Verbinding NMBS <==> MIVB ?
-
Verbinding NMBS <==> MIVB ?
Heb ik dat nu goed gezien? Er lijkt wel een verbindingsspoor te zijn van lijn 26 naar de metrosporen in het MIVB-depot te Haren !!?? Wat is daarvan de bedoeling? Wordt het ooit gebruikt? Misschien om MIVB-materiaal per trein te kunnen aanvoeren?
Ik meen zelfs een bovenleiding gezien te hebben, maar zijn de voedingen wel compatibel? Iets zegt me dat trams (en dus ook de metro?) op 1500V= rijden...?
Ik meen zelfs een bovenleiding gezien te hebben, maar zijn de voedingen wel compatibel? Iets zegt me dat trams (en dus ook de metro?) op 1500V= rijden...?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Verbinding NMBS <==> MIVB ?
Trams op 1500 V ?? Da lijkt me vrij veel, in gent rijden die op 600Vjan_olieslagers schreef:Heb ik dat nu goed gezien? Er lijkt wel een verbindingsspoor te zijn van lijn 26 naar de metrosporen in het MIVB-depot te Haren !!?? Wat is daarvan de bedoeling? Wordt het ooit gebruikt? Misschien om MIVB-materiaal per trein te kunnen aanvoeren?
En daarbij rijdt de metro met derde rail ipv bovenleiding als stroomtoevoer. Heb het eigenlijk zelf nog niet gezien dus zou het niet weten.
voor zover ik gehoord heb is dit om nieuw metro matrieel aantevoeren ...jan_olieslagers schreef:Heb ik dat nu goed gezien? Er lijkt wel een verbindingsspoor te zijn van lijn 26 naar de metrosporen in het MIVB-depot te Haren !!?? Wat is daarvan de bedoeling? Wordt het ooit gebruikt? Misschien om MIVB-materiaal per trein te kunnen aanvoeren?
greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
In Haren, is er inderdaad een aansluiting, maar aan Delta is die er ook, alsook op de lijn 28 tussen Brussel west en simonis. Dit zijn de aansluitingen langswaar MIVB materieel (wegens allemaal normaalspoor) kan aanvoeren of afvoeren.
ik dacht zelfs dat er om metro's van of naar haren te verplaatsen geen enkele andere mogelijkheid is dan via het infrabel-net 

Over de weg gebeurt ook nog vrij veelShrek schreef:ik dacht zelfs dat er om metro's van of naar haren te verplaatsen geen enkele andere mogelijkheid is dan via het infrabel-net

jij hebt het op het leveren van nieuw materiaal, ik denk dat hij het eerder wil hebben over de verplaatsing tussen de werkplaats van haren en deze van delta.
-
Ik heb dit ook al horen zeggen, die nieuwe stellen worden in haren afgezet en doen daar tests, eenmaal die gedaan zijn, rijden de metro's naar Delta via de gewone spoorlijn.Steven schreef:jij hebt het op het leveren van nieuw materiaal, ik denk dat hij het eerder wil hebben over de verplaatsing tussen de werkplaats van haren en deze van delta.
ze kunnen op het infrabel net wel niet zeflstandig rijden hé, volgens ik gehoord heb neemt de metro zijn stroom via het spoor, en hebben dus geen panto's ...TrainzDr3ver schreef:Ik heb dit ook al horen zeggen, die nieuwe stellen worden in haren afgezet en doen daar tests, eenmaal die gedaan zijn, rijden de metro's naar Delta via de gewone spoorlijn.Steven schreef:jij hebt het op het leveren van nieuw materiaal, ik denk dat hij het eerder wil hebben over de verplaatsing tussen de werkplaats van haren en deze van delta.
zodoende kunnen ze dus ook niet op ons net rijden
greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
daarom dat ik aanvulde met een diesellocomotiefHLE 2302 schreef: ze kunnen op het infrabel net wel niet zeflstandig rijden hé, volgens ik gehoord heb neemt de metro zijn stroom via het spoor, en hebben dus geen panto's ...
zodoende kunnen ze dus ook niet op ons net rijden
greetz 2302

En ik zei het al vanmorgen.

Dietrich schreef:En daarbij rijdt de metro met derde rail ipv bovenleiding als stroomtoevoer.
Onder het motto "een foto zegt meer dan 1000 woorden":
De foto is genomen op het testterein in Haren. De 82 staat hier op precies op de wissel die naar het Infrabel-net leidt.
Delta, de bocht naar Etterbeek. De 82 achteraan (vorige foto) is intussen al losgekoppeld, de andere hangt vooraan en zal de Boa nu terugduwen naar remise Delta.
De koppeling tussen de Boa en de 82, 't is eens iets anders. 
Bij mijn weten zijn er trouwens drie verbindingen Infrabel > MIVB: Haren, Delta en ook ergens langs lijn 28, als ik me niet vergis. En als Pascal Smet zijn idee van de tramtrein erdoor krijgt, zullen er nog wel meer komen...

Bij mijn weten zijn er trouwens drie verbindingen Infrabel > MIVB: Haren, Delta en ook ergens langs lijn 28, als ik me niet vergis. En als Pascal Smet zijn idee van de tramtrein erdoor krijgt, zullen er nog wel meer komen...
En nog even een detail: De Metro in Brussel rijdt op 750V = , de tram in België rijdt overal op 600V=.
BDJ
BDJ