Verbinding NMBS <==> MIVB ?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
jan_olieslagers

Verbinding NMBS <==> MIVB ?

Bericht door jan_olieslagers »

Heb ik dat nu goed gezien? Er lijkt wel een verbindingsspoor te zijn van lijn 26 naar de metrosporen in het MIVB-depot te Haren !!?? Wat is daarvan de bedoeling? Wordt het ooit gebruikt? Misschien om MIVB-materiaal per trein te kunnen aanvoeren?
Ik meen zelfs een bovenleiding gezien te hebben, maar zijn de voedingen wel compatibel? Iets zegt me dat trams (en dus ook de metro?) op 1500V= rijden...?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
2012
Contacteer:

Re: Verbinding NMBS <==> MIVB ?

Bericht door 2012 »

jan_olieslagers schreef:Heb ik dat nu goed gezien? Er lijkt wel een verbindingsspoor te zijn van lijn 26 naar de metrosporen in het MIVB-depot te Haren !!?? Wat is daarvan de bedoeling? Wordt het ooit gebruikt? Misschien om MIVB-materiaal per trein te kunnen aanvoeren?
Ik meen zelfs een bovenleiding gezien te hebben, maar zijn de voedingen wel compatibel? Iets zegt me dat trams (en dus ook de metro?) op 1500V= rijden...?
Trams op 1500 V ?? Da lijkt me vrij veel, in gent rijden die op 600V
Dietrich

Bericht door Dietrich »

En daarbij rijdt de metro met derde rail ipv bovenleiding als stroomtoevoer. Heb het eigenlijk zelf nog niet gezien dus zou het niet weten.
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

jan_olieslagers schreef:Heb ik dat nu goed gezien? Er lijkt wel een verbindingsspoor te zijn van lijn 26 naar de metrosporen in het MIVB-depot te Haren !!?? Wat is daarvan de bedoeling? Wordt het ooit gebruikt? Misschien om MIVB-materiaal per trein te kunnen aanvoeren?
voor zover ik gehoord heb is dit om nieuw metro matrieel aantevoeren ...

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Steven

Bericht door Steven »

In Haren, is er inderdaad een aansluiting, maar aan Delta is die er ook, alsook op de lijn 28 tussen Brussel west en simonis. Dit zijn de aansluitingen langswaar MIVB materieel (wegens allemaal normaalspoor) kan aanvoeren of afvoeren.
Shrek

Bericht door Shrek »

ik dacht zelfs dat er om metro's van of naar haren te verplaatsen geen enkele andere mogelijkheid is dan via het infrabel-net :)
deadlock

Bericht door deadlock »

Shrek schreef:ik dacht zelfs dat er om metro's van of naar haren te verplaatsen geen enkele andere mogelijkheid is dan via het infrabel-net :)
Over de weg gebeurt ook nog vrij veel ;)
Steven

Bericht door Steven »

jij hebt het op het leveren van nieuw materiaal, ik denk dat hij het eerder wil hebben over de verplaatsing tussen de werkplaats van haren en deze van delta.
TrainzDr3ver

Bericht door TrainzDr3ver »

Steven schreef:jij hebt het op het leveren van nieuw materiaal, ik denk dat hij het eerder wil hebben over de verplaatsing tussen de werkplaats van haren en deze van delta.
Ik heb dit ook al horen zeggen, die nieuwe stellen worden in haren afgezet en doen daar tests, eenmaal die gedaan zijn, rijden de metro's naar Delta via de gewone spoorlijn.
Steven

Bericht door Steven »

met behulp van een diesellocomotief.
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

TrainzDr3ver schreef:
Steven schreef:jij hebt het op het leveren van nieuw materiaal, ik denk dat hij het eerder wil hebben over de verplaatsing tussen de werkplaats van haren en deze van delta.
Ik heb dit ook al horen zeggen, die nieuwe stellen worden in haren afgezet en doen daar tests, eenmaal die gedaan zijn, rijden de metro's naar Delta via de gewone spoorlijn.
ze kunnen op het infrabel net wel niet zeflstandig rijden hé, volgens ik gehoord heb neemt de metro zijn stroom via het spoor, en hebben dus geen panto's ...
zodoende kunnen ze dus ook niet op ons net rijden

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Steven

Bericht door Steven »

HLE 2302 schreef: ze kunnen op het infrabel net wel niet zeflstandig rijden hé, volgens ik gehoord heb neemt de metro zijn stroom via het spoor, en hebben dus geen panto's ...
zodoende kunnen ze dus ook niet op ons net rijden

greetz 2302
daarom dat ik aanvulde met een diesellocomotief :wink: , alles lezen voor je iets post he :wink:
Dietrich

Bericht door Dietrich »

En ik zei het al vanmorgen. :)
Dietrich schreef:En daarbij rijdt de metro met derde rail ipv bovenleiding als stroomtoevoer.
Steve

Bericht door Steve »

Onder het motto "een foto zegt meer dan 1000 woorden":
Afbeelding De foto is genomen op het testterein in Haren. De 82 staat hier op precies op de wissel die naar het Infrabel-net leidt.
Afbeelding Delta, de bocht naar Etterbeek. De 82 achteraan (vorige foto) is intussen al losgekoppeld, de andere hangt vooraan en zal de Boa nu terugduwen naar remise Delta.
Afbeelding De koppeling tussen de Boa en de 82, 't is eens iets anders. :wink:

Bij mijn weten zijn er trouwens drie verbindingen Infrabel > MIVB: Haren, Delta en ook ergens langs lijn 28, als ik me niet vergis. En als Pascal Smet zijn idee van de tramtrein erdoor krijgt, zullen er nog wel meer komen...
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

En nog even een detail: De Metro in Brussel rijdt op 750V = , de tram in België rijdt overal op 600V=.

BDJ
Plaats reactie