di 25/11/08 21:08 - De IJzeren Rijn, de omstreden goederenspoorlijn tussen de haven van Antwerpen en Duitsland, zal worden heropend via een gemoderniseerd tracé, de zogenoemde tussenvariant. Dat heeft de Nederlandse minister van Verkeer Camiel Eurlings vandaag aangekondigd in een brief aan de Tweede Kamer.
Vorige week had België nog het alternatieve tracé dat Nederland voorstelde, het zogenoemde A52-tracé afgewezen omdat het te duur zou uitvallen.
Omdat België de IJzeren Rijn wil heropenen en recht van doortocht heeft "heb ik geen andere keuze dan om mij bij de conclusie van België neer te leggen", aldus Eurlings.
Nu accepteert Eurlings dat de IJzeren Rijn wordt "gereactiveerd".
Maar dan moet het historische tracé wel worden gemoderniseerd en moeten er aanpassingen komen. Die gaan van geluidswerende maatregelen tot een omleiding om Roermond en een tunnel onder het natuurgebied De Meinweg.
Volgens Eurlings zal die tunnel slechts een spoor hebben, zodat de spoorlijn geen onbeperkte capaciteit zal hebben maar slechts zeventig treinen per dag zal aankunnen.
Twistappel
De IJzeren Rijn is sinds 1991 grotendeels buiten gebruik en is een voortdurende twistappel tussen Nederland en België.
De Belgen beschuldigden Nederland van vertragingstactieken om de Rotterdamse haven te beschermen.
Beide landen stapten naar het Permanente Hof van Arbitrage.
Dat hof in Den Haag stelde België in 2005 in het gelijk, namelijk dat het recht van vrije doortocht heeft via Nederland op grond van het Scheidingsverdrag uit 1839.
Eurlings verwacht dat de gemoderniseerde lijn ten vroegste in 2018 weer in gebruik kan genomen worden.
Bron: www.deredactie.be