig jaar op IR c 2916 tot in Diest heb moeten rechtstaan) op een P-trein komende van de Noorderdokken, waarop er op deze brugdag hoogstwaarschijnlijk minder pendelaars present zullen zijn. We kunnen deze nemen te Antwerpen-Luchtbal, na een kennismakingsrit op de vorig jaar in gebruik genomen tramlijn 6.
De overbezette treinen mijden we vandaag dus vakkundig, maar wat betreft vertragingen zullen we niet gespaard blijven. Het begint allemaal al in Genk: het AM 96-motorstel 547, dat trein P 7331 met vertrek om 08:50 dient te verzekeren, komt met ruime vertraging aarzelend binnengereden, en blijkt al snel met een technische storing te kampen. Men beslist om de trein gewoon af te schaffen, en alle reizigers worden verwezen naar IC K 2231 van 09:12 (samengesteld uit een M6 T/D-stam van 8 rijtuigen, getrokken door loc 2736). Deze komt echter pas om 09:29 aan te Hasselt, wat betekent dat we de IR c niet zullen halen. Ik probeer met de moed der wanhoop zowel de TBG als de loketbediende in Genk aan te klampen met de vraag of de aansluiting in deze uitzonderlijke omstandigheden alsnog verzekerd kan worden, maar het antwoord is negatief. Dat is eigenlijk ook wel begrijpelijk: de consequenties voor de stiptheid van de IR c (wegens korte keertijd in Antwerpen) zouden te groot zijn in vergelijking met het beperkt aantal getroffen reizigers.
We zullen het vanaf Hasselt dus helemaal per stoptrein moeten doen, en de eerste in rij is L 2480 (Hasselt 09:38 -> Aarschot 10:11). We kunnen gelukkig rekenen op de betrouwbaarheid van het gerenoveerd tweeledig motorstel 603, en komen dan ook stipt op tijd aan te Aarschot. Het is trouwens dezelfde TBG als vorige donderdag die samen met z’n twee stagairs van dienst is, en dan weet je wel hoe het verdergaat…
L 2881 (Aarschot 10:31 -> Antwerpen-Berchem 11:10) is zoals gewoonlijk samengesteld uit 2 AM B’s, en vandaag zijn dat meerbepaald de 372 en 410. Net voor Lier maakt de trein wat vertraging, en die wordt niet meer ingelopen: we komen een minuutje te laat aan in Berchem.
Daar nemen we L 2561 (Antwerpen-Berchem 11:17 -> Antwerpen-Zuid 11:21), in de hoop de totale vertraging te beperken tot 40 minuten. AM Q 836 laat even op zich wachten (daar zit een vertraagde IC C voor iets tussen) en arriveert uiteindelijk om 11:25 te Antwerpen-Zuid.
Tot overmaat van ramp komt de boekenpendel met vertrek om 11:30 niet opdagen, en dus moeten we wachten op de volgende (die officieel lijn 1860, rit 28 gedoopt is). Op het officiële vertrekuur maakt de bestuurder van de ingezette Van Hool newAG300 (4709) nog geen aanstalten om te vertrekken. Misschien hoopt hij stiekem op nog een derde reiziger, maar het zal uiteindelijk toch privé-vervoer voor ons worden. Onderweg loopt hij wel nog wat vertraging in, zodat we om 11:57 (oftewel 62 minuten later dan oorspronkelijk gepland) aankomen te Antwerp Expo.
De terugreis vatten we aan met lijn 6, rit 1559 (Antwerpen, Antwerp Expo 16:05 -> Antwerpen, Station Luchtbal 16:32). HermeLijn 7247 lijkt voordurend wat achter de feiten aan te hollen: de dienstregeling is niet bepaald realistisch en de vertraging varieert dan ook constant tussen 2 en 5 minuten. We komen om 16:34 aan te Antwerpen-Luchtbal, dat er op deze brugdag zelfs in piekuur godverlaten bijligt.
Ook trein P 8215 (Antwerpen-Luchtbal 16:39 -> Aarschot 17:21) is niet bepaald druk bevolkt: voor zover ik er overzicht op heb zijn we tot in Berchem immers de enige reizigers in de 4 M4-rijtuigen, getrokken door loc 2503. De rit verloopt vlot, en de aankomst te Aarschot is dan ook stipt op tijd.
Van daaruit is er de keuze tussen de overal stoppende piekuurtrein 8363 van 17:24 en de daaropvolgende snelle 8306 van 17:40. Beide zijn in eerste instantie zonder vertraging aangekondigd en geven te Hasselt dus aansluiting naar Genk. Gezien het gevolgde noodscenario van vanmorgen heb ik begrijpelijkerwijs de buik even vol van stoptreinen, en daarom kiezen we voor het tweede alternatief. Op het laatste moment meldt men echter een ruime vertraging van de 8306, en dus moeten we het stellen met P 8349 (Aarschot 17:46 -> Hasselt 18:12). Dat is om twee redenen een tegenvaller: ten eerste bestaat deze uit 5 (weinig comfortabele) M5-rijtuigen (geduwd door loc 2114), en ten tweede wordt de aansluiting in Hasselt in het gedrang gebracht.
Eén ding mag ons vandaag gelukkig toch even meevallen, en dat is het feit dat bij onze aankomst te Hasselt (stipt op tijd overigens) blijkt dat P 8300 (Hasselt 18:08 -> Genk 18:23) rijkelijk vertraagd is. De trein is samengesteld uit 10 M4-rijtuigen (stuurstand op kop, loc onbekend), en we halen hem dus nog zonder problemen. Aankomst te Genk met maar 12 minuten vertraging.
Er is ons dus vandaag heel wat pech overkomen, maar laat het een troost wezen: we zijn niet de enigen. Op onze laatste trein zit er immers een mevrouw die het perron van Bokrijk (waar ze naartoe moet, onwetend dat P 8300 daar niet stopt) net iets te snel voor haar neus voorbij ziet vliegen. Bij de te late aankomst in Genk blijkt jammer genoeg ook de bus naar Bokrijk reeds vertrokken te zijn. Misschien brengt zij het er in totaal uiteindelijk met nog meer dan 74 minuten vertraging van af…
Groeten,