Spartacusplan

Smalspoor, tram en light-rail in België
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Spartacusplan

Bericht door groentje »

Weet er nog iemand die link zijn naar dat lightrailnet dat De Lijn zou willen uitbouwen?

En zien jullie dat werkelijkheid worden? Tegen wanneer?
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Spartacusplan

Bericht door FLV-FGSP »

groentje schreef:Weet er nog iemand die link zijn naar dat lightrailnet dat De Lijn zou willen uitbouwen?

En zien jullie dat werkelijkheid worden? Tegen wanneer?
http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/mobi ... usplan.pdf

Ik vermoed dat de concrete lijnvoering pas na oktober van dit jaar bekend wordt gemaakt. Dan is het afwachten of er geld is.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Dank.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

schoon docu, iets beter in beeld gebracht dan het vorige da ik er van zag, nu nog hopen voor de mensen aldaar dat ze effectief hun werken uitvoeren he
sweek

Bericht door sweek »

Ze hebben het niet over frequenties bij die snelbussen... zou ik daar ook twee maal per uur mogen aannemen?
Hoog zijn die frequenties nog steeds niet, maargoed. Nu rijdt men overal standaard 1 x per uur, zelfs de Hasseltse stadsbussen geloof ik.

Het lijkt wel een beetje op wat Syntus in de achterhoek heeft gedaan, alleen hadden zij geen nieuwe spoorverbindingen nodig. Ze nemen het wel erg krap met die vertrek- en aankomsttijden... de bussen daar kennende is de kans op vertraging vrij groot.
KB
Berichten: 636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Bericht door KB »

Toevallig op de site van vakbond Acod-ttm Limburg (http://www.acod-tbm-limburg.be/) gestoten en daar las ik (op http://www.acod-tbm-limburg.be/onderneming.htm) het volgende:
Het Spartacus plan is gestart en het lastenboek is klaar. Nu kan er overgegaan worden om een studie te laten uitvoeren die ongeveeer een jaar in beslag zal nemen. Over de milieu rapportering zullen er geen problemen zijn en zou in mei afgerond zijn .
Boke
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:58
Locatie: Lommel
Contacteer:

Bericht door Boke »

De Hasseltse stadsbussen rijden om de 20 minuten meen ik.
Kevin R

Bericht door Kevin R »

Vrijdag stond in Het Belang van Limburg een artikeltje over het plan. Zo waren Ingrid Lieten van De Lijn en Peter Van Veldhoven naar Duitsland gegaan om enkele leveranciers te bekijken. Ze toonden interesse in een hybride model van Alstom, maar zouden ook bij Bombardier aangedrongen hebben zo een type te ontwikkelen. Volgens De Lijn zouden ze zo'n 15 tot 20 stellen nodig hebben voor het Spartacusplan.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Bericht door FLV-FGSP »

Datum : 22/09/2006
Titel : Tram verbindt Hasselt en Maastricht in 2012
Het staat nu vast dat de historische treinverbinding Hasselt-Maastricht in 2012 weer in gebruik genomen wordt.
De Lijn heeft de tijdelijke vereniging van studiebureaus LiMo opdracht gegeven een milieu-effectenrapport te starten voor een sneltramverbinding tussen de Limburgse hoofdsteden.

Topvrouw Ingrid Lieten van De Lijn is donderdag samen met minister van Werk Peter Vanvelthoven in Berlijn op zoek gegaan naar constructeurs van sneltrams.
De sneltram Hasselt-Maastricht gaat ongeveer 55 miljoen euro kosten en is een onderdeel van het Spartacusplan voor beter openbaar vervoer in Limburg. De bedoeling is dat de sneltrams om het half uur sporen en aan de haltes aansluiting geven op de bussen van De Lijn. Tussen Genk en Hasselt moet er om het kwartier een sneltram rijden. De reistijd Hasselt-Maastricht wordt gehalveerd van 61 minuten (snelbus) tot 26 minuten. Hasselt-Genk via de campus in Diepenbeek moet in 19 minuten en Hasselt-Maasmechelen in 38 minuten, dat is een half uur sneller dan de huidige reistijd.
Bron: http://www.hbvl.be/vindzoek/archief/Art ... eck=online
KB
Berichten: 636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Bericht door KB »

FLV-FGSP schreef:
Datum : 22/09/2006
Titel : Tram verbindt Hasselt en Maastricht in 2012
Het staat nu vast dat de historische treinverbinding Hasselt-Maastricht in 2012 weer in gebruik genomen wordt.
De Lijn heeft de tijdelijke vereniging van studiebureaus LiMo opdracht gegeven een milieu-effectenrapport te starten voor een sneltramverbinding tussen de Limburgse hoofdsteden.

Topvrouw Ingrid Lieten van De Lijn is donderdag samen met minister van Werk Peter Vanvelthoven in Berlijn op zoek gegaan naar constructeurs van sneltrams.
De sneltram Hasselt-Maastricht gaat ongeveer 55 miljoen euro kosten en is een onderdeel van het Spartacusplan voor beter openbaar vervoer in Limburg. De bedoeling is dat de sneltrams om het half uur sporen en aan de haltes aansluiting geven op de bussen van De Lijn. Tussen Genk en Hasselt moet er om het kwartier een sneltram rijden. De reistijd Hasselt-Maastricht wordt gehalveerd van 61 minuten (snelbus) tot 26 minuten. Hasselt-Genk via de campus in Diepenbeek moet in 19 minuten en Hasselt-Maasmechelen in 38 minuten, dat is een half uur sneller dan de huidige reistijd.
Bron: http://www.hbvl.be/vindzoek/archief/Art ... eck=online
De verkiezingen komen er weer aan ...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Niet zo pessimistisch, KB. De aankondiging mag dan weliswaar goed getimed zijn, ik zou er niet meteen de zoveelste loze belofte in zien.
Natuurlijk kan het nog mislopen, maar ach, een jaartje uitstel, daar kan ik gerust mee leven.
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Ik volg KB hierin en steek het toch maar weer op de verkiezingen. Ik wil dat allemaal nog wel eens zien in 2012... Waar gaan ze in godsnaam al dat geld halen? Kan men beter in andere dingen investeren... Het loopt daar nu toch goed in Limburg tussen Maastricht en Hasselt? Waarom weer vernieuwen? Volgens mij kost een tram om het halfuur ook héél wat meer dan exploitatie per bus om het halfuur.

Grtz,
Maikel
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Zo goed loopt het toch niet, meen ik begrepen te hebben. De snelbus is traag, relatief weinig populair, want haast iedereen gebruikt een eigen auto, en de voorbeelden waar het reizigersvervoer verveelvoudigt bij een vertramming of vertreining van een verbinding zijn tegenwoordig legio. Denk maar aan Enschede-Gronau, bijvoorbeeld. Enschede mag dan groter zijn dan Maastricht, Hasselt is duidelijk groter dan Gronau. En er wonen voldoende mensen langs het tracé om interessant te zijn.
KB
Berichten: 636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Bericht door KB »

groentje schreef:Zo goed loopt het toch niet, meen ik begrepen te hebben. De snelbus is traag, relatief weinig populair, want haast iedereen gebruikt een eigen auto, en de voorbeelden waar het reizigersvervoer verveelvoudigt bij een vertramming of vertreining van een verbinding zijn tegenwoordig legio. Denk maar aan Enschede-Gronau, bijvoorbeeld. Enschede mag dan groter zijn dan Maastricht, Hasselt is duidelijk groter dan Gronau. En er wonen voldoende mensen langs het tracé om interessant te zijn.
Ik denk wel dat een lightrail/sneltram in Limburg mogelijkheden heeft, zeker op de trajecten Hasselt - Maastricht en Hasselt - Lommel of Neerpelt. Maar ik blijf eraan twijfelen of het er ooit van komt, want goedkoop is het zeker niet. En ik blijf het "verdacht" vinden dat deze plannen telkens weer opduiken in verkiezingstijd. Misschien dat er buiten verkiezingstijd ook (in stilte) aan gewerkt wordt, maar ik blijf sceptisch.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

KB schreef:
groentje schreef:Zo goed loopt het toch niet, meen ik begrepen te hebben. De snelbus is traag, relatief weinig populair, want haast iedereen gebruikt een eigen auto, en de voorbeelden waar het reizigersvervoer verveelvoudigt bij een vertramming of vertreining van een verbinding zijn tegenwoordig legio. Denk maar aan Enschede-Gronau, bijvoorbeeld. Enschede mag dan groter zijn dan Maastricht, Hasselt is duidelijk groter dan Gronau. En er wonen voldoende mensen langs het tracé om interessant te zijn.
Ik denk wel dat een lightrail/sneltram in Limburg mogelijkheden heeft, zeker op de trajecten Hasselt - Maastricht en Hasselt - Lommel of Neerpelt. Maar ik blijf eraan twijfelen of het er ooit van komt, want goedkoop is het zeker niet. En ik blijf het "verdacht" vinden dat deze plannen telkens weer opduiken in verkiezingstijd. Misschien dat er buiten verkiezingstijd ook (in stilte) aan gewerkt wordt, maar ik blijf sceptisch.
Haha dat moet leuk klinken in die Hasselt-Maastricht, Kemps en Mustrachs door elkaar :P
Plaats reactie