Bovenleiding naar beneden

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Adler

Re: Bovenleiding naar beneden

Bericht door Adler »

Hogersluys schreef:
Adler schreef:Ik zag zojuist de beelden op het tv-nieuws. Twee Portugese reizigers aan boord vroegen zich terecht af of dit soms Afrika was.
Tevens vroegen ze zich af of er in dit land maar één trein voorhanden is. :lol: Ik merkte overigens het logo van de Nederlandse Spoorwegen op. Hadden zij niet mede-assistentie moeten verlenen?
Het is niet omdat die rijtuigen toevallig van de NS zijn, dat de NS zou moeten komen helpen op Belgisch grondgebied.
Presario

Bericht door Presario »

Ik begrijp het ook niet zo goed, zou het echt niet mogelijk geweest zijn van een trein te laten stoppen en de mensen over te laten stappen? Desnoods terug richting Mechelen?
Voor de geinteresseerden hier staat het filmpje.
Steven

Bericht door Steven »

Adler schreef:
Steven schreef:Die defecte ICE stond waarschijnlijk op L2 en is gewoon weggehaald door de HLD62TBL, een vrij eenvoudige ingreep.
Ik had het wel over een trein tussen Keulen en Frankfurt..., de zaak werd dus door de DB opgelost.
Dat veranderd bitter weinig, op een hsl valt er nu eenmaal veel minder te regelen, je hebt speciaal voorzien evacuatiematerieel dat steeds ter beschikking staat. Voor klassieke lijnen is dit op dezelfde manier geregeld. dat is zowel hier als in Duitsland of Nederland het geval.

Op een klassieke lijn bij ons moet je al rekening gaan houden met minstens drie soorten basiskoppeling voor de binnenlandse treinen, daarnaast nog is de koppelingen van de hst treinen. Dit gaat al bepalen welk type trein je kan opsturen om te evacueren. Dan moet je nog een bestuurder hebben die het type loc (of ander krachtvoertuig) kan bedienen om het evacueren uit te voeren. Heb je niemand zitten moet je iemand oproepen. Dat vergt gewoon enige tijd kan je niet van tussen.
steved

Bericht door steved »

Eigenlijk, eigenlijk (maar nu droom ik te hard) zou men op enkele strategische plaatsen (Brugge, Vorst, Leuven, Aarlen, Doornik, Namen, Luik) een 24/24u stand-by "reddingsploeg" voorhanden moeten hebben. Oké het kost wel wat, maar het zou toch al 'n serieuze stap in de goede richting zijn om dit soort "akkefietjes" (kuch) te vermijden.

Nu stoort het me ook weer enorm dat het blijkbaar 1 UUR duurde eer men de passagiers wist te vertellen wat er gaande was? Zag de machinist niet dat hij de bovenleiding afgerukt had? Moest die info eerst weer doorheen 20 administratieve lagen passeren? Waren alle gsm plots plat? Nu kan ik veel verdragen (ik pendel al 8 jaar op die verdoemde lijn 25), maar van zo'n toestanden gaan m'n tenen altijd weer een beetje meer krullen :mrgreen: . Ik kan dan wel voorstellen dat reizigers dit "Afrikaanse" toestanden vinden...

Nuja, ik heb zelf al twee keer "mogen" vastzitten op een ICA op de hsl lijn tussen Leuven en Luik. Toen ook telkens met een vertraging van een grote 2 uur (1 uur om info te geven en 1 uur om weggetakeld te worden).

gr, Steve
Stijn014

Bericht door Stijn014 »

Even iets rechtzetten: de bovenleiding is er dus niet afgerukt he.
Steven

Bericht door Steven »

steved schreef:Eigenlijk, eigenlijk (maar nu droom ik te hard) zou men op enkele strategische plaatsen (Brugge, Vorst, Leuven, Aarlen, Doornik, Namen, Luik) een 24/24u stand-by "reddingsploeg" voorhanden moeten hebben. Oké het kost wel wat, maar het zou toch al 'n serieuze stap in de goede richting zijn om dit soort "akkefietjes" (kuch) te vermijden.
gr, Steve
Vroeger was er veel meer reserve besturingspersoneel dan nu, zowel in de week als weekend, men schaft die meer en meer af, kostprijs van iemand op te roepen is veel goedkoper dan iemand steeds stand by te moeten hebben gedurende 24u per dag blijkbaar. Dan spreek je nog maar over 1 steplaats en niet over 10 stelplaatsen.

trouwens 1 reddingsploeg is niet genoeg. Je hebt al op het binnenlands verkeer 3 soorten koppelingen, dat wil zeggen evenveel types treinen of materieel hebben dat er mee kan koppelen he. Bijhorende kennis en nog zoveel meer.
steved

Bericht door steved »

Stijn014 schreef:Even iets rechtzetten: de bovenleiding is er dus niet afgerukt he.
Dat neemt niet weg dat je de reizigers DIRECT moet informeren over wat er scheelt of kan schelen !

gr, Steve
dekooiker

Bericht door dekooiker »

Daar durft het al eens misgaan, ik maak dat gelukkig zelden mee.
Niets zo ellendig als wachten op nieuws.
De Benelux blijft hoe dan ook de meest ellendige verbinding!
De trein.
Alleen voor durvers.
2012
Contacteer:

Bericht door 2012 »

Adler schreef:
Steven schreef:noodtrein = personeel oproepen, eventueel tb oproepen (indien er geen reserve bestuurder aanwezig is), de tijd om die mensen van thuis tot aan hun werkplaats te laten komen, tijd om de trein tot de plaats van incidient te krijgen. Breng dit allemaal in rekening en je begrijpt waarom het nooit op 1 u tijd in orde kan zijn.
Ik ben ooit in panne gevallen op een ICE-3 tussen Keulen en Frankfurt. Binnen de 10 minuten was er een hulptrein ter plaatse en na nog 5 minuten werden we al weggesleept. Waarom moet dat dan hier 4 uur duren om een trein van Leuven naar Kontich te krijgen ?

Als die daar binnen de 10 minuten was, dan was die al onderweg nog voor diene ICE in panne gevallen is he ... :roll:
Adler

Bericht door Adler »

dekooiker schreef: De Benelux blijft hoe dan ook de meest ellendige verbinding!
Ik zie niet in wat dit met de Benelux te maken heeft.
Had dit een andere trein geweest, dan had dit even lang geduurd.
Dat het nu toevallig met de Benelux is gebeurd maakt het alleen nog maar erger, de NMBS krijgt weer een zeer goede indruk bij de buitenlandse reizigers die op deze trein zaten.
OMC

Bericht door OMC »

Het was een rumoerige dag voor de NMBS blijkbaar, eerst in Boechout deze morgen een ongeluk met een auto, daarna het voorval met de bovenleiding in Duffel en op de middag een persoonsongeval in Diest ...
Asterix

Bericht door Asterix »

Het zal weer iedereen zijn fout zijn behalve die van de NMBS, let op. Het strafste is dan nog dat goederen- en ander verkeer blijkbaar belangrijker zijn dan het welzijn van de klanten. Men zou nu eens een kwartier enkele sporen moeten sperren. Oeioeioei, kan niet, hé, laat de mensen maar liever in de kou zitten bevriezen. Zo mogelijk nòg straffer is het feit dat ze bij de vakbond opeens wakker schieten en die clown van een Digneffe meteen de kans ziet om onverholen te pleiten voor de voorgebijstreefde structuur waarbij alle diensten, van spoorwegbeheer over goederen tot reizigers, terug in één pot worden gegooid.

Bij mij zou het snel gebakken zijn. Eén telefoontje naar de 100 voor "meerdere passagiers met blijkbaar onderkoelingsverschijnselen" en ik die zelf "het bewustzijn ga verliezen" en die trein is op 20 minuten leeg.
Steven

Bericht door Steven »

Die trein staat stil op een plaats niet toegankelijk vanaf de openbare weg, hoe denk jij dat de dienst 100 ter plaatse geraakt? Per helikopter? op een kwartier tijd kan je onmogelijk een trein volledig leegmaken ten velde, ooit al zelf van een trein gestapt ten velde? juist ja dat is redelijk hoog, dat kan tot twee meter hoog gaan in het slechtste geval. Niet iedereen is jong en lenig om zelfstandig van die trein te komen. Ik heb zelf al zo een evacuatie meegemaakt van een 100 tal mensen, die neemt minstens een half uur in beslag, opgelet waar ik over spreek was dan nog van twee treinen die pal naast elkaar stonden waar het dus nog eenvoudig verliep, de mensen moesten zich niet laten zakken maar overstappen in volle spoor van trein a naar trein b. Mensen in volle baan laten uitstappen is dus gevaarlijk, vooral bij de mogelijke kans op fysiek gewonden, dat beslis je niet zomaar te doen.

De mensen die het zo koud hadden op die trein lieten wel vrolijk het raam open staan, verstandig als je het al koud hebt bij dit weer? neen niet echt. Is de juiste oplossing gekozen voor dit probleem? Wie zal het zeggen, niemand van ons die 100% de juiste feiten kent. Het is gewoon een feit dat je niet kan beslissen maar enkel kan gissen als je nu staat te roepen van wat er wel had moeten gebeuren.
steved

Bericht door steved »

De reportageploeg van de Vrt is blijkbaar WEL tot bij de trein geraakt, je moet mij dan niet komen vertellen dat de civiele bescherming dit niet zou kunnen (en die zijn nog beter uitgerust dan 'n simpele cameraploeg). Het is pas bij aankomst in Duffel dat er warme drank uitgedeeld werd... hoe erg wil je het nog hebben. Ik hoop dat de hoge omes in de Frankrijkstraat nu eindelijk es wakkerschieten...

gr, Steve
Sander

Bericht door Sander »

Laten we dit even in het oog houden voordat we met modder gaan gooien: dat reizigers vier uur in die trein moeten wachten is gewoon onnodig.
Steven schreef:Die trein staat stil op een plaats niet toegankelijk vanaf de openbare weg, hoe denk jij dat de dienst 100 ter plaatse geraakt? Per helikopter?
Nu weet ik niet wat de dienst 100 (de hulpdiensten?) is en hoe ouderwets die dan blijkbaar niet is, maar er bestaan dingen als rolcontainers, vrachtwagens met spoorwielen of nog beter: diesellocomotieven die helemaal geen bovenleidingsspanning nodig hebben!
Steven schreef:op een kwartier tijd kan je onmogelijk een trein volledig leegmaken ten velde, ooit al zelf van een trein gestapt ten velde? juist ja dat is redelijk hoog, dat kan tot twee meter hoog gaan in het slechtste geval.
Tuurlijk kan dat wel. Als er brand in die trein is hebben ze ook geen twee uur nodig. En twee meter is het hier zeker niet geweest, want de trein stond scheef en was dus aan één kant dichter bij de grond als de andere kant. En laat die kant nou net de bermzijde zijn, waar reizigers veilig uit kunnen stappen (en geholpen kunnen worden) en via diezelfde berm naar de bewoonde wereld kunnen lopen.
Steven schreef:De mensen die het zo koud hadden op die trein lieten wel vrolijk het raam open staan, verstandig als je het al koud hebt bij dit weer? neen niet echt.
Geloof mij als ik zeg dat ze dat alleen hebben gedaan om met de filmploeg te praten. Geen enkel normaal denkend mens gaat immers handschoenen aantrekken om vervolgens het raam open te doen.
Steven schreef:Is de juiste oplossing gekozen voor dit probleem? Wie zal het zeggen, niemand van ons die 100% de juiste feiten kent. Het is gewoon een feit dat je niet kan beslissen maar enkel kan gissen als je nu staat te roepen van wat er wel had moeten gebeuren.
Iedere leek snapt dat zoiets in een modern Europees land niet zo land hoeft te duren.
Plaats reactie