di 03/02/09 20:30 (UPDATE video) - Het aantal dodelijke ongevallen bij overwegen is in acht jaar tijd verdubbeld. Dat blijkt uit cijfers van Infrabel, de infrastructuurbeheerder van de spoorwegen. Ook het aantal ongevallen waarbij geen dodelijke slachtoffers zijn gevallen, is flink toegenomen.
Gisteren kwam een fietser van 16 om het leven in Zele. Volgens het parket slalomde hij tussen de slagbomen. De jongen was een van de vele dodelijke slachtoffers bij overwegen.
De voorbije acht jaar is het aantal ongevallen aan overwegen gestegen van 48 tot 76 ongevallen per jaar. Het aantal dodelijke slachtoffers daarbij is meer dan verdubbeld.
In totaal zijn er in ons land ruim 2.000 overwegen. De grote meerderheid daarvan is maar uitgerust met halve slagbomen. Infrabel gaat nu maatregelen nemen om de overwegen veiliger te maken en trekt daar 15 miljoen euro per jaar voor uit.
"Onze absolute prioriteit is om te proberen om bepaalde overwegen af te schaffen en te vervangen door bruggen of onderdoorgangen", zegt Bram De Saedeleer van Infrabel. "Als dat niet mogelijk is, gaan we uitzoeken of we die slagbomen niet kunnen vervangen door een volledige slagboom."
Naast die maatregelen zijn er ook sensibiliseringscampagnes op school om kinderen die te voet of met de fiets langs overwegen moeten, duidelijk te maken dat ze niet mogen oversteken als het sein op rood staat.
Voorlopig leveren die inspanningen echter te weinig resultaat op. Veel waaghalzen zien het wachten blijkbaar niet zitten en wagen zich toch aan de oversteek, te vaak met rampzalige gevolgen.
Bron: De Redactie.be
Video: Mediatheek (pop-up, blocker!)
BDJ