Modernisering M5
-
Re: Modernisering M5
In OP DE BAAN van oktober 2008 staat dat de eerste gemoderniseerde M5 rijtuigen vanaf 14 december 2008 ingezet worden op het Belgische net (zoals FTR-FN). Op de foto's erbij staan gemoderniseerde M5, deze lijken sterk op de M6.
Laatst gewijzigd door Treinenman op 10 mei 2009, 18:05, 2 keer totaal gewijzigd.
De trein is altijd een beetje reizen.
Ik zie op deze foto's geen verschil, of is er gewoon nog geen verschil omdat het M6 zijn? Ik had gehoord dat ze ergens volgend jaar beginnen rijden... Toevallig duidelijkere foto's?
Dat ziet er mij inderdaad geen M5 uit hoor, de M5 heeft een veel scherpere (minder afgeronde) hoeking bovenaan, de ramen zijn ook anders.
Daarnaast zou er een stuurstand in de samenstelling moeten hebben gezeten want bij mijn weten blijft er nog steeds maar 1 omvormer per stam (in het stuurrijtuig) en niet per rijtuig zoals bij M6.
Daarnaast zou er een stuurstand in de samenstelling moeten hebben gezeten want bij mijn weten blijft er nog steeds maar 1 omvormer per stam (in het stuurrijtuig) en niet per rijtuig zoals bij M6.
de nieuwe M5 die hebben geen afgeronde ramen vanboven, dan moeten ze de kast aanpassen wat ze dus niet gaan doen.
Uit Connect 38:
De modernisering van de M5’en gebeurt in de centrale werkplaatsvan Cuesmes.
Het personeel van de werkplaats is momenteel druk in de weer met de rijtuigen en wordt daarbij geholpen door vertegenwoordigers van Bombardier.
De eerste M5m is af, de tweede bijna. Momenteel lopen de verbouwingswerken aan 17 ruituigen, 7 ervan worden aangekleed.
Bijna M6’en!
De bekende bordeauxrode kleur werd vervangen door de grijze tint van de M6’en. M6’en waarop ze als twee druppels water lijken dankzij de grondige facelift die ze momenteel ondergaan. Klein, maar belangrijk, detail: het afval wordt tot een minimum beperkt. Alles wat kan, wordt opnieuw gebruikt of gerecupereerd.
Wat overblijft, wordt tegen een goede prijs doorverkocht.
Op kruissnelheid
Tegen het einde van het jaar zal de werkplaats op kruissnelheid zijn. Per week zal er dan een rijtuig worden omgebouwd.
Uit Connect 38:
De modernisering van de M5’en gebeurt in de centrale werkplaatsvan Cuesmes.
Het personeel van de werkplaats is momenteel druk in de weer met de rijtuigen en wordt daarbij geholpen door vertegenwoordigers van Bombardier.
De eerste M5m is af, de tweede bijna. Momenteel lopen de verbouwingswerken aan 17 ruituigen, 7 ervan worden aangekleed.
Bijna M6’en!
De bekende bordeauxrode kleur werd vervangen door de grijze tint van de M6’en. M6’en waarop ze als twee druppels water lijken dankzij de grondige facelift die ze momenteel ondergaan. Klein, maar belangrijk, detail: het afval wordt tot een minimum beperkt. Alles wat kan, wordt opnieuw gebruikt of gerecupereerd.
Op kruissnelheid
Tegen het einde van het jaar zal de werkplaats op kruissnelheid zijn. Per week zal er dan een rijtuig worden omgebouwd.
- Bijlagen
-
- M5-4.JPG (9.18 KiB) 4986 keer bekeken
-
- M5-3.JPG (14.05 KiB) 4987 keer bekeken
-
- M5-2.JPG (9.1 KiB) 4987 keer bekeken
-
- M5-1.JPG (9.19 KiB) 4988 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Robin op 19 dec 2008, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Moeten we nu denken dat de NMBS groen is of dat ze gierig is/ geldproblemen heeft?Robin schreef:(...)
Bijna M6’en!
(...)
Klein, maar belangrijk, detail: het afval wordt tot een minimum beperkt. Alles wat kan, wordt opnieuw gebruikt of gerecupereerd.
(...)
Op kruissnelheid
Het ontwerpen van de nieuwe M5 werd in CW Mechelen gedaan en dan vervolgens uitgevoerd in Cuesmes, anders kon deze zijn werkplaats sluiten. Om u al enig idee te gevenrail s schreef:Moeten we nu denken dat de NMBS groen is of dat ze gierig is/ geldproblemen heeft?Robin schreef:(...)
Bijna M6’en!
(...)
Klein, maar belangrijk, detail: het afval wordt tot een minimum beperkt. Alles wat kan, wordt opnieuw gebruikt of gerecupereerd.
(...)
Op kruissnelheid

elke spoorwegambtenaar krijgt dit, gratisPresario schreef:Ok, geen probleem!
[off topic] Is dat een intern tijdschrift waar je op moet geabonneerd zijn? Of krijgt iedereen van het spoorwegpersoneel dat?
-
Hoeveel van die M5 zijn er momenteel (19-12-08) al gemoderniseerd?
-
Ziet er mooi uit en lijkt inderdaad erg veel op een M6
Toevallig geen foto's van de buitenkant?

Toevallig geen foto's van de buitenkant?
Al zeker 1 BDx, die was reeds een tijdje eerder getoond. Er zou ook een tweede BDx al in ombouw zijn, zeker ook een B.Treinenman schreef:Hoeveel van die M5 zijn er momenteel (19-12-08) al gemoderniseerd?
Verder een vraag rond de 1ste klasse rijtuigen: ik zie dat er door de krappe ruimte op de bovenverdieping bij de 2de klasse rijtuigen een 2+1 indeling is aangewend. Wat gaan de 1ste klasse rijtuigen dan aan extra comfort bieden ? Een recht op een zitplaats en tapijt zoals bij de M6 ofwat !?

-
In het VTM-nieuws zei men dat de gemoderniseerde volgend jaar in de lente rijden.
Ze werden 'treinstellen' genoemd terwijl dit rijtuigen zijn.
Dus er rijden nog geen gemoderniseerde M5en rond en de trein die van Lier naar Antwerpen-C reed was dan M6.
Op het achterste rijtuig van de trein heb ik niet gelet...
Ze werden 'treinstellen' genoemd terwijl dit rijtuigen zijn.
Dus er rijden nog geen gemoderniseerde M5en rond en de trein die van Lier naar Antwerpen-C reed was dan M6.
Op het achterste rijtuig van de trein heb ik niet gelet...
net in vtm nieuws ook gehoord, dat in de lente 2009 het eerste tuig rijdan zal. Benieuwd!
ik vind dat heel mooi gedaan, persoonelijk een van de beste rivisi's van het belgische matrieel, als je dat vergelijkt met de M4'n
greetz 2302
greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...