Spartacusplan
Re: Spartacusplan
De gronden zijn dan wel van de NMBS maar de sporen niet.
Een tijdje geleden had men het erover dat men een dubbelspoor tussen zou aanleggen tussen Neerpelt en Lommel. Dus de sneltram zal eigen sporen gebruiken i.p.v. Infrabel sporen.
p.s. De sporen tussen Zonhoven en Neerpelt zijn opgebroken en hier komen dus geen Infrabelspoorlijn maar wel deze van De Lijn. Tussen Helchteren en Neerpelt is het een fietspad op dit moment.
Een tijdje geleden had men het erover dat men een dubbelspoor tussen zou aanleggen tussen Neerpelt en Lommel. Dus de sneltram zal eigen sporen gebruiken i.p.v. Infrabel sporen.
p.s. De sporen tussen Zonhoven en Neerpelt zijn opgebroken en hier komen dus geen Infrabelspoorlijn maar wel deze van De Lijn. Tussen Helchteren en Neerpelt is het een fietspad op dit moment.
Re: Spartacusplan
Wat leesvoer over het Spartacusplan.
Plan-MER ifv RUP(s) Spartacusplan
Sneltramlijn 3
(Hasselt-Neerpelt-Lommel)
Nota voor publieke consultatie
Bestand is 7 MB groot.
http://www.mervlaanderen.be/uploads/b354.pdf
Plan-MER ifv RUP(s) Spartacusplan
Sneltramlijn 3
(Hasselt-Neerpelt-Lommel)
Nota voor publieke consultatie
Bestand is 7 MB groot.
http://www.mervlaanderen.be/uploads/b354.pdf
Re: Spartacusplan
Als ik het zo bekijk, dan kan dit project toch onmogelijk zelfbedruipend zijn. Maar met de subsidies van de lijn is precies alles rendabel, voor 1,10 euro (goeiekoopst tarief voor meer dan 2 zones) sta je aan de andere kant van limburg. Misschien moeten we in West-Vlaanderen ook maar eens aan een sneltram beginnen denken. 

Re: Spartacusplan
Bibke schreef:De gronden zijn dan wel van de NMBS maar de sporen niet.
Een tijdje geleden had men het erover dat men een dubbelspoor tussen zou aanleggen tussen Neerpelt en Lommel. Dus de sneltram zal eigen sporen gebruiken i.p.v. Infrabel sporen.
p.s. De sporen tussen Zonhoven en Neerpelt zijn opgebroken en hier komen dus geen Infrabelspoorlijn maar wel deze van De Lijn. Tussen Helchteren en Neerpelt is het een fietspad op dit moment.
blijkbaar rgaan deze toch op onze sporen rijden als ik het document goed gelezen heb
(blz 33)
Meer concreet: indien voor de realisatie van de sneltramlijn 3 Hasselt – Noord-Limburg gebruik
gemaakt wordt van het bestaande spoorwegennet (spoorlijntracé) betekent dit het volgende:
• Tussen Hasselt en het punt waar de spoorlijn 21A afbuigt richting Genk wordt gebruik gemaakt
van de bestaande sporen. Eventueel is een bijkomend spoor noodzakelijk. Dit wordt
nog verder onderzocht in functie van de intensiteiten op de bestaande spoorlijn.
Re: Spartacusplan
Inderdaad dat klopt.fitnessboy schreef:Bibke schreef:De gronden zijn dan wel van de NMBS maar de sporen niet.
Een tijdje geleden had men het erover dat men een dubbelspoor tussen zou aanleggen tussen Neerpelt en Lommel. Dus de sneltram zal eigen sporen gebruiken i.p.v. Infrabel sporen.
p.s. De sporen tussen Zonhoven en Neerpelt zijn opgebroken en hier komen dus geen Infrabelspoorlijn maar wel deze van De Lijn. Tussen Helchteren en Neerpelt is het een fietspad op dit moment.
blijkbaar rgaan deze toch op onze sporen rijden als ik het document goed gelezen heb
(blz 33)
Meer concreet: indien voor de realisatie van de sneltramlijn 3 Hasselt – Noord-Limburg gebruik
gemaakt wordt van het bestaande spoorwegennet (spoorlijntracé) betekent dit het volgende:
• Tussen Hasselt en het punt waar de spoorlijn 21A afbuigt richting Genk wordt gebruik gemaakt
van de bestaande sporen. Eventueel is een bijkomend spoor noodzakelijk. Dit wordt
nog verder onderzocht in functie van de intensiteiten op de bestaande spoorlijn.
Ik was die mening over een eigen spoor ook toegedaan na de commotie over de sporen naast lijn 34 in diepenbeek, over wie de kosten voor die tunnels en bruggen om die overwegen te vervangen ging betalen.
Daar is blijkbaar alles gescheiden.
Ook start die laatste lijn op een aparte bedding aan het station in Hasselt en door de stad.
Ik weet dat een tijdje geleden vanuit de transportsector men graag ook goederentreinen vanuit Genk Goederen over de oude lijn 18 tussen Genk Goederen en Houthalen naar Neerpelt en zo over de IJzeren Rijn zou willen laten rijden.
Dus als ze het systeem van Infrabel gebruiken is dat mogelijk.
We zullen moeten wachten op de uiteindelijke keuzes die gemaakt gaan worden. Er is nog veel mogelijk.
Re: Spartacusplan
Ook al zijn de sporen daar opgebroken, de grond is nog altijd eigendom van Infrabel en zodus ook de sporen als men die zou heraanleggen. Het verschil zou hem dan inderdaad wel zitten in het feit dat enkel De Lijn van de sporen gebruik zou maken. Infrabel is enkel maar infrastructuurbeheerder en dat wil daarom niet zeggen dat hun sporen enkel maar door de NMBS mogen gebruikt worden. De Lijn betaalt dan gewoon de facturen voor de rijpaden tussen Hasselt en Neerpelt aan Infrabel.Bibke schreef:De gronden zijn dan wel van de NMBS maar de sporen niet.
Een tijdje geleden had men het erover dat men een dubbelspoor tussen zou aanleggen tussen Neerpelt en Lommel. Dus de sneltram zal eigen sporen gebruiken i.p.v. Infrabel sporen.
p.s. De sporen tussen Zonhoven en Neerpelt zijn opgebroken en hier komen dus geen Infrabelspoorlijn maar wel deze van De Lijn. Tussen Helchteren en Neerpelt is het een fietspad op dit moment.
Re: Spartacusplan
Is dat inderdaad zo? Is de grond van oude, verlaten spoorbeddingen die door de NMBS/Infrabel 'uit de inventaris zijn geschrapt', niet eerder eigendom van de Belgische Staat, beheerd door het ministerie van Financiën ('Registratie en domeinen')? En kan die grond dan niet overgedragen / ter beschikking gesteld worden van De Lijn? Als De Lijn daar dan sporen op aanlegt, heeft Infrabel daar niets mee te maken volgens mij...Trainspotterke schreef:Ook al zijn de sporen daar opgebroken, de grond is nog altijd eigendom van Infrabel
Maar ik kan me uiteraard vergissen, ik weet niet hoe het precies in elkaar zit.
Paul
Re: Spartacusplan
Het is via concessies dat de fietspaden mogen aangelegd worden door en op kosten van de gemeenten.
Volgens mij kan men dus ook concessies geven aan De Lijn om er sporen aan te leggen.
Als ik me niet vergis zijn de al aangelegde sporen aan het station van Hasselt van De Lijn.
Ik weet niet zeker maar ik denk dat de gronden eigendom blijven van de NMBS Holding en dat de gemeenten de concessies met de Holding hebben geregeld.
Volgens mij kan men dus ook concessies geven aan De Lijn om er sporen aan te leggen.
Als ik me niet vergis zijn de al aangelegde sporen aan het station van Hasselt van De Lijn.
Ik weet niet zeker maar ik denk dat de gronden eigendom blijven van de NMBS Holding en dat de gemeenten de concessies met de Holding hebben geregeld.
Re: Spartacusplan
Hallo,
Net als er eigenlijk nog het monopolie van de NMBS is, mogen die tram-treinen van De Lijn dan wel?
Groeten,
Joris De Mol
Is er geen wet die zegt dat enkel Infrabel sporen mag aanleggen?Bibke schreef:Het is via concessies dat de fietspaden mogen aangelegd worden door en op kosten van de gemeenten.
Volgens mij kan men dus ook concessies geven aan De Lijn om er sporen aan te leggen.
Als ik me niet vergis zijn de al aangelegde sporen aan het station van Hasselt van De Lijn.
Ik weet niet zeker maar ik denk dat de gronden eigendom blijven van de NMBS Holding en dat de gemeenten de concessies met de Holding hebben geregeld.
Net als er eigenlijk nog het monopolie van de NMBS is, mogen die tram-treinen van De Lijn dan wel?
Groeten,
Joris De Mol
Re: Spartacusplan
Wel, niet alle sporen moeten natuurlijk aangelegd worden door Infrabel, enkel maar die waar er treinen over rijden. Tramsporen worden aangelegd en beheerd door De lijn, MIVB of TEC. Maar dan rijst natuurlijk de vraag waar je de grens trekt tussen tram- en treinsporen als je met een lightrail gaat rijden over oude spoorbeddingen, en dus ook de vraag of die spoorlijn moet aangelegd/beheerd worden door Infrabel of De Lijn...
Re: Spartacusplan
Zo moeilijk lijkt me dat nochtans niet. Laat een voertuig erkennen als beide (twee verschillende procedures, dus), en voilà, je hebt je tramtrein.
Re: Spartacusplan
dus moeten deze ook beide reglementeringen kennen van het HELE infrabel net + examens afleggen + medisch in orde zijn + lijnstudie van bepaalde lijn(en ) en dan nog hun lijnengroentje schreef:Zo moeilijk lijkt me dat nochtans niet. Laat een voertuig erkennen als beide (twee verschillende procedures, dus), en voilà, je hebt je tramtrein.
als je weet dan onze opleiding 1.5 jaar duurt .....
Re: Spartacusplan
Hoog tijd om daar iets aan te veranderenfitnessboy schreef:dus moeten deze ook beide reglementeringen kennen van het HELE infrabel net + examens afleggen + medisch in orde zijn + lijnstudie van bepaalde lijn(en ) en dan nog hun lijnengroentje schreef:Zo moeilijk lijkt me dat nochtans niet. Laat een voertuig erkennen als beide (twee verschillende procedures, dus), en voilà, je hebt je tramtrein.
als je weet dan onze opleiding 1.5 jaar duurt .....
Re: Spartacusplan
mij zou het in ieder geval heel sterk verbazen moesten er binnen anderhalf jaar al trams rijden
het zal nog wel even duren voor die tramlijn er ligt, dus hebben ze ook tijd genoeg om hun bestuurders te laten opleiden
(duurt het bij DLC trouwens ook 1.5 jaar? )


Re: Spartacusplan
Dat is juist het probleem. Welke reglementering moet je dan nemen, die van Infrabel of van De Lijn? Of een combinatie van?groentje schreef:Zo moeilijk lijkt me dat nochtans niet. Laat een voertuig erkennen als beide (twee verschillende procedures, dus), en voilà, je hebt je tramtrein.